| کد مطلب: ۸۵۹۱

رونق شغلی با گذراندن دوره MBA : شیوه ای جامع برای پیشرفت در دنیای تجارت و مدیریت

رونق شغلی با گذراندن دوره MBA : شیوه ای جامع برای پیشرفت در دنیای تجارت و مدیریت

لازمه برای بهبود مهارت‌های شغلیم تو یه دوره MBA شرکت کنم؟ این سوالی است که ذهن بسیاری از فعالان حوزه‌های مختلف تجاری و مدیریتی را بالاخره در نقطه‌ای از مسیر رشد

لازمه برای بهبود مهارت‌های شغلیم تو یه دوره MBA شرکت کنم؟ این سوالی است که ذهن بسیاری از فعالان حوزه‌های مختلف تجاری و مدیریتی را بالاخره در نقطه‌ای از مسیر رشد و پیشرفت شغلی، درگیر خود خواهد کرد.

images 1693724019 64f42d733e46e

گذراندن یک دوره MBA و دریافت مدرک معتبر در این زمینه، می‌تواند از بهترین روش‌ها برای سرعت بخشیدن به پیشرفت شما در حوزه کاریتان باشد و یا به کل شما را در مسیر جدیدی از رشد و ترقی قرار دهد. پس با توجه به اهمیت این موضوع، در این مطلب قصد داریم بیشتر با دوره‌های MBA و دلایل اهمیت آن برای فعالان عرصه‌های تجاری و مدیریتی آشنا شویم. همچنین به شما کمک می‌کنیم تا بین انبوه دوره‌های مختلف موجود در این زمینه، بهترین مورد را که کاملا با شرایط شما تناسب داشته باشد، انتخاب کنید.

رشته MBA چیست؟

رشته MBA (Master of Business Admiration) یا کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، از جمله پرطرفدارترین زیرشاخه‌های رشته مدیریت در جهان به شمار می‌رود. این رشته برای اولین بار در سال 1908 در دانشکده مدیریت دانشگاه هاروارد معرفی شد. از آن زمان تا به حال، در لیست ارائه اکثر دانشگاه‌ها و کالج‌های برتر دنیا قرار گرفته است.

یک دوره MBA به این هدف طراحی می‌شود که درک بهتری از عملکردهای عمومی مدیریت کسب و کار یا سرمایه گذاری را در اختیار علاقمندان قرار دهد. کلاس‌های این دوره‌ها به طور کلی شامل اصول حسابداری، مدیریت، امور مالی، بازاریابی و قانون تجارت می‌شود. مباحث مدیریتی، قلب هر دوره MBA را تشکیل می‌دهند و معمولا متمرکز هستند بر آموزش مسائلی مانند رهبری، برنامه ریزی، استراتژی‌های کسب و کار، رفتار سازمانی و جنبه‌های مختلف مدیریت منابع انسانی هر کسب و کار بزرگ یا کوچک.

images 1693724019 64f42d734587c

انواع دوره‌های MBA

دوره MBA در انواع مختلفی وجود دارد که عموما بر اساس مدت زمان دوره، طبقه بندی می‌شوند و در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

  • دوره MBA دو ساله - تمام وقت

برخی از دوره‌های کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دو ساله و تمام وقت هستند. دانشجویان در سال اول تحصیل خود، اصول کلی و عمومی‌تری مانند استراتژی یا ارتباطات را می‌آموزند و در سال دوم، تخصصی‌تر وارد حوزه مدیریت بازرگانی می‌شوند. در نهایت نیز مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی را دریافت می‌کنند. معمولا این دوره‌ها برای افراد شاغل پیشنهاد نمی‌شوند چرا که نیازمند حضور دائمی شما در محیط دانشگاهی هستند.

  • دوره MBA یک ساله - تمام وقت

برخی از ارائه کننده‌های دوره‌های MBA با فشرده سازی دوره، مدت زمان مورد نیاز برای گذران آن را به یک سال تقلیل می‌دهند. این گزینه مناسب افراد شاغلی است برای حضور در کلاس‌های درس هم وقت دارند. دوره‌های یک ساله فشرده بوده و سرعت تدریس در آنها بالا است. بدیهی است که ممکن است تا حدودی کمیت محتوا را قربانی کنند تا کیفیت مطالب با وجود سرعت بالا در تدریس، حفظ شود.

  • دوره MBA نیمه وقت

دوره‌های نیمه وقت از جمله مناسب‌ترین گزینه‌ها برای افراد شاغل هستند. این دوره‌ها در رابطه با تعداد دروسی که دانشجو در هر ترم می‌تواند بگذراند و همچنین سرعت مورد نظر او برای گذران دوره، انعطاف پذیری بیشتری دارند.

images 1693724019 64f42d734e8c5

  • دوره‌های آنلاین MBA

دوره MBA آنلاین یکی از انواع دوره‌ها است که با بسیاری از موارد بالا همپوشانی دارد. دوره‌های آنلاین در انواع دو ساله، یک ساله یا پاره وقت ارائه می‌شوند. آنها این امکان را برای افراد فراهم می‌کنند که فرآیند آموزش را از راه دور پیگیری کنند. بدون شک انعطاف پذیرترین نوع دوره‌های تحصیلی، دوره‌های آنلاین هستند. این دوره‌ها معمولا برای شاغلین، بهترین گزینه به شمار می‌روند تا ضمن حفظ شغل خود، بتوانند تحصیلات تکمیلی خود را بدون نگرانی، ادامه دهند.

بسیاری از دوره‌های MBA، چه دوره‌های حضوری و چه دوره‌ها آنلاین، در سطح بین المللی ارائه می‌شوند. مدرک دریافتی از این دوره‌ها، می‌تواند مسیر شما را برای ورود به بازار کار جهانی نیز هموار کند.

مزایای گذراندن دوره‌های MBA

حال برمی‌گردیم به این سوال که آیا شما به گذراندن یک دوره MBA نیاز دارید؟ به چه هدفی می‌توان در یک دوره MBA شرکت کرد؟ این دوره‌ها علاوه بر افزایش دانش تجاری و اقتصادی، چه آورده‌ی دیگری برای کمک به ارتقای شغلی و شخصیتی ما و دستیابی به اهدافمان دارند؟

اولین نکته این است که شرکت در یک دوره MBA نوعی سرمایه گذاری بلند مدت روی خودتان و توانایی‌هایتان محسوب می‌شود. ثبت نام در دوره MBA از تمایل شما به بهبود توانایی‌هایتان و تلاش برای ارتقای شغلی نشأت می‌گیرد. هدف هر دوره MBA هم این است که به دانشجویان این فرصت را بدهد که علاوه بر افزایش سطح دانش خود در حوزه‌های مختلف تجاری و مدیریتی، به رشد فردی نیز دست یابند؛ به ویژه در آن دسته از مهارت‌های فردی که ارتباط نزدیکی با پیشرفت آنها در محیط کار دارند، مانند توانایی رهبری، برنامه ریزی، حل مشکل و غیره. پس دوره‌های MBA در رشد فردی تاثیر بسزایی خواهند داشت.

نکته بعدی، بهبود کیفیت رزومه شما است. مدرک یک دوره MBA از جمله معتبرترین مدارک تحصیلی است که یک فرد فعال در عرصه‌های مختلف تجاری و مدیریتی می‌تواند داشته باشد. طبق آمار منتشر شده توسط شورای پذیرش تحصیلات تکمیلی مدیریت (GMAC)، احتمال استخدام فردی دارای مدرک دوره MBA نسبت به سایر افراد 60 درصد بیشتر است. این موضوع در میزان حقوق دریافتی شما هم تاثیرگذار خواهد بود.

در نهایت می‌توان اینطور نتیجه گرفت که گذراندن دوره MBA شیوه ای جامع برای پیشرفت در دنیای تجارت و مدیریت به شمار می‌شود و درواقع، یک تیر و چند نشان است. حال سوال اینجاست که چطور از بین ده‌ها دوره‌ی موجود در این حوزه، بهترین مورد را انتخاب کنیم؟ اگر در بین انبوهی از دوره های MBA سردرگم هستید ما یک جدول مقایسه ای شامل بهترین دوره‌های MBA را آماده کرده ایم که میتوانید از این لینک ( دوره MBA کجا خوبه؟ ) آن را مشاهده کنید.

منبع:

پایگاه تخصصی کارآفرینی و استارتاپ دانشگاه کسب و کار

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی