| کد مطلب: ۱۸۴۸۳

حمله پهپادی یمن به تل‌آویو

حمله پهپادی یمن به تل‌آویو

گروه حوثی‌های یمن مسئولیت یک حمله پهپادی به شهر تل‌آویو در اسرائیل را پذیرفت که باعث کشته‌شدن یک نفر و مجروحیت ۱۰ نفر دیگر شد.

یک سخنگوی نیروهای مسلح حوثی در پیامی که روز جمعه در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد مدعی شد که این گروه تحت حمایت ایران «تل‌آویو در فلسطین اشغالی را هدف قرار داد.» این سخنگو مدعی شد در این حمله از پهپادی استفاده شده‌است که «می‌تواند سامانه‌های رهگیری را دور بزند و قابل شناسایی توسط رادارها نیست.»

ارتش اسرائیل گفته‌است که تحقیقات در مورد انفجار بزرگ در نزدیکی دفتر سفارت آمریکا در تل‌آویو را آغاز کرده‌است تا دریابد که چگونه سامانه‌های دفاعی اسرائیل برای مقابله با «هدف هوایی» فعال نشده‌اند. یک مقام ارتش اسرائیل که با مامور توجیه خبرنگاران در مورد این واقعه بود گفت: «ما در مورد یک پهپاد بزرگ صحبت می‌کنیم که می‌تواند مسیر طولانی طی کند. ما هیچ احتمالی را در حال حاضر رد نمی‌کنیم.»

ارتش اسرائیل با انتشار پیامی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که نیروی هوایی اسرائیل گشت‌زنی‌های هوایی را برای حفاظت از حریم هوایی اسرائیل افزایش داده‌است. یوآو گالانت وزیر جنگ اسرائیل وعده داده‌است که این حمله را تلافی کند. رادیو ارتش اسرائیل به نقل از گالانت گفت: «ما حساب‌مان را با هر کسی که به کشور اسرائیل آسیب بزند یا وحشت‌آفرینی علیه آن را مدیریت کند، صاف می‌کنیم.»

پلیس اسرائیل اعلام کرده‌است که جسد یک مرد در آپارتمانی در نزدیکی محل انفجار پیدا شده‌است و دلایل مرگ او در حال بررسی است. تصاویر منتشرشده از محل انفجار نشان‌دهنده حجم وسیع شیشه‌های شکسته است که بر آسفالت خیابان ریخته‌است و جمعیت تماشاچی در نزدیکی ساختمانی که نشانه‌های انفجار در آن دیده می‌شود، قابل مشاهده است. پلیس محل انفجار را مسدود کرده‌است.

محمود جمجوم، خبرنگار الجزیره گزارش می‌دهد که این حمله موج جدیدی از اضطراب در اسرائیل ایجاد کرده‌است. اسرائیل مجوز حضور خبرنگاران الجزیره را لغو کرده‌است. به گفته خبرنگار الجزیره در قطر: «محلی که انفجار در آن رخ داده‌است، جایی در شهر است که به یکی از دفاتر سفارت آمریکا در اسرائیل بسیار نزدیک است و محلی با حفاظت بسیار بالا محسوب می‌شود.»

به گفته این خبرنگار الجزیره اگر تایید شود که این انفجار بر اثر حمله یک پهپاد متعلق به حوثی‌ها رخ داده‌است که از سامانه‌های راداری اسرائیل عبور کرده‌است «نگرانی‌ها در میان مردم در اسرائیل در مورد معنای این حمله بسیار افزایش پیدا می‌کند.» 

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل گفته‌است که ارزیابی در مورد این حمله پهپادی در روزهای آینده استمرار پیدا خواهد کرد و اسرائیل سعی می‌کند که دفاع خود را با این شرایط تطبیق دهد و «واکنش تهاجمی» مناسب نشان دهد. یائیر لاپید، از سیاستمداران اپوزیسیون تاکید کرد که این حمله «بیش از پیش نشان داد که دولت نمی‌داند و نمی‌تواند که امنیت شهروندان اسرائیل را تامین کند.»

رهبر حزب میانه‌رو یش آتید در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «آنها که بازدارندگی را در شمال و جنوب از دست دادند، در قلب تل‌آویو هم بازدارندگی را از دست دادند. هیچ سیاست و برنامه‌ای وجود ندارد و همه تلاش‌های روابط عمومی و مباحث فقط در مورد خودشان است. آنها باید بروند.» حوثی‌ها تاکنون بارها موشک و پهپاد به سمت اسرائیل و کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ و خلیج عدن شلیک کرده‌اند تا حمایت خودشان را از فلسطینیان در جنگ اسرائیل علیه غزه نشان دهند. تا صبح جمعه تقریباً تمامی تلاش‌ها برای هدف قرار دادن اسرائیل توسط حوثی‌ها توسط سامانه‌های دفاعی اسرائیل یا متحدان غربی‌اش خنثی شده‌بود.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی