| کد مطلب: ۴۰۰۴

دیپلمات‌ها

دیپلمات‌ها

به ایران می‌روم با آژانس هیچ بن‌بستی نداریم نزدیک کردن تهران و ریاض

rafael grossi gettyimages 1243937974 2048x2048

به ایران می‌روم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سفر احتمالی خود به تهران در ماه فوریه خبر داد. خبرنگار سی‌بی‌سی‌نیوز، به نقل از رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ابراز کرد که توافق هسته‌ای با ایران «به پوسته‌ای خالی» تبدیل شده است. گروسی ادامه داد: «هیچ‌کس این مرگ (توافق) را اعلام نکرده است، اما وظایف انجام نمی‌شوند و تمامی محدودیت‌هایی که در برجام وجود دارند، برای چندین بار نقض شده‌اند.» مدیرکل آژانس اتمی همچنین گفت: «باور دارم که احتمالا در ماه فوریه برای مسائل مختلف به تهران بروم تا گفت‌وگوهای سیاسی مورد نیاز را انجام دهیم. امیدوارم بتوانیم در این خصوص به پیشرفت برسیم.»

eslami mohammad

با آژانس هیچ بن‌بستی نداریم

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: «تعاملات با آژانس برقرار است و برنامه و رایزنی برای تنظیم سفر مدیرکل آژانس به ایران هم در دستور کار قرار دارد و در حال پیگیری آن هستیم.» رئیس سازمان انرژی اتمی در رابطه با اعلام مدیرکل آژانس بین‌المللی هسته‌ای مبنی بر اینکه ایران اشاعه هسته‌ای نداشته است، با بیان اینکه «یک تفکر در صهیونیست‌ها هست مبنی بر اینکه یک دروغ را آنقدر بگویید و تکرار کنید تا خودتان هم باور کنید راست است» افزود: «خودشان هم می‌دانند اتهاماتی که به جمهوری اسلامی می‌زنند دروغ بزرگی است و به‌عنوان اهرم فشار برای جمهوری اسلامی از آن استفاده کردند. در اسناد رسمی‌شان و واحدهای اطلاعاتی‌شان گفتند هیچ نشانه‌ای از انحراف در برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد و تعاملات با آژانس برقرار است و برنامه و رایزنی برای تنظیم سفر مدیرکل آژانس هم در دستور کار قرار دارد و در حال پیگیری آن هستیم. ما با آژانس هیچ بن‌بستی نداریم، بخشی از این خبرها که به نقل از آقای گروسی در رسانه‌ها تیتر می‌شود، مربوط به برجام است بخشی هم مربوط به همکاری‌های ما با آژانس و پادمان. ما نه با آژانس اختلاف داریم و نه در برجام بن‌بست بوده است. مذاکرات در چارچوب سند ۲۰۱۵ انجام شد، اینکه هرازگاهی از یک جبهه‌ای به جبهه دیگر برای فشار به ایران مهاجرت می‌کنند، دشمنی آنهاست.»

Soodani shoa

نزدیک کردن تهران و ریاض

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق گفت که بغداد به تلاش‌های خود برای نزدیک کردن رویکردهای ایران و عربستان ادامه می‌دهد زیرا بر این باوریم که گفت‌وگو و دیدار تنها راه رسیدن به یک زمینه مشترک است. نخست‌وزیر عراق قرار است به‌زودی به فرانسه سفر کند، وی در آستانه این سفر در مقاله‌ای که در روزنامه فرانسوی «لوموند» منتشر شد، تاکید کرد که عراق از طریق روابط خوبی که با کشورهای همجوار دارد، به محل ملاقات طرف‌های متفاوت و دارای اختلاف‌نظر تبدیل شد و این کشور تلاش کرد که روابط ایران و عربستان را به هم نزدیک کند. وی در ادامه به گفت‌گوهای تهران و ریاض برای برقراری مجدد روابط اشاره کرد و گفت: «نزدیک کردن نقطه‌نظرات بین ایران و کشورهای منطقه، از جمله عربستان‌سعودی رویکردی است که دولت از آن پیروی کرده و آن را ادامه می‌دهد، زیرا به کاهش تنش در منطقه کمک می‌کند و این، در امنیت عراق و منطقه بازتاب خواهد داشت.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی