| کد مطلب: ۳۷۸۸

دیپلمات‌ها

دیپلمات‌ها

برجام همچنان پابرجاست دوستی با ایران و آمریکا خطر مرگ برجام

Flag of Europe

برجام همچنان پابرجاست

اتحادیه اروپا اعلام کرد که توافق هسته‌ای ایران همچنان پابرجا است و مذاکرات در این خصوص ادامه دارد.بر اساس این گزارش، مقامات آمریکایی به‌رغم ادعاهای مکرر این کشور در جریان مذاکرات وین مبنی بر تلاش واشنگتن برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به تازگی آشکارا می‌گویند که روی احیای برجام متمرکز نیستند و این توافق چندین ماه است که در دستور کار دولت آمریکا قرار ندارد. مذاکرات ایران و سایر طرف‌های برجام برای رفع تحریم‌های ایران و بازگشت آمریکا به این توافق از چندماه پیش تاکنون به‌دلیل زیاده‌خواهی و کارشکنی طرف آمریکایی و قصور اروپایی‌ها برای پیشبرد مذاکرات و رفع موانع متوقف شده است. مقامات جمهوری اسلامی ایران تاکید دارند که آماده بازگشت و از سرگیری این مذاکرات هستند.

al sudani

دوستی با ایران و آمریکا

نخست‌وزیر عراق بر «لزوم حضور ائتلاف آمریکایی و نیروهای خارجی» در کشورش تأکید کرد و گفت که نابودی داعش مدتی طول خواهد کشید. ‌محمد الشیاع السودانی، در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» از حضور نیروهای آمریکایی در کشورش دفاع کرد و گفت: «عراق همچنان به نیروهای خارجی حاضر در آن که اغلب آمریکایی هستند، نیاز دارد». السودانی با بیان اینکه ‌نابودی داعش مدتی طول خواهد کشید‌، افزود: «حضور آنان (نیروهای ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا) همچنان مورد نیاز است.» او خواستار برقراری روابطی در سطح روابط عربستان و دیگر کشورها با آمریکا شد و اعلام کرد که دولت عراق در نظر دارد ماه آینده هیئتی بلندپایه را به واشنگتن اعزام کند. السودانی گفت: «ما به نیروهایی که در داخل خاک عراق بجنگند نیازی نداریم؛ چراکه تهدید عراق از نفوذ هسته‌های تروریستی از سوریه ناشی می‌شود». نخست‌وزیر عراق با تأکید بر اینکه آمریکا حدود دوهزار سرباز را برای انجام آموزش و مشاوره در عراق مستقر کرده است، اظهار داشت که برقراری روابط دوستانه همزمان با ایران و آمریکا را ناممکن نمی‌داند.

Hamad bin Jassim bin Jaber Al Thani

خطر مرگ برجام

نخست‌وزیر پیشین قطر نسبت به پیامدهای خطرناک عدم احیای توافق هسته‌ای ایران برای منطقه و جهان هشدار داد. حمد‌بن‌جاسم آل‌ثانی، نخست‌وزیر پیشین قطر در رشته توییتی در حساب کاربری خود نسبت به پیامدهای عدم احیای برجام هشدار داد و نوشت: «وضعیت منطقه‌ خلیج(فارس) مملو از خطرات شده است و همه را ملزم به توجه مداوم در پیش‌بینی هر احتمالی می‌کند. غرب به رهبری آمریکا هنوز به توافقی برای احیای برجام نرسیده است». وی تاکید کرد: «همه ما می‌دانیم که اسرائیل با تمام توان تلاش می‌کند تا به تجهیزات و سلاحی دست یابد تا بتواند اهدافی را در ایران مورد حمله قرار دهد، زیرا آن را خطری بزرگ برای خود می‌داند اما آمریکا تا این لحظه در خصوص دادن اسلحه به تل‌آویو تردید دارد». حمد‌بن‌جاسم نسبت به خطر حمله نظامی علیه ایران هشدار داد و نوشت: «اگر این طرف‌ها به توافق هسته‌ای جدیدی با ایران دست نیابند و آمریکا سلاح مورد نیاز را به اسرائیل بدهد، خدایی نکرده یک اقدام نظامی انجام خواهد شد که ثبات و امنیت منطقه را از بین خواهد برد و پیامدهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی وخیمی به‌همراه خواهد داشت.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی