| کد مطلب: ۱۱۹۲۴

گفت‌وگوی فرید زکریا با حسین امیرعبداللهیان در اجلاس داووس

اوباما و ترامپ فرقی با هم نداشتند

اوباما و ترامپ فرقی با هم نداشتند

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه و طی نشست پرسش و پاسخ در اجلاس داووس سوئیس به سوالات «فرید زکریا» روزنامه‌نگار و مجری آمریکایی درباره مسائل منطقه و بین‌الملل پاسخ داد. دیپلمات‌ عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران درباره حملات ایران به اربیل عراق و همچنین حملات منتسب به ایران به مواضع تروریست‌ها در پاکستان گفت: «ما با پاکستان و عراق روابط بسیار خوبی داریم. بارها در خصوص ضرورت مقابله با تروریسم و تامین امنیت مرزهای مشترک خود گفت‌وگو کردیم و موافقتنامه‌هایی بین ما وجود دارد. اتفاقی که روز گذشته در اربیل اقلیم کردستان عراق رخ داد، موضوعی است که مرتبط با عوامل موساد است. عواملی از موسادِ رژیم اسرائیل عملیات‌هایی را در داخل ایران انجام دادند؛ به صراحت هم اسرائیل مسئولیت آن را پذیرفت؛ به‌ویژه حمله‌ای که روی یکی از مراکز ما انجام شد. جمهوری اسلامی ایران هر اقدامی که از طرف رژیم اسرائیل علیه امنیت مردم ما انجام بپذیرد را با قدرت پاسخ خواهد داد. ما مقر موساد را در نقطه‌ای در اقلیم کردستان عراق با موشک‌های دقیق نقطه‌زن هدف قرار دادیم. این به معنای هدف قرار دادن عراق نیست بلکه اسرائیل دشمن مشترک عراق و ایران است. در مورد پاکستان، هیچ‌یک از اتباع کشور همسایه، دوست و برادر ما مورد هدف پهپاد و موشک‌های ایران نبودند. گروهی موسوم به «جیش‌العدل» که یک گروه تروریستی ایرانی است و در بخش‌هایی از مناطق پاکستان پناه گرفته‌اند و ما بارها درمورد آن با مقام‌های عالی‌رتبه نظامی، امنیتی و سیاسی پاکستان گفت‌وگو کردیم، عملیات‌هایی را در روزهای گذشته در ایران انجام دادند؛ از جمله در پاسگاه راسک نیروهای انتظامی ما را به شهادت رساندند. پاسخ ما به تروریست‌های ایرانی در پاکستان است. من قبل از این گفت‌وگو با همکارم وزیر خارجه پاکستان در این خصوص گفت‌وگو کردم. ما به حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان و عراق احترام می‌گذاریم اما اجازه نمی‌دهیم که امنیت ملی کشورمان را به بازی بگیرند و هیچ تعارفی در تامین امنیت ملی کشورمان با طرف‌های تروریستی در داخل پاکستان و جریانات اسرائیلی در اقلیم کردستان عراق نداریم. اقدامی که ما انجام دادیم، در راستای کمک به امنیت ایران، پاکستان، عراق و منطقه است. ما امنیت عراق و پاکستان را امنیت جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم.»

 

دستیابی به توافق هسته‌ای شدنی است

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور درباره مذاکرات احیای برجام تصریح کرد: «در آخرین تحول همان‌طور که شاهد بودید با ابتکار عمل سلطان عمان پیشنهادی داده شد و گفت‌وگوهای غیرمستقیمی شکل گرفت و هدف این گفت‌وگوهای غیرمستقیم و تلاش سلطان عمان، نزدیک‌کردن دیدگاه کشورهای عضو برجام به هم بود. ما همچنان از هر اقدامی که کمک کند طرف‌ها به تعهدات‌شان برگردند استقبال می‌کنیم. هنوز شاهد تبادل پیام‌هایی از مراجع دیپلماتیک هستیم. اگر طرف آمریکایی از اراده لازم برخوردار باشد و یک روز جنگ در اوکراین را بهانه نکند و روز دیگر انتخابات و فشارهای داخلی در آمریکا را، توافق دست‌یافتنی است. ما هر اقدام مبتنی بر احترام متقابل از سوی دولت آمریکا را با اقدام و احترام متقابل پاسخ خواهیم داد، ما در سال ۲۰۱۵ به یک توافق هسته‌ای با آمریکا دست یافتیم که تعهداتی را برای همه طرف‌ها داشت که در شورای امنیت به یک قطعنامه شناخته‌شده منجر شد اما آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای بدعهدی کرد. برای ما آمریکاست و ما تفاوتی بین اوباما و ترامپ قائل نیستیم. از زمان اوباما نقض برجام شروع شد و بدترین تصمیم را هم ترامپ گرفت. با این حال ما در دولت‌مان اعلام آمادگی کردیم برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام اما آمریکا بدعهدی کرد. ما در دولت‌مان توافقاتی با دولت آمریکا کردیم. اکنون نیز آثاری از آن بدعهدی‌ها را در بخش‌هایی از توافقات محدودی که در ماه‌های گذشته داشتیم، شاهد هستیم. بدعهدی جزء ثابتی از سیاست آمریکاست و تفاوتی بین دولت‌ها وجود ندارد اما ما تعهد آمریکا به توافق را با تعهد متقابل پاسخ می‌دهیم و احترام متقابل را با همان زبان اما اقدامات غیردوستانه آمریکا را بدون پاسخ نمی‌گذاریم.»

 

اینکه کشوری از پهپاد ایرانی کپی بزند به ما ربطی ندارد

امیرعبداللهیان درباره اتهامات به ایران برای فروش پهپاد به روسیه و استفاده از آن در جنگ اوکراین خاطرنشان کرد: «در مورد اوکراین ما هیچ پهپاد و موشکی به روسیه برای به‌کارگیری در جنگ ندادیم. کمتر از ۱۱ ماه پیش در توافق با وزیر خارجه اوکراین به او گفتم اگر مدعی هستید پهپاد ایرانی یا سلاح ایرانی در اوکراین استفاده شده مدارکش را ارائه کنید و بر همین اساس تیمی از هر دو طرف در مسقط با هم دیدار کردند اما تیم اوکراینی ادله‌ای برای اثبات این ادعا نداشت و به کی‌یف بازگشتند تا اسناد را در جلسه بعدی بیاورند اما سندی به ما ارائه نشد. ما به کشورهای مختلفی پهپاد ایرانی را واگذار کردیم؛ اینکه یک کشوری از نمونه پهپاد ایرانی کپی کند، به ما ربطی ندارد اما در این مورد هم اوکراین هنوز سندی به ما نداده است. همان‌طور که در غزه، عراق، سوریه و افغانستان کشتار بی‌گناهان را نادرست می‌دانیم کشتار غیرنظامیان و جنگ در اوکراین را محکوم می‌کنیم و معتقدیم راه‌حل در جنگ نیست.»

 

یمن و عربستان به توافق صلح نهایی نزدیک شدند

امیرعبداللهیان درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران و در عین حال فروش نفت ایران گفت: «تحریم‌هایی که برای ایران اعمال شده یک‌جانبه و غیرقانونی است اما ما حق خود می‌دانیم نسبت به صادرات نفت و انرژی اقدام کنیم. آمریکا ارباب و کدخدای دنیا نیست که برای دیگران تصمیم بگیرد. ما از حقوق خود دفاع می‌کنیم و نسبت به صادرات نفت خود در چارچوب حقوق بین‌الملل اقدام می‌کنیم.» رئیس دستگاه دیپلماسی درباره امنیت کشتیرانی و دریانوردی در دریای سرخ، تصریح کرد: «ما بر امنیت دریانوردی تاکید داریم و تجارت و صادرات نفت ایران از دریا انجام می‌شود. امنیت دریای سرخ، خلیج‌فارس و دریای عمان مورد تاکید ماست. اخباری داریم که این روزها یمن و عربستان به توافق صلح نهایی نزدیک شدند؛ از این رو ناامن‌سازی دریای سرخ به نفع این توافق امنیتی نخواهد بود. آنچه در دریای سرخ انجام شده مربوط به حمایت یمن از غزه است و توقف نسل‌کشی در غزه به توقف حملات و بحران‌های دیگر در منطقه کمک می‌کند.» امیرعبداللهیان درباره درگیری حزب‌الله در جنگ غزه گفت: «من در ۱۰۰ روز گذشته دو بار با آقای سیدحسن نصرالله ملاقات داشتم، ۴۸ ساعت قبل از آتش‌بس انسانی موقت در غزه در ملاقات با ایشان پرسیدم که اگر حملات اسرائیل علیه غزه متوقف شود، آیا حملات حزب‌الله متوقف می‌شود و او گفت، بله ما برای حمایت از مردم عملیات نظامی می‌کنیم، در صورت توقف حملات ما نیز متوقف می‌شود. در ۶ روز آتش‌بس یک گلوله از سوی حزب‌الله شلیک نشد.»

 

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی