| کد مطلب: ۵۸۹۹۰

نهمین جلسه از دهمین فصل پاتوق فیلم کوتاه خراسان جنوبی، با نمایش ۵ فیلم کوتاه در هفته ی پایانی آذر برگزار شد

دراین جلسه که عصر دیروز در سینما بهمن بیرجند برگزار شد، فیلم‌های‌ کوتاه داستانی الفا-یادگاری-کمپانی-نابومی-ویک مستند از آفریقای جنوبی با حضور هنرجویان و علاقه مندان و اساتید انجمن سینما پخش و نقد و بررسی گردید. در این رویداد فرهاد ثریا و کاظم ایمان طلب از مدرسین انجمن سینمای جوانان بیرجند، به‌‌عنوان کارشناس جلسه و محمدرضا زمانی پور رییس انجمن به‌عنوان مجری-کارشناس نشست، پس از اکران آثار با مخاطبین و حضاربه گفتگو نشستند و آثار را مورد تحلیل و بررسی قرار دادند.

نهمین جلسه از دهمین فصل پاتوق فیلم کوتاه خراسان جنوبی، با نمایش 5 فیلم کوتاه در هفته ی پایانی آذر برگزار شد

به‌گزارش محمدی خبرنگار هم میهن در خراسان جنوبی، دراین جلسه که  عصر دیروز در سینما بهمن بیرجند برگزار شد، فیلم‌های‌ کوتاه داستانی الفا-یادگاری-کمپانی-نابومی-ویک مستند از آفریقای جنوبی با حضور هنرجویان و علاقه مندان و اساتید انجمن سینما پخش و نقد و بررسی گردید.

در این رویداد فرهاد ثریا و کاظم ایمان طلب  از مدرسین انجمن سینمای جوانان بیرجند، به‌‌عنوان کارشناس جلسه و محمدرضا زمانی پور رییس انجمن به‌عنوان مجری-کارشناس نشست، پس از اکران آثار با مخاطبین و حضاربه گفتگو نشستند و آثار را مورد تحلیل و بررسی قرار دادند.

به گزارش محمدی خبرنگار هم میهن در ابتدای این نشست زمانی پور ضمن خوشامدگویی به مخاطبان هنرمندان را به عضویت درباشگاه مخاطبان فیلم کوتاه استان  تشویق کرد وگفت از فرصت دیدن آخرین تولیدات مطرح سینمای جهان و ایران و تولیدات خوب هنرمندان سینمای کوتاه استفاده نمایید. 

درادامه منتقدین هرکدام نظرات خود را نسبت به فیلم ها ارائه دادند که در پایان جلسه کاظم ایمان طلب کارشناس سینما از دانشگاه سینما تاتر تهران و عضو کانون منتقدین و مدرسین سینما در گفت و گو با هم میهن آثار را اینگونه جمع بندی و نقد کرد.

 

«آلفا» ساخته مشترک مسعود محمدی‌تاکامی و مهیار صیفوری

ایمان طلب این فیلم را اثری شاخص و خاص معرفی کرد که از نظر قاب بندی و کارگردانی و هدایت بازیگر جلوه هایی از یک زبان سینمایی  خاص را معرفی می کند به نظر می رسد که الفا قرار است  فیلمی کوتاه در ساختار کلاسیک قصه گو برپایه ی تعلیق باشد البته که کارکرد فرم و ساختار شکلی آن بر خود قصه بیشتر سوار است وهمچنین مسله گرگینه و تاکید بر زنان گرگینه دراین فیلم میتواند کمی برداشت زن ستیزانه داشته باشد

اما به طور کل منهای دلایل لب به اعتراف گشودن پدر خانواده دراین زمان و مکان که برای ما مشخص نیست قصه از نظر هدایت ایده مرکزی و گسترش ایده ی اولیه نمره قابل قبولی دارد.

همچنین وجوه فنی فیلم از جمله تدوین اصلاح رنگ و نور و موسیقی به خصوص موسیقی در خدمت فیلم و کارکردی می باشد. 

ایمان طلب در باره ی فیلم بعدی با عنوان یادگاری گفت رابطه ی علت معلول که شاخصه ی هرپیرنگ  داستانیست در این فیلم رعایت نشده منطق روایی نداریم وبه جز صحنه ی تیکه کردن خیار و حمله به سمت کودک که نشانه هایی از خلاقیت سینمایی کارگردان را دارد  و دکوپاز درآن دیده می شود هیچ خلاقیتی در حوزه ی کارگردانی  ریتم و تدوین و تصویربرداری نمیبینیم.

هیچ کدام از عناصر قصه از جمله شحصیت پردازی و یا معرفی وجوه شخصیت  برای بیان دلایل انجام این کارها پرداخت نشده و به طور کل این فیلم فاقد ایده ی مرکزیست.

البته یادگاری ایده ی اولیه دارد وروی همان ایده بدون پردازش قدم گذاشته است ازانجاییکه در مرحله کاشت  قصه ضعیف عمل کرده درادامه هم جذابیتی نمیبینیم واگربازی آقای نظر علیان نبود شاید همین قدر هم کشش در مخاطب ایجاد نمی شد.

ایمان طلب منتقد و مدرس سینما درخصوص نابومی گفت فیلم شیرین است حواشی روابط سنتی یک پیرمرد و پیرزن را میبینیم که باید روستایی باشند ولی اصلا روستایی نیستند وبااینکه زندگی روستایی و دغدغه زندگی درروستا راندارند اما شیرین و دوست داشتنی هستند.

فیلم از جمله آثار ایده محور است و همان طور که درسینمای ایده محور قصه بر دوش ایده ی محوری حرکت می کند و دراین فیلم ماجراهای حول محور تخت خواب دونفره است و جذابیت ماجرا به جایی بر می گردد که خانه ی این دو اتاق خواب ندارد و باید تخت خواب درحال باشد و  این حادثه که همه آنرا  می‌بینند باعث آبروریزی است .

چنین فضای بانشاطی بااین ایده محوری  جذاب شکل می گیرد  اما درست پردازش نمیشود وقانع کننده  ادامه نمی یابد. 

photo_2025-12-22_13-25-46

درگیری زن و مرد از نظر شکلی و اجرای آن خوب نشده است و شبیه ادا و اطوار است و درون فیلم حل نشده.

منهای سکانس اول که نشانه های خوب سینمایی دارد فیلم نامه صعیف است اما کارگردانی بازیگری تدوین و تولید در سطح بالا و قابل قبولی است.

کاظم ایمان طلب مدرس انجمن سینمای جوان بیرجند در خصوص فیلم کمپانی گفت فیلمی لطیف و فانتزی با دنیای تخیلی کودک که همه چیزش به اندازه بود در کاشت ابتدایی فیلم و توضیحات معلم ، بی توجهی به دنیای واقعی را میبینیم سپس همذات پنداری با تبلیغ و تخیلی شدن تبلیغ و سپس در موقعیت قرار گرفتن کودک به جز گاف های نورپردازی در پلان های بسته به نظرم فیلم کمپانی هم ایده و هم کارگردانی و قصه ی خوب ورضایت بخشی دارد که مخاطب را درگیر خود می کند و قواعد ژانری را هم رعایت کرده است.

محمدی خبرنگار هم میهن آنلاین درادامه به نقل از زمانی پور گفت دراین نشست زمانی پور طبق روال هر جلسه به معرفی کتاب پرداخت  ودرابتدای جلسه کتاب  ژانر در فیلم کوتاه را معرفی کرد.

یکی از مباحث جذاب مطالعاتی و در عین‌حال نمایش‌گر راهی بوده است که بتوان به مدد آن عناصر مختلف روایی، فرهنگی و هنری را در فیلم‌های سینمایی شناسایی کرد. مقوله‌ای که از مطالعات ساخت‌گرایانه تا پساساخت‌گرایانه در سینما راه گشوده و هربار با شکل‌ها و نمودهای متفاوتی خود را عرضه داشته است. این مهم در حوزه فیلم کوتاه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش محمدی خبرنگار هم میهن، نشست های تخصصی فیلم کوتاه هرماه دو نوبت و درروزهای یکشنبه درمحل سینما بهمن بیرجند در استان خراسان جنوبی برگزار می‌گردد.

به کانال تلگرام هم میهن بپیوندید

مطالب ویژه
دیدگاه

ویژه فرهنگ
پربازدیدترین
آخرین اخبار