| کد مطلب: ۲۰۸۷۰

صادق نوروزی دبیرکل حزب توسعه ملی:

مسیر جبهه اصلاحات نتیجه‏‌بخش بوده و نیاز به تغییر ندارد

مسیر جبهه اصلاحات نتیجه‏‌بخش بوده و نیاز به تغییر ندارد

دبیرکل حزب توسعه ملی ایران در گفت‌وگویی که با خبرنگار هم‌میهن داشت، معتقد است سیاست در نظرگرفته‌شده از سمت جبهه اصلاحات موفقیت‌آمیز بوده و از دل همین مسیر، مسعود پزشکیان به ریاست‌جمهوری رسیده است.

او می‌گوید به علت اینکه مسیر با موفقیت همراه بوده است، نیاز به تغییر وجود ندارد و باید همان نگاه قبل در برابر مسائل کشور وجود داشته باشد.‌

چندی پیش عباس عبدی نامه‌ای خطاب به سیدمحمد خاتمی نوشت و در بخشی از این نامه گفته بود: «تحلیل من این است که ما وارد وضعیت تازه‌ای شده‌ایم و روش‌ها و رویکردهای گذشته پاسخگوی شرایط جدید نیست و ضرورت تغییر آن کاملاً مشهود است»؛ به عنوان اولین سوال، تحلیل‌تان درباره این تغییری که از سوی عبدی مطرح شده، چیست؟

آقای عبدی در نامه‌ای که برای آقای خاتمی نوشته نظرات خودش را گفته است اما به نظرم حرف و پیشنهادی که ایشان در این نامه مطرح کرده، خیلی وارد نیست. جبهه اصلاحات در گذشته کاری را نکرده و مسیری را نرفته است که نیاز به تجدیدنظر در آن مسیر باشد و بگوییم نیاز به تغییرات اساسی در آن احساس می‌شود. کاری را هم که در این سال‌های اخیر انجام داده، از آن نتیجه گرفته و نتیجه بارز این حرکات را در همین انتخابات دیدیم که با پیروزی آقای پزشکیان همراه بوده است. پس جبهه اصلاحات موفق بوده است.  

‌خودتان طی این سی سال و چند ماه که از عمر جبهه اصلاحات می‌گذرد، از عملکرد آن رضایت داشته‌اید؟

در این دوره جدید جبهه اصلاحات نشان داد که قصد دارد یک مقدار عمیق‌تر مسائل را ببیند و تمام تلاش‌اش بر این بود که تصمیماتی که در جبهه گرفته می‌شود، تصمیماتی جمعی باشد و فردمحوری نباشد. این مسیری که از سوی جبهه اصلاحات در سه سال گذشته مورد استفاده قرار گرفته به نظر من نتیجه داشته است و خیلی مشکلی در ساختار و راهکارهای جبهه طی این چند وقت نبوده است که براساس این مشکل‌ها آقای عبدی پیشنهاد ایجاد تغییرات و تجدیدنظر را ارائه کرده است.

مسیری که از سوی جبهه اصلاحات انتخاب شده مسیر مناسبی است و همین مسیر هم ادامه پیدا خواهد کرد. همانند گذشته سعی خواهد شد گروه‌ها و احزابی که عضو جبهه هستند با هم برخورد تعاملی داشته باشند و تصمیم جمعی بگیرند. از طرف دیگر با نیروهای سیاسی دیگر هم همین برخورد و رفتار تعاملی صورت خواهد گرفت. یعنی سعی خواهد شد با جریانات سیاسی دیگر گفت‌وگوی تعاملی داشته باشند و همچنین با حاکمیت هم از موضع دلسوزانه و مصلحت‌اندیشانه حرف بزنند.

‌این بحث هم بعضی اوقات شنیده می‌شود که بهتر است اصلاح‌طلبان به سمت ائتلاف با راست معتدل گرایش پیدا کنند. نظرتان درباره این موضوع چیست؟

به نظر می‌رسد راست میانه هم به مرور و طی سال‌های اخیر با همان مشکلاتی که اصلاح‌طلبان با آن دست به گریبان شده‌اند، روبه‌رو شده‌ است و بر همین اساس نظرشان به نظر اصلاح‌طلبان درباره مشکلات کشور نزدیک  شده است. به علت همین واقف‌شدن‌شان به مشکلات کشور، از راست تندرو فاصله گرفته‌اند و نسبت به مسائل و مشکلات که در کشور جریان دارد، واقع‌بین‌تر شده‌اند و برای حل این مشکلات و معضل‌ها، راه‌حل‌هایی هم که ارائه می‌کنند به اصلاح‌طلبان نزدیک است و تقریباً حرف‌هایی که می‌زنند و چیزهایی که برای اجرا مصلحت می‌دانند، دارای فصل مشترکی با اصلاح‌طلبان است.

‌با توجه به فضای سیاسی موجود کشور و اتفاقاتی که طی این چند ماه اخیر رخ داده و دولت در اختیار مسعود پزشکیان قرار گرفته است، اصلاح‌طلبان باید در چه مسیری قرار بگیرند و در ادامه راه چه سیاستی را مدنظر قرار دهند؟

ابتدا باید بگویم که آقای پزشکیان این شعارهایی که در مناظره‌ها و سخنرانی‌های زمان انتخابات داده را باید سعی داشته باشد عملی کند و تلاش‌اش بر این اساس باشد که وفاق ایجاد کند و از نیروهایی که نزدیکش هستند هم استفاده کند و با وفاقی که ایجاد می‌کند، حرکت کند. یعنی اینکه از همه نیروهایی که فصل مشترک در مسائل کشور دارند استفاده کند. البته امیدوارم که طرف مقابل هم این همکاری و همدلی را با آقای پزشکیان داشته باشد.

حاکمیت هم همانطور که نشان داده و زمینه را برای مشارکت فراهم کرد، به همین مسیر ادامه دهد و با مساعدت و انعطافی که به خرج می‌دهد، در جهت منافع کشور حرکت کند. برای چیزی که آقای پزشکیان مدنظر دارد، نیاز داریم که حاکمیت در کنار نیروهای غیراصلاح‌طلب همکاری لازم را با رئیس‌جمهور و دولت جدید انجام دهند.

اما درباره اینکه اصلاح‌طلبان و به‌خصوص جبهه اصلاحات باید در ادامه راه چه کنند، موضوع مشخص است. همانطور که گفتم، جبهه اصلاحات مسیری که در سه سال گذشته مدنظر قرار داده مسیری بوده که  در آن سعی شده انعطاف به خرج دهد، به مسائل واقع‌بینانه نگاه کند و انتظار ندارد که به تنهایی مسائل را حل کند، بلکه می‌گوید همه با هم کنار هم کار کنیم. جبهه اصلاحات دنبال انحصارطلبی نیست و موضع‌گیری‌هایی را هم که انجام می‌دهد نشان‌دهنده همین است که تلاش می‌کند از تندروی‌های طرف مقابل و بحث خالص‌سازی که داشته‌اند، دست برداشته شود و اجازه دهند با همکاری نیروهای دلسوز، به‌دنبال رضایت مردم بروند.

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی