| کد مطلب: ۱۲۸۲۷

جوابیه وزارت کشور به گزارش روزنامه هم‌میهن

وزارت کشور در خصوص چاپ مطلبی در خصوص «اظهارات وزیر کشور در جلسه خانه احزاب» با عنوان «فضاسازی علیه احزاب در آستانه انتخابات» جوابیه‌ای ارسال کرده است که در ادامه می‌آید:

 

پاسخ درخصوص اظهارات وزیر کشور در جلسه خانه احزاب

رویکرد دولت و وزارت کشور، کمک در جهت میدان باز فعالیت سیاسی به‌ویژه از طریق احزاب و تشکل‌های سیاسی شناسنامه‌دار است. با بررسی مصوبات کمیسیون ماده 10 احزاب طی این مدت می‌توان دریافت که وزارت کشور بدون در نظر داشتن گرایش سیاسی و جناحی، اصولاً از فعالیت حزبی حمایت کرده و در جهت تقویت احزاب برای ایفای نقش صحیح در نظام حکمرانی کوشیده است. آغاز به کار هشتمین دوره فعالیت خانه احزاب نیز با همراهی این دولت صورت گرفت تا این نهاد بتواند به ایفای نقش میانجی گفت‌وگوی سیاسی میان احزاب و فعالان سیاسی بپردازد.

با همین نگاه، با برگزاری نشست‌های متعدد احزاب سیاسی در وزارت کشور، دیدار رئیس‌جمهور محترم با احزاب و فعالان سیاسی نیز نشان داد؛ ایفای نقش میانی موثر احزاب بین نظام و جامعه و نمایندگی از طیف‌های مختلف اجتماعی و سلایق سیاسی متنوع، باور جدی دولت است.

این نگاه مبنایی در جهت تحکیم مردم‌سالاری دینی، در جلسه خانه احزاب ایران نیز به شکل مشخصی در سخنان وزیر کشور انعکاس داشته است. چه اینکه ایشان اصولاً در آسیب‌شناسی فضای سیاسی کشور به عنوان مطلع بحث به موضوع «فقدان گفت‌وگو» اشاره و راه‌حل را در این دانستند که احزاب و سلایق سیاسی بایستی وارد یک گفت‌وگوی جدی با یکدیگر بر سر مسائل اساسی کشور با اولویت دادن به منافع ملی و مردم بشوند.

این سخنان وزیر و حضور ایشان در جلسه برای شنیدن سخنان احزاب مختلف به نمایندگی از فراکسیون‌های اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقل خانه احزاب، بازتاب بسیار خوبی در فضای سیاسی کشور داشته است.

متاسفانه روزنامه هم‌میهن با تیتر «فضاسازی علیه احزاب در آستانه انتخابات» نتوانسته است فضای مثبت، رو به جلو و سازنده وزارت کشور با احزاب سیاسی را تحمل کند و ترجیح داده است پیام ناامیدی و ابهام را به مخاطبان القاء سازد درحالی‌که وظیفه همه صاحبان اندیشه، قلم و تریبون، آگاهی‌بخشی صادقانه به مردم در راستای تقویت سرمایه‌های اجتماعی کشور است.

این روزنامه تصمیم گرفته است با ابهام‌افکنی درباره سخن وزیر کشور درخصوص «الگوی جدید حزبی در کشور»، بدون هیچ مبنایی این را به‌عنوان «زنگ خطر» معرفی کند درحالی‌که وزیر محترم تاکید واضحی بر یک امر آسیب‌شناسانه و نیز راه‌حل داشتند که؛ فعالیت حزبی باید مبتنی بر هویت درونی احزاب و با توجه به شاخص‌های مهم منافع ملی و با ارائه راه‌حل و برنامه برای مسائل کشور باشد، نه اینکه حزب از فلسفه ذاتی خود دور مانده و فعالیت سیاسی تبدیل به حزب برای حزب شود.

بی‌تردید آگاهان سیاسی و صاحبنظران و عناصر با تجربه فعالیت حزبی در کشور نیز بر این امر صحه می‌گذارند که؛ احزاب و گروه‌های سیاسی بایستی از آسیب‌های گذشته‌ای که اندک مجموعه‌های سیاسی درگیر آن بودند همچون هیجانات جناحی و فراموش کردن هویت ملی و کنار نهادن منافع ملی در برابر منفعت حزبی، عبور کرده و برای بهینه‌سازی و ارتقای کیفیت حکمرانی با برنامه وارد رقابت‌های انتخاباتی شوند.

سخن دیگر آقای دکتر وحیدی که نشانه رویکرد باز دولت به امر سیاسی بوده ولیکن از سوی روزنامه مذکور با خوانش وارونه مواجهه شده است، درخصوص احزابی است که احیاناً در موضوع مشارکت انتخابات موضع منفی دارند. صراحت وزیر محترم کشور در اینکه وزارت کشور در هر حال حامی فعالیت حزبی است، نشان می‌دهد؛ تصویرسازی رسانه‌ای هم‌میهن با عبارت «تهدید» کاملاً خلاف واقع، ناشیانه و غیرصادقانه است. در واقع محدود احزابی که ممکن است در انتخابات موضع منفی تحریمی اتخاذ کنند، نه به واسطه برخورد یک نهاد قانونی، بلکه به واسطه انتخاب خود که متضاد با فلسفه وجودی کار حزبی است، خودخواسته از حق فعالیت حزبی دست می‌کشند.

این برخورد سطحی با رویکرد جناحی، در برابر سیاست عمومی دولت مبتنی بر میدان باز سیاسی، ابداً از یک رسانه حرفه‌ای انتظار نمی‌رود. نباید دعوت به خیر، گفت‌وگو و منافع ملی که فصل مشترک همه دلسوزان کشور و فعالان سیاسی است، با نگاه رسانه‌ای با تیتر «فضاسازی علیه احزاب در آستانه انتخابات» برای مخاطب وارونه جلو داده شود. آیا هم‌میهن نیندیشیده است که مخاطبان امروز دسترسی به محتوای صحیح دارند و به سرعت درمی‌یابند میان‌ تیتر نادرست و سخن درست فاصله است؟ آیا یک رسانه قانونی در کشور که باید متعهد به آگاهی، امید و اعتماد باشد، می‌تواند در گزارش خود به مردم این‌چنین عدم صداقت به خرج داده و قلم خود را به شکاف‌افکنی و ابهام‌آفرینی بچرخاند؟

در انتها با تاکید بر اخلاق سیاسی و لزوم در نظر داشت سواد رسانه‌ای، یادآور می‌شود؛ وزارت کشور تمرکز خود را بر اجرای دقیق راهبردهای چهارگانه مشارکت، امنیت، سلامت و رقابت انتخابات طبق فرامین مقام معظم رهبری قرار داده است و در این مسیر ضمن زمینه‌سازی برای تحقق حداکثری میدان باز فعالیت سیاسی در کشور برای همه سلایق و نگرش‌ها، در مسیر اجرای روند انتخابات، به مرّ قانون اهتمام اساسی دارد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی