| کد مطلب: ۱۵۹۸۶

۱۴ زن به بهارستان راه یافتند

تداوم روند کاهشی حضور زنان در مجلس

تداوم روند کاهشی حضور زنان در مجلس

باتوجه به اتمام برگزاری دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اعلام نتایج انتخابات و باتوجه به تبلیغات برخی جریان‌های اصولگرا برای افزایش تعداد خانم‌ها در مجلس دوازدهم، تنها ۱۴ منتخب زن به مجلس دوازدهم راه پیدا کردند.

به گزارش هم‌میهن آنلاین، در مرحله اول انتخابات مجلس دوازدهم که ۱۱ اسفند برگزار شد، زنان ۱۱ کرسی مجلس دوازدهم را بدست آورند که این تعداد در مرحله دوم با پیروزی ۳ زن به ۱۴ کرسی رسید. پیش از این رکورد بیشترین حضور زنان در مجلس با حضور ۱۷ نماینده زن متعلق به دوره دهم بود. البته مجلس یازدهم در ابتدای شکل‌گیری ۱۷ نماینده زن داشت که با فوت «فاطمه رهبر»، این تعداد به ۱۶ نماینده زن کاهش پیدا کرد. در دوره اول تا سوم مجلس ۴ زن، دوره چهارم ۹ زن، دوره پنجم ۱۴ زن، دوره ششم ۱۳ زن، دوره هفتم ۱۳ زن، دوره هشتم ۸ زن، دوره نهم ۹ زن، دوره دهم ۱۷ زن و دوره یازدهم ۱۶ زن به عنوان نمایندگان مردم در مجلس حضور داشتند.

باتوجه به اطلاعات و آمار موجود باید اشاره کنیم که ایران در بین کشورهای همسایه از وضعیت مناسبی در مورد حضور زنان برخوردار نیست. در این مورد باید اشاره کنیم که ایران در این زمینه از کشورهایی مانند «تایلند»، «سریلانکا»، «لبنان»، «کویت»، «مالدیو» و … وضعیت مناسب‌تری دارد ولی نسبت به کشورهایی مانند «امارات متحده عربی» با حدود ۵۰ درصد نماینده زن، «عراق» با حدود ۲۵ درصد، «ترکیه» حدود ۲۰ درصد، «پاکستان» حدود ۲۰ درصد و … وضعیت نامناسب‌تری دارد. در طول یازده دوره گذشته مجلس شورای اسلامی تنها ۴ درصد از ۳۰۹۰ نماینده‌ای که وارد بهارستان شده‌اند به زنان تخصیص داده شده بود. بنابراین تحقیقات تاکنون تنها ۱۲۶ نمانیده زن در مجلس شورای اسلامی داشته‌ایم.

در مورد حضور زنان پارلمان تنها ۲۲ کشور در جهان هستند که کمتر از ۱۰ درصد نماینده زن دارند. در همین مورد «پروانه مافی»، سیاست‌مدار و نمانیده ادوار مجلس شورای اسلامی که طرح «افزایش سهم زنان در مجلس» در دوره نمایندگی خود در مجلس را در دستور کار نمایندگان قرار داده بود به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «هنگامی که حضور زنان در مجلس‌ ایران و سایر کشورهایی جهان، به‌خصوص کشورهای اسلامی را با یکدیگر مقایسه کردیم به اختلاف فاحشی برخورد کردیم که باعث شد با همکاری زنان و البته تعداد زیادی از مردان مجلس «طرح افزایش تعداد زنان» را به صحن ببریم. در زمان تهیه این طرح ۲۰ درصد «پارلمان عراق» در اختیار زنان بود در حالی که زنان ایرانی تنها ۶ درصد مجلس را به خود تخصیص داده بودند. در اجلاس بین‌المجالس که هر سال برگزار می‌شود جدولی را در اختیار ما گذاشتند که حضور زنان از نظر کَمی را نشان می‌داد. با ابراز تاسف مشاهده کردیم که نام ایران در بین رده‌های انتهایی جدول مشاهده می‌شود. باتوجه به پیشینه حضور زنان در جامعه و انقلاب این موضوع در شان خانم‌های ایرانی نیست. باتوجه به توان زنان ایرانی و دانش و تخصصی که در اختیار دارند می‌خواستیم درصد حضور زنان را از ۶ درصد تا ۱۲ درصد افزایش دهیم که با اختلاف ناچیز کمتر از ۱۵ رای این طرح به‌تصویب نرسید.»

منبع : آرمان امروز
اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی