| کد مطلب: ۱۰۴۶۹

سیاستمداران

سیاستمداران

غرب عامل تشنج در خاورمیانه و اوکراین

Vladimir Putin

غرب عامل تشنج در خاورمیانه و اوکراین

رئیس‌جمهور روسیه گفت، برخی از کشورها که عادت به سلطه‌گری در جهان دارند، دست به اقدامات بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه و اوکراین می‌زنند. ولادیمیر پوتین در پیام خود به شرکت‌کنندگان و مهمانان نهمین نشست پریماکوف از تلاش‌های غرب برای تشنج فضا در خاورمیانه و اوکراین در جهت حفظ نفوذ خود در منطقه خبر داد. به گفته پوتین، این گروه از کشورها برای حفظ نفوذ رو به زوال خود دست از هیچ کاری نمی‌کشند، اقدام به فرافکنی و اعمال فشار می‌کنند و سیستم حقوق بین‌الملل را با نوعی «نظم مبتنی بر قواعد» جایگزین می‌کنند. رئیس‌جمهور روسیه در پیام خود تاکید کرد که چنین جریانی منجر به ایجاد شرایط اسفبار در غزه نیز شده است. در نهمین نشست پریماکوف که دوشنبه ششم آذرماه ۱۴۰۲ با موضوع «افق‌های پساجهانی‌سازی» در مسکو آغاز به کار کرد، ۸۰ مهمان خارجی از ۳۱ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران شرکت کرده‌اند و شکل‌گیری جهان چندقطبی را مورد بحث قرار می‌دهند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه، یوری اوشاکوف، مشاور رئیس‌جمهور روسیه و الکسی لیخاچف، مدیرعامل شرکت روس‌اتم از مقامات روس حاضر در این نشست دوروزه هستند. نشست بین‌المللی پریماکوف هرساله با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران برجسته در حوزه اقتصاد جهانی و روابط بین‌الملل در مسکو برگزار می‌شود.

Faisal bin farhan

نیاز به آتش‌بس دائمی

فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان در سخنانی در نشست بارسلونا در اسپانیا گفت: «باید آتش‌بس دائمی در نوار غزه برقرار شود.» بن‌فرحان در نشست منطقه‌ای وزیران خارجی کشورهای اتحاد برای مدیترانه در اسپانیا افزود: «ما از توافق آتش‌بس موقت در غزه استقبال می‌کنیم که با تلاش‌های قطر و آمریکا و مصر به‌دست آمد، باید این آتش‌بس موقت برای رسیدن به یک آتش‌بس دائم تمدید شود.» بن‌فرحان تاکید کرد: «میزان کمک‌های واردشده به نوار غزه و بالطبع به شمال این منطقه، کافی نیست.» وزیر خارجه عربستان همچنین خواستار حل مسئله فلسطین براساس برداشت کشورش از موضوع مطابق راهکار موسوم به دوکشوری شد و از تلاش بر روی ایجاد یک طرح سازش در خاورمیانه سخن گفت.

Wang Yi

نشست شورای امنیت به میزبانی چین

وزارت خارجه چین دیروز دوشنبه خبر داد، وزیر خارجه این کشور وانگ‌یی ۲۹ نوامبر (چهارشنبه، هشتم آذر) به نیویورک خواهد رفت تا نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره موضوع غزه را میزبانی کند. «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین افزود، پکن امیدوار است با میزبانی این نشست، در کمک به تحقق آتش‌بس (در غزه) نقش ایفا کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این دیپلمات ارشد چین توضیح داد: «چین به‌عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل در این ماه، ۲۹ نوامبر نشست در سطح بالا درباره موضوع فلسطین-اسرائیل را برگزار خواهد کرد.» آتش‌بس انسانی در نوار غزه از ساعت هفت صبح جمعه به وقت محلی (سوم آذر) وارد فاز اجرایی شده و به مدت ۴ روز ادامه دارد. این آتش‌بس به منظور ارسال کمک‌های امدادی به نوار غزه و مبادله گروگان‌ها اجرا شده است. تاکنون دو مرحله از تبادل اسرا با کمک نیروهای صلیب سرخ انجام شده است.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی