| کد مطلب: ۱۳۸۸۳

منتخب قم در مجلس دوازدهم:

باید طناب دار دلار را از گردن ملت باز کرد

باید طناب دار دلار را از گردن ملت باز کرد

منتخب مردم قم در مجلس با بیان اینکه طناب دار دلار را از گردن ملت باید باز کرد افزود: یکی از راه حل ها این است که سبد ارزی متنوع شود، ارزش پول ملی بالا برود و مبادلات اقتصادی تهاتری باشد، همه از طریق دلار نباشد.

به گزارش هم‌میهن آنلاین، شب گذشته حجت‌الاسلام قاسم روانبخش منتخب مردم قم در مجلس دوازدهم و استاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم (موسسه مرحوم آیت‌ا... مصباح یزدی) مهمان برنامه صف اول شبکه خبر بود. خبرگزاری صداوسیما در این باره نوشت:

برنامه صف اول شبکه خبر با موضوع وعده‌های منتخبان مجلس دوازدهم میزبان حجت الاسلام والمسلمین قاسم روانبخش؛ منتخب مردم قم، کهک و جعفریه و محمدمنان رئیسی – منتخب مردم قم بود.

سؤال: اشاره فرمودید که شما با شفافیت با همه شئونش و بدون مرز موافقید که اتفاق بیفتد، حتی آن جایی که نمایندگان رأی اعتماد به وزرا می‌خواهند بدهند و ممکن است که شفاف شدن رأی نمایندگان در رابطه با این نماینده و حوزه انتخابیه شان با آن وزارتخانه اثر عکس و منفی بگذارد؟

حجت الاسلام والمسلمین قاسم روانبخش؛ منتخب مردم قم، کهک و جعفریه: یک نماینده قطعاً وکیل مردم است در آن بخشی که مربوط به وکالتش می‌شود؛ حوزه وکالتش باید دارای موکلان شفاف باشد. رأیی که می‌خواهد بدهد باید دقیق فکر کرده و مطالعه کرده بدهد با حجت شرعی که اگر همه مردم هم دیدند او در پیشگاه خدا حجت داشته باشد. حالا آیا آن رأیی که می‌دهد، کسانی خوششان می‌آید یا خوششان نمی‌آید بسته به آن حجتی است که او در بین خودش و خدای خودش دارد. حتماً باید مطالعه کرده، دقیق و با صداقت باشد.

اگر انسان با مردم صادق باشد راحت حرفش را می‌زند و رأیش را راحت می‌دهد

حالا ممکن است یک وزیر که رأی اعتماد به او داده نشود، راحت شود. بنده شورای شهر هم که بودم در قم، شهرداری که می‌خواستیم انتخاب کنیم، در میان ۹ نفری که بودیم، تنها کسی که رأی مخالف داد، من بودم و به خود شهردار هم اعلام کردم، گفتم من شما را مناسب برای شهر قم نمی‌دانم و بعداً هم با ما همکاری خوبی داشت، من هم با او همکاری خوبی داشتم، چون صداقت ما را دید. بعد از چند ماه هم خودش متوجه شد که در قم نمی‌تواند فعالیت کند و بعد از پنج تا هفت ماه رفت، بنابراین یک جمله‌ای را علامه مصباح دارند، خیلی مهم است؛ ایشان می‌فرمایند که شعار شما در انتخابات این باشد «اخلاص در برابر خدا- اطاعت در برابر ولی- صداقت در برابر مردم». اگر انسان با مردم صادق باشد راحت حرفش را می‌زند و رأیش را راحت می‌دهد بر اساس حجت شرعی که بین خودش و خدای خودش است.

سؤال: اینجا ممکن است یک مقداری ماجرا متفاوت باشد از این منظر، شما فرض کنید جلسه رأی اعتماد به وزیر است، مثلاً شما فرض کنید وزیر بهداشت، بعداً شما می‌خواهید یک سری امکانات را برای شهر قم و حوزه انتخابیه خود از آن وزارتخانه بگیرید و مردم این انتظار را دارند، اما شفاف شدن رأی شما که منفی بوده ولی در عین حال آن وزیر رأی اعتماد را گرفته و آمده شده وزیر، ممکن است به رابطه شما با آن وزارتخانه تأثیر منفی بگذارد و بعد شما به این واسطه نتوانید منافع مردم را تأمین کنید، اینجا تکلیف چیست؟

حجت الاسلام روانبخش: بالاتر از این ممکن است یک نماینده حتی نطق مخالف داشته باشد نسبت به وزیر، رأی دادن که چیزی نیست. من اگر احساس کنم یک وزیری برای مملکت و برای کشور مفید نیست یا کارآمدی او کم است، وظیفه خود می‌دانم که در بخش مخالفین ثبت نام کنم و نسبت به او مخالفت کنم. آیا در چنین مواردی قرار است آن وزیر مثلاً نسبت به حوزه انتخابیه من نظر منفی داشته باشد؟ اگر چنین باشد، قطعاً چنین وزیری به درد وزارت کشور ما نمی‌خورد، حتماً باید وزیری باشد که چه نگاهش نسبت به مخالفش و موافقش یکسان باشد. چنان که ما نماینده می‌شویم، همه مردم که به ما رأی ندادند، من نماینده همه استانم هستم.

 نماینده مجلس باید رأیش شفاف، باشد

بنابراین چه کسی که به من رأی داده چه رأی نداده و چه کسی که حتی مخالفم است، امروز من با نگاه علی السویه باید به آنها نگاه کنم، بنابراین اگر وزیری می‌خواهد این طور نگاه کند، بهترین دلیل بر عدم لیاقتش است. نماینده مجلس باید رأیش شفاف،  واقعاً بررسی کند پرونده یک وزیر را و ببیند واقعاً این به درد کشور می‌خورد. امور کشور را می‌شود چهار سال به این شخص واگذار کرد یا نه؟ اگر واقعاً می‌شود حتماً باید رأیش شفاف باشد و نطق موافقش هم داشته باشد و برای رأی آوری اش هم تلاش کند. اما اگر ببیند که این به درد نمی‌خورد، نه تنها رأی نمی‌دهد، حتی باید تلاش کند که دیگران هم قانع کند که این شخص رأی نیاورد، چون امور کشور به چنین شخصی اگر داده شود، چند صباح بعد همه متوجه می‌شوند که این ناتوان است و این ضربه به کشور و کیان کشور می‌خورد.

سؤال: در مصاحبه‌ای که در ایام تبلیغات انتخاباتی با شما انجام شد و پخش شده الان، اشاره کردید یکی از چیز‌هایی که پیگیری خواهید کرد از قوانین بر زمین مانده؛ ماده ۴۱ قانون کار است که راجع به حقوق و دستمزد کارگران است.

حجت الاسلام روانبخش: ماده ۱۲۵ قانون خدمات کشوری برای کارمندان.

سؤال: بله، بالأخره اینجا قانون صراحت دارد تکلیف چیست. تکلیف دولت را مشخص کرده است. شما آیا چیزی صریحتر از این می‌خواهید اضافه کنید به آن در مجلس؟

حجت الاسلام روانبخش: چنین قانونی که مصوب شده، قانون برای اجراست. قانون برای دیدن و نگاه کردن نیست. قانون نوشته می‌شود اجرا شود. تلاش یک نماینده برای این باید باشد که قانونی که تصویب شده، آن قانون موانع اجرایش را ببینید چیست؟ اگر قانون به درد نمی‌خورد باید در آن قانون تجدید نظر شود و اگر قانون درست است، نظارت کند که چرا دولت این قانون را اجرا نمی‌کند؟

یکی از وظایف قانون گذار این است که به دنبال آن قانونی که گذاشته شود برود و نظارت کند

یکی از وظایف قانون گذار این است که به دنبال آن قانونی که گذاشته شود برود و نظارت کند، این طور نباشد که قانون تصویب شود و بعد بگذارند کنار. ما شاید صد‌ها قانون تصویب شده داریم که کنار گذاشته برای زینت، نه برای اجرا. به نظرم این قانون باید اجرا شود، اگر موانعی دارد، دولت لایحه‌ای بدهد برای اصلاح آن، تقاضای اصلاح کند و بگوید این موانع وجود دارد، من نمی‌توانم، و الا خود قانون باشد و اجرا نشود، این درست نیست.

سؤال: الان ارزیابی شما راجع به افزایش حقوق کارگران که این ایام هم همچنان منتظرند که این جلسه اش برگزار و تعیین تکلیف شود، شما ارزیابی تان چیست؟ قانون مشکل دارد یا اجرا؟

حجت الاسلام روانبخش: متأسفانه در سال‌های متمادی که تورم سالیانه زیاد شده، بعضی سال‌ها مثلاً تا ۵۰ درصد رسید، ۴۵، ۴۸؛ الان هم ما تورم مان هنوز بالاست، این ضربه می‌زند به کارگر و کارمند ما، چرا؟ برای این که ما مثلاً در سال بتوانیم افزایش حقوق بدهیم، ولی وقتی که ۴۰ درصد در جامعه وجود دارد، عملاً این ۲۰ درصد که اضافه می‌کنیم، منفی ۲۰ درصد می‌شود. یعنی حقوق ۱۰ میلیونی مثلاً می‌شود ۱۲ میلیون، اما از آن درصد ۴۰ درصد می‌شود هشت میلیون، یعنی این قدرت خریدش را می‌آورد پایین. چند سال که این اتفاق بیفتد، به مرور این از کار می‌افتد یعنی دیگر نمی‌تواند زندگی خود را اداره کند. بنابراین قانون درست است، اما چه باید کرد که دولت هم دچار مشکل نشود؟ به نظرم اقتصاددان‌ها راه‌های متعددی را دارند.

سؤال: اگر داشتند که حالا شاید دارند ولی استفاده نشده، تا الان مسئله حل نشده است.

حجت الاسلام روانبخش: علتش این است که اقتصاددان‌های اسلامی میدان دار نیستند. ما در مؤسسه آموزشی- پژوهشی امام خمینی  گروهی داریم به نام گروه اقتصاد، بنده هم عضو شورای کانون طلوع هستم که بیش از ۱۳۰ تا ۱۴۰ نفر عضو آن مجموعه هستند. گروه‌های مختلف در آن کانون می‌آیند و مباحث خود را مطرح می‌کنند. حتی مثلاً بودجه سال که تصویب می‌خواهد بشود، در آن کانون این بودجه آورده می‌شود و آن جا مورد بحث قرار می‌گیرد؛ لذا بی اطلاع از مباحث اقتصادی نیستم.

تورم به علت نقدینگی ست نه افزایش حقوق

اقتصاددان‌ها می‌گویند که دوستان ما می‌گویند که افزایش حقوق؛ درست است موجب تورم می‌شود، اما تورمی که ایجاد می‌کند، کمتر از ۱۰ درصد است. عمده تورمی که ایجاد می‌شود مال افزایش نقدینگی است که عمده اش؛ بانک‌های خصوصی هستند. ۶۰ درصد افزایش نقدینگی را بانک‌های خصوصی دارند ایجاد می‌کنند. یا افزایش قیمت دلار است که تورم‌های شدیدی درکشور به وجود می‌آورد. اما افزایش حقوق؛ آن اندازه نیست؛ این اولاً، ثانیاً می‌شود از منابعی استفاده کرد که آن منابع موجب شود که حتی این درصد کم هم، کمتر شود. مثلاً فرض کنید که منبعش اگر مالیات‌هایی باشد که بخش‌هایی که فرار مالیاتی دارند، مردم عادی که مالیاتشان را می‌دهند، همان بستنی که می‌گیرد از مغازه می‌خورد، همان جا مالیاتش اول گرفته می‌شود، سیب زمینی هم که می‌خرد، مالیاتش گرفته می‌شود، این مردم که مالیاتشان را می‌دهند، کاسب‌های جزء مالیاتشان را می‌دهند. آن سرمایه دار‌هایی که فرار مالیاتی دارند، مثلاً یکی از قشر‌هایی که مورد نظرم است و مطالعه کردم، هفت همت مثلاً باید مالیات بدهند؛ هفت هزار میلیارد ولی مثلاً در سال گذشته؛ ۱۵۰ میلیارد دادند، خیلی فاصله است. اگر واقعاً آن کسانی که باید مالیات بدهند و فرار مالیاتی دارند، دولت اگر آن مالیات‌ها را بتواند وصول و اخذکند، از این منبع اگر افزایش حقوق بدهند، آن تورم هم ایجاد نمی‌کند.

سؤال: با وجود صراحت در قانون هر سال در اسفند و اواخر، یعنی دیگر نزدیک عید می‌شود، آن جلسه سه جانبه بین دولت، کارگران و کارفرمایان برگزار می‌شود و تعیین می‌کنند که دستمزد کارگران چقدر باشد، شما این را برخلاف قانون می‌دانید؟

حجت الاسلام روانبخش: قانون دقیقاً می‌گوید چه؟ به اندازه تورم. قطعاً این به اندازه تورم نیست.

سؤال: فکر می‌کنید دولت چرا این کار را نمی‌کند؟

حجت الاسلام روانبخش: علتش این است که می‌گوید من پول ندارم بدهم، می‌گوید راه حل وجود دارد، شما این اقتصاددان‌های اسلامی را دعوت کنید در یک جلسه، به آنها میدان دهید، راه حل می‌دهند. آن راه حل‌هایی که اینها دارند یک بار آزمایش کنید، به آزمایش آن می‌ارزد.

برای کنترل و کاهش تورم، اولاً باید تورم را کاهش داد

 از دوستان ما می‌گویند بیایید راه حل‌هایی که ما ارائه می‌کنیم برای کنترل و کاهش تورم، اولاً باید تورم را کاهش داد، این تورم سالانه اقتصاد کشور را به هم می‌ریزد. راه حل وجود دارد برای کاهش تورم. من دیدم تقریباً حدود هشت راه ارائه کرده بودند که پنج راه اساسی است. که اگر این راه‌ها را برویم خود حضرت آقا هم اخیراً در فرمایششان داشتند. اگر این کار‌ها انجام شود، اصلاً تورم کنترل می‌شود و اگر تورم کنترل شد، مثل آن بیماری می‌ماند که از درون دروان شود. غده‌ای که اینجا می‌زند بیرون یا عفونتی که می‌زند بیرون، اگر کبد درمان شود، آن عفونت در این جا مشاهده نمی‌شود. اساسی اش این است که تورم کاهش پیدا کند. راه حل وجوددارد برای کاهش تورم. آن راه‌هایی که اقتصاددان‌های ما می‌گویند، یکی از آنها تثبیت نرخ ارز است. نرخ ارز را باید تثبیت کرد. اگر سقف آن را برداریم به هر کجا خواهد رسید، هیچ وقت تمام نمی‌شود. همواره اقتصاد ما دچار تلاطم است.

سؤال: شما تصور می‌کنید کسانی که الان در مسند امور هستند، اشراف به این موارد...؟

حجت الاسلام روانبخش: به نظرم اقتصاددانانی که به نگاه غربی کشور را اداره می‌کنند، شاید توجه ندارند به این نکته که از این طریق هم می‌شود یا نمی‌خواهند بشود. اقتصاددان‌های اسلامی راه حل دارند، متأسفانه میدان دار نشدند. ما پیشنهادمان این است که در کمیسیون اقتصادی مجلس، اقتصاددانان اسلامی که به مجلس راه پیدا کردند، در آن جا بیایند، بقیه آنها هم راه پیدا کنند بیایند آن جا از طرح هایشان استفاده شود.

سؤال: شما در مجلس کدام کمیسیون تمایل دارید که عضو شوید؟

حجت الاسلام روانبخش: من خودم چند کمیسیون در نظرم هست، ولی با توجه به این که در کمیسیون برنامه و بودجه بودم، در شورای اسلامی شهر قم، به صورت برنامه‌های برنامه و بودجه آشنایی دارم، می‌توانم آن جا بروم، تا ببینیم مجلس چه اقتضایی دارد و چطور رأی می‌دهند که آیا ما می‌توانیم برویم یا نه. ولی کمیسیون‌های دیگر مثل کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، آموزش، شورا‌ها و همه اینها می‌توانم بروم، ولی اولویتم همین کمیسیون برنامه و بودجه و آموزش است که بتوانم بروم.

سؤال: شما در مصاحبه اشاره کردید که باید سیطره دلار را از بین ببریم، شما ساز و کار اجرایی تان برای این راهبرد چیست؟

حجت الاسلام روانبخش: این حرف من نیست، حرف حضرت آقاست؛ باید این دلار سیطره اش شکسته شود. برای این هم فکر یک نفر کافی نیست. قدرت دلار باید در دنیا شکسته شود، راه حل‌هایی وجود دارد، یکی از راه حل هایش این است که آن سبد ارزی ما متنوع شود که فقط در سبد ارزی ما دلار داخلش نباشد، که الان این اتفاق دارد در دولت ما کم و بیش می‌افتد.

طناب دار دلار را از گردن ملت باید باز کرد

ارزش پول ملی را باید بالا برد و مبادلات اقتصادی ما؛ مبادلات تهاتری باشد، همه از طریق دلار نباشد. طناب دار دلار را از گردن ملت باید باز کرد. راه حل‌هایی وجود دارد. به نظرم این راه حل‌ها را باید به صورت جامع دید. مثلاً به عنوان مثال، الان یکی از کار‌هایی که ما می‌کنیم این است؛ شرکت‌های بزرگ دولتی خودمان اینها با دلار دارند مواد اولیه را در خدمت کار در کارخانه‌های تولیدی ما می‌دهند، چرا؟ این طناب را باز کنیم. همین امسال در فروردین سال ۱۴۰۲ حدود پانزدهم بود به نظرم؛ ۱۵ فروردین حضرت آقا این بحث را کردند. چرا این طور است؟ چرا شرکت‌های بزرگ دولتی با قیمت دلار منطقه‌ای و دلار آزاد حالا به تعبیر ایشان؛ دلار تلگرامی، آنها دارند قیمت تعیین می‌کنند، با آن قیمت در اختیار کارخانه‌ها قرار داده می‌شود، چرا؟ مگر اینجا این کارخانه مال خود این کشور و مال دولت همین کشور نیست؟ وقتی با قیمت دلار ما مواد اولیه پتروشیمی‌ها را می‌دهیم یا فولاد با قیمت دلار تلگرامی یا منطقه‌ای می‌دهیم، این کارخانه دار وقتی می‌خواهد که...

سؤال: این مواد اولیه که در داخل تولید می‌شود.

حجت الاسلام روانبخش: مواد اولیه را وقتی با آن قیمت می‌دهیم، آن قیمت افزایش پیدا می‌کند، کارخانه داری که می‌خواهد یخچال، کولر، پنکه و لوازم خانگی، فرش و ... بسازد، با آن قیمت آن وقت تولید می‌کند، بعد می‌آید سفره خریدار ما قرار می‌گیرد، آن جا ضریب به آن می‌خورد و قیمتش چند برابر می‌شود. آسیب می‌خورد به سفره مردم. ولی اگر نه ما آن دلار را حذف کنیم و بگوییم آن پتروشیمی یا کارخانه فولاد با قیمت ریال بدهد، حالا با قیمتی که تصویب می‌شود در هیأت دولت، به فراخور زمان. این کارخانه مولدی که می‌خواهد تولید کند مصالح و لوازم خانگی را، با آن قیمت داخلی محاسبه می‌کند حتی بخواهد صادر کند، اینجا آن کارخانه دار می‌خواهد که محصولات خود را صادر کند، صادرات اجازه دهند بر اساس پیمان ارزی که از او می‌گیرند، یعنی شما صادر کن به هر قیمتی که صادر کردی باید دلارش را برگردانی به دولت. خودش نرفته بازار بفروشد به هر قیمتی که خواست. شما یک پیمان ارزی باید بدهید که، چون با قیمت ریال این را گرفتی، الان وقتی می‌خواهی بفروشی به هر قیمتی که می‌فروشی باید برگردانی اینجا دلارش را به دولت تحویل دهی و سودت را هم ببری. اینجا عملاً به نظرم سیطره دلار شکسته است.

سؤال: روی نهاده‌ها و مواد اولیه‌ای که حداقل ما ضعف داریم در تولید آن و ممکن است نداشته باشیم و مجبوریم وارد کنیم، چطور؟

حجت الاسلام روانبخش: آن جا هم همین است، ۸۰ درصد واردات ما تقریباً مواد اولیه است، اگر نرخ ارزمان تثبیت نباشد و دائماً رو به افزایش باشد، این مواد اولیه گرانقیمت که هر بار دچار تلاطم می‌شود، وارد کارخانه ما می‌شود، آن کارخانه هم دچار تلاطم اقتصادی می‌کند.

باید برنحوه مصرف دلار نیمایی نظارت شود

بنابراین در آن جا هم ما می‌توانیم بر اساس آن دلاری که به او می‌دهیم، حالا دلار نیمایی که به او می‌دهیم، آن دلاری که می‌خواهد مواد اولیه را وارد کند، نظارت کنیم که با آن دلار در واقع آن مواد اولیه را با همان قیمت وارد کند و خود آن مواد اولیه‌ای که به او اجازه داده شده، وارد کند. نه این که مثلاً به جای آن برود چیز دیگری وارد کند. اینجا مجوز گرفته مواد اولیه مثلاً فلزات را وارد کند، رفته یک مواد غذایی را وارد کرده است. باید واقعاً نظارت شود، وقتی مواد اولیه با آن قیمت وارد می‌شود، جنسش هم که تولید می‌شود می‌خواهد صادر کند بر اساس همان دلاری که دریافت می‌کند را باید بیاید دلار را به دولت تحویل بدهد و سود خود هم ببرد.

سؤال: در مصاحبه تان گفتید موافق حذف ترجیحی برای وارد کننده هستید، ولی الان می‌فرمایید باید دلار را در اختیار وارد کننده برای...

حجت الاسلام روانبخش: من نگفتم موافق ارز ترجیحی...؟

سؤال: از شما سؤال کردند یارانه را مستقیم به مردم بدهند یا به وارد کننده؟

حجت الاسلام روانبخش: بحث یارانه‌ها که یارانه‌ها را واقعاً به چه کسی بدهیم؟ غیر از این بحث است.

سؤال: ارز وارد کننده را حذف کردند که ته زنجیره بدهند به دست مصرف کننده در قالب یارانه، در اصل همان ارز ترجیحی است که آن جا به وارد کننده نمی‌دهند، ته زنجیره می‌دهند به مصرف کننده، یعنی عملاً حذف شود ارز ترجیحی. ولی الان چیزی که شما می‌فرمایید، به وارد کننده می‌فرمایید باید اختصاص پیدا کند حالا با نرخ نیمایی یا...؟

حجت الاسلام روانبخش: با شرایط موجودی که الان وجود دارد، می‌گوییم به خود کسی که خریدار است بدهند، ولی اگر آن سیستم اجرا شود، گرانی اتفاق نمی‌افتد، بنابراین خود...؟

سؤال: کدام سیستم؟

حجت الاسلام روانبخش: همین که عرض می‌کنم دلار را به قیمت نیمایی به وارد کننده بدهند با همان قیمت، با همان قیمت هم وارد شود و نظارت کنند که افزایش قیمت در موارد اولیه...

سؤال: تجربه ثابت کرده که ما در نظارت ضعف جدی داریم.

حجت الاسلام روانبخش: باید نظارت جدی شود.

سؤال: نشده دیگر و به همین دلیل هم الان این اتفاق افتاده؛ یعنی دارند به مصرف کننده به عنوان یارانه می‌دهند.

حجت الاسلام روانبخش: در نظارت جدی نیستند، واقعاً باید نظارت جدی کنند و الا همیشه این آش و کاسه هست.

سؤال: به هر حال برای آن سامانه تعریف کردند، دستگاه‌های نظارتی آمدند وسط، ولی باز چه رانت‌هایی شکل گرفت، چه پول‌هایی به یغما رفت، از همین ارز‌های دولتی و چه فضاحت‌ها و چه اتفاقاتی که نیفتاد.

حجت الاسلام روانبخش: ما در گذشته که خیلی واقعاً بحث نظارتی ما شوخی بود، یعنی خیلی جدی نبود، لذا آن اتفاقات می‌افتاد، اگر واقعاً یک اتاق شیشه‌ای درست شود، همه چیز شفاف. این که بگویند شفاف، فقط نماینده مجلس نباشد، این اتاق شیشه‌ای ایجاد شود که چه کسی چقدر ارز گرفت، برای چه می‌رود؟ چه می‌خواهد وارد کند؟ کِی وارد شد و چه وارد شد؟ همه اگر روشن باشد، به نظرم نظارت؛ یک نظارت جدی خواهد بود. باید روی این کار شود، بحث نظارت؛ کشور‌های دیگر چه کار می‌کنند مگر؟ آنها هم نظارت می‌کنند، ما باید این رانت‌ها را با همین نظارت‌ها حذف کنیم.

سؤال: پس شما معتقدید اگر نظارت دقیق اتفاق بیفتد این یارانه را مستقیم به دست مردم نه به خود وارد کننده بدهیم که قیمت در بازار هم خیلی افزایش پیدا نکند.

حجت الاسلام روانبخش: واقعاً اگر این نظارت شود مردم هم راضی‌تر هستند. شما یارانه به مردم می‌دهی، خیلی‌ها می‌گویند این یارانه که به ما می‌دهی حاضریم برگردانیم ولی قیمت قبلی باقی بماند. خود مردم در کوچه و بازار می‌گویند. اگر دولت واقعاً بتواند این طور نظارت کند که قیمت‌ها ثابت بماند، مردم نیازی به این یارانه ندارند. مردم می‌گویند نه آقا زندگی ما دارد می‌چرخد این جنس پارسال با امسال تفاوت چندانی نکرده، زندگی اش را طوری برنامه ریزی می‌کند که با همین مقدار حقوقی که دریافت می‌کند زندگی کند. ولی متأسفانه آن نظارت نیست، مجبور هستند که یارانه را به خود مردم بدهند. یارانه هم که به مردم داده می‌شود، بعد از چند ماه همان یارانه بی تأثیر می‌شود.

سؤال: بحث واردات خودرو و نظر شما هم می خواستم بپرسم، چون خودرو همیشه  بحث شیرینی بوده، اگر مایلید این را بفرمایید اگر نه در اختیار جنابعالی و هر نکته ای که می خواهید بفرمایید.

حجت الاسلام روانبخش: من تشکر می‌کنم اولاً از صدا و سیما که در ایام انتخابات طرح نوینی ریخت برای این که مردم راحت‌تر بتوانند نامزد‌های انتخاباتی را بشناسند، مناظراتی که ترتیب داد در استان‌ها کار بسیار خوبی بود. از همه اصحاب رسانه و صدا و سیما تشکر می‌کنم. نکته بعدی این است که واقعاً در استان هم ما نظرمان این است که هر سه نماینده‌ای که در استان هستیم. هر سه با وحدت و همدلی؛ ما باشیم نه من. این طور هم خواهد بود. دوستانی که ما باهم داریم؛ آقای ذوالنوری، آقای منانی رئیسی؛ هر سه باهم باشیم و معتقدیم که اگر سه نفر باشیم به اندازه ۳۰ نفر کار جلو می‌رود. البته همکاری‌های مردم، نخبگان و فرهیختگان استان در هیئت های اندیشه ورز می‌توانند به ما کمک کنند.  طرح‌های بهتر و جالب تری هم برای استان و هم برای کشور بتوانیم در مجلس بریزیم.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی