| کد مطلب: ۱۰۳۱۶

زلزله از جنوب تا شمال ایران را لرزاند

زمین‌لرزه‌هایی در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و گلستان

زمین‌لرزه‌هایی در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و گلستان

دو زمین‌لرزه روز گذشته استان‌های سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان را به لرزه درآورد؛ آن‌هم دقیقاً زمانی که ابراهیم رضایی، نماینده دشتستان و جمعی از نمایندگان به سه وزیر - وزیر امور خارجه و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزیر کشور - درباره لزوم تسریع در کمک به حادثه‌دیدگان زلزله افغانستان تذکر می‌دادند. زلزله ۳/۳ریشتری فارغان از توابع استان هرمزگان و زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۷/۴ ریشتر زاهدان مرکز استان سيستان و بلوچستان را درنوردید.

۷۱ مصدوم در سیستان و بلوچستان

مجید محبی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان‌وبلوچستان روز گذشته از مصدومیت ۷۱ نفر در پی زلزله اخیر خبر داده و گفت: «در پی بروز زمین‌لرزه ۷/۴ریشتری شب گذشته زاهدان ۷۱ مصدوم سرپایی به وسیله نیروهای اورژانس و یا با خودروی شخصی به چهار بیمارستان این شهر مراجعه کردند. بیشتر مجروحان بر اثر افتادن از تخت و یا هنگام پایین آمدن از پله‌ها دچار مصدومیت سطحی شده و تعدادی از این افراد نیز دچار استرس و فشار روانی شدند.» او با اشاره به اینکه بلافاصله پس از وقوع زلزله بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در حالت آماده‌باش قرار گرفتند و تیم‌های ارزیاب به سطح شهرستان اعزام شدند، افزود: «فعالیت تیم‌های ارزیاب برای بررسی خسارات احتمالی بلافاصله پس از حادثه آغاز شده و نتیجه آن در اولین فرصت از طریق روابط عمومی استانداری و رسانه‌های رسمی اطلاع‌رسانی می‌شود.» مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه زلزله قابل‌پیش‌بینی نیست، ادامه داد: باید همیشه حواس‌مان به نکات ایمنی و هشدارها باشد، در این استان سه ایستگاه باند پهن زلزله‌نگار و ۲۹ دستگاه شتاب‌نگار وجود دارد اما اینکه مشخص شود زلزله دارای پس‌لرزه هست یا خیر، قابل پیش‌بینی نیست. او افزود: «به دنبال وقوع زلزله ۷/۴ریشتری زاهدان، امروز هیچ تعطیلی و تغییر ساعت کاری در سطح مدارس و ادارات وجود ندارد؛ اما تأکید بر رعایت نکات ایمنی باید مورد توجه همگان قرار گیرد.»

البته از زلزله استان گلستان نیز نباید غافل شد. اهالی این استان نیز روز گذشته زمین‌لرزه را تجربه کردند. شهرستان خان‌ببین در استان گلستان دو زلزله (با قدرت ۳ و ۱/۳ریشتر) و شهر رامیان این استان یکبار (با قدرت ۱/۳ریشتر) لرزید. این درحالی بود که روز ۲۹ آبان نیز زلزله‌ای با قدرت ۳/۴ریشتر شهرستان تخت هرمزگان را به لرزه درآورد.

جنوب کشور در محاصره سیل و ریزگرد

به نظر می‌رسد بلایای طبیعی قرار نیست دست از سر مردم استان‌های جنوبی و جنوب شرق ایران بردارد. مبارزه با ریزگردها در جنوب غرب کشور و بادهای ۱۲۰روزه زندگی شهروندان در جنوب شرق ایران را مختل کرده است. ناگفته نماند که ساکنان این خطه از کشور هنوز از آبگرفتگی‌های شدید و سیل ناشی از بارش‌های چند روز اخیر رها نشده بودند که زلزله هم به مشکلات‌شان اضافه شد. چند روز پیش بارش باران در شهرستان‌های ساحلی زرآباد و کنارک سیستان و بلوچستان موجب جاری شدن سیلاب، طغیان رودخانه‌های فصلی، جاری شدن روان‌آب و آبگرفتگی معابر شد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی