| کد مطلب: ۲۴۱۹۷

صادق نوروزی دبیرکل حزب توسعه ملی:

ایران باید مواظب باشد پوست خربزه زیر پایش نرود

ایران باید مواظب باشد پوست خربزه زیر پایش نرود

صادق نوروزی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیرکل حزب توسعه ملی ایران اسلامی در گفت‌وگو با هم‌میهن عملکرد ایران در قبال اتفاقات پس از هفت اکتبر و تاثیر تصمیمات ایران بر سرنوشت آینده ایران را توضیح داده است که در ادامه می‌خوانید.

صادق نوروزی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیرکل حزب توسعه ملی ایران اسلامی در گفت‌وگو با هم‌میهن عملکرد ایران در قبال اتفاقات پس از هفت اکتبر و تاثیر تصمیمات ایران بر سرنوشت آینده ایران را توضیح داده است که در ادامه می‌خوانید. 

‌طی روزهای اخیر درباره نحوه مواجهه با اسرائیل بحث‌های بسیاری شده است. تحلیل‌تان از مواضع اصلاح‌طلبان نسبت به رخدادهای اخیر چه بوده است؟ 

اصلاح‌طلب‌ها بر این نظرند که اسرائیل به دنبال درگیر کردن ایران در جنگ است لذا لازم است مواظب باشیم ضمن اینکه از کشور در برابر تهاجمات دفاع می‌کنیم، در عین حال در تشدید جنگ پیشتاز نشویم. باید سعی کنیم تا جایی که می‌شود خویشتن‌داری کنیم و به اسرائیل بهانه ندهیم که به اهداف خود برسد.

‌جبهه اصلاحات بیانیه‌ای منتشر کرد که در کنار توضیح اتفاقات به جلوگیری از جنگ فراگیر از موضع عزت، حکمت و مصلحت اشاره داشته است و از فرصت‌های پیش رو ایران گفته است. به نظر شما تحلیل این بیانیه چقدر واقع‌بینانه است؟ 

این بیانیه با بیانیه حزب ما تقریباً مشابه است و نظر بر این است که بعد از حمله اخیر اسرائیل در حال حاضر ما دست بالا را داریم و اسرائیل با جوسازی‌هایی که توسط ضدانقلاب و رادیوهای بیگانه شده بود، مبنی بر اینکه اسرائیل می‌خواهد حمله کند و ضربه غیرقابل جبرانی بر ما وارد کند، اما این عملیات نشان داد امکان و ‌شرایط چنین اقدامی را ندارد؛ حرف‌هایی که می‌زدند شعاری بیش نبود و این عملیات از عملیات صادق 2 ما ضعیف‌تر بود و با توجه به جوسازی‌هایی که پیش از این شده، برای ما ضعف و انزوا فضاسازی شده بود اما حالا فضا برعکس شده است و ما دست بالا را داریم و با دیپلماسی اثربخشی که در این مدت وزارت خارجه انجام داد، کشورهای مختلف حمله اسرائیل را محکوم کردند.

در نتیجه انزوای ساخته‌شده منتفی شده است. اکثر کشور‌های منطقه اجازه ندادند از آسمان آنها استفاده شود ما باید نقطه قوت خودمان را حفظ کنیم و به گونه‌ای عمل کنیم که اسرائیل برای حمله مجدد علیه ما دلایل محکمه‌پسند نداشته باشد و برای دفاع و جبران اقدامی که انجام‌شده نیز باید تا جایی که می‌توانیم خویشتن‌‌داری کنیم.  

‌بنابر این بیانیه بخشی از ابتکار عمل برای ایجاد آرامش در منطقه در اختیار ایران است. چقدر سرنوشت آینده منطقه را منوط به تصمیم ایران می‌بینید و عملکرد ایران در قبال رخداد‌های پس از ۷ اکتبر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟  

مسائلی که رخ داده با توجه به صدماتی که به غزه و فلسطین و حزب‌الله وارد شده و آنها تضعیف شده‌اند، در نهایت اگر ایران بخواهد نقطه قوت خود را حفظ کند، باید مواظب باشد که پوست خربزه زیر پایش نرود و درگیر جنگی نشود که به نفع هیچ کشوری نیست. به هر حال یک جنگ فراگیر اینگونه نیست که کشور توان دفاع از خود را ندارد بلکه به کشور خسارت جبران‌ناپذیر وارد می‌شود و ما نباید اجازه دهیم حتی ذره‌ای خسارت نیز به کشور و جان و مال مردم وارد شود.

رویکرد ایران تاکنون نسبتاً خوب‌ بوده است اما از این به بعد باید مواظب باشد و همانگونه که رهبری نیز امروز اشاره داشتند نه باید تعجیل کرد و اگر هم می‌خواهد از خود دفاع کند به گونه‌ای عمل نکند که میدان به دست اسرائیل بیفتد چراکه این کشور دنبال زمینه‌ای است که برای برخورد شدیدتر با ایران توجیه پیدا کند و نباید اجازه دهیم فضا اینگونه پیش برود. در عین حال هم باید دقت کنیم که آمریکا به دنبال این نیست که در منطقه ما جنگی رخ دهد و با ما وارد جنگ شود. این اسرائیل است که دنبال جنگ و توسعه آن است تا از این فشاری که در آن قرار گرفته خارج شود و در نتیجه این موضوع هوشیاری کامل ما را می‌طلبد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی