| کد مطلب: ۱۷۵۱۳

نصف راه در نصف جهان

سفر دیروز مسعود پزشکیان به اصفهان که محمدجواد ظریف، محسن مهرعلیزاده و سیدرضا صالحی‌امیری هم او را همراهی می‌کردند، پیچ مهمی در روند فعالیت‌های کمپین انتخاباتی اصلاح‌طلبان بود.

یک روز پس از سخنرانی صریح محمدجواد ظریف در تلویزیون که فضای انتخاباتی و رسانه‌ای را از خود متأثر ساخت؛ سفر اصفهان دومین گام محکمی بود که پزشکیان به همراه ظریف برداشت تا هم رقیبان انتخاباتی و حامیان آنان را در دولت سیزدهم، طیف تندرو مجلس دوازدهم و روزنامه‌ها و رسانه‌های اصولگرا را به واکنش‌های شتابزده و انفعالی وادارد و هم، اعتمادبه‌نفس حامیان و بدنه اجتماعی حامی اصلاحات و میانه‌روی را تقویت کند.

این، افزایش اعتمادبه‌نفس از یک سو، در سطح ستادی و تشکیلاتی منجر به انسجام و تحرک بیشتر فعالان سیاسی و فکری حامی پزشکیان شده است (چنان‌که امروز، پنجشنبه چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب در ۳۰ استان در حمایت از پزشکیان سخنرانی می‌کنند) و از سوی دیگر، برخی از انتقادها و ایرادها به روشن نبودن مواضع کمپین انتخاباتی پزشکیان و شخص او را کاهش داده است و بر احتمال افزایش میزان مشارکت و به میدان آمدن مرددین و حتی تحریمی‌ها در روزهای آینده، افزوده است.

از این منظر، سفر دیروز پزشکیان-ظریف به اصفهان که با استقبال قابل‌توجه مردم این شهر از اقشار گوناگون (دانشجویان، زنان، کشاورزان، کارگران، مدیران و سیاستمداران ریشه‌دار و باسابقه‌ای همچون فضل‌الله صلواتی) همراه بود؛ می‌تواند نقطه عطفی در روند فعالیت‌های انتخاباتی نامزد اصلاح‌طلبان باشد و آغاز دوباره‌ای باشد بر جدی‌تر گرفته شدن صدای او در میان مخاطبان و شکل‌گیری موج جدید همراهی رای‌دهندگان. بااین‌حال، پزشکیان و حامیان او باید بدانند (و طبعاً به‌خوبی می‌دانند) که در بهترین حالت، سفر دیروز به نصف جهان، رسیدن به نصف راه رقابت‌های انتخاباتی است؛ رقابت‌هایی که در آن، پزشکیان چهار مناظره تلویزیونی در پیش دارد و حال، طرف‌های مقابل با نگرانی شدید از تقویت احتمال رشد آرا و پیروزی او، منسجم‌تر، هماهنگ‌تر و تهاجمی‌تر در برابرش صف‌آرایی می‌کنند و اندک ملاحظاتی را هم که تاکنون داشتند، کنار خواهند گذاشت.

چنان‌که بلافاصله پس از مصاحبه تخصصی ظریف و پزشکیان در حوزه سیاست خارجی، از هر سو به او حمله آوردند و تندروترین نامزد انتخابات، وعده حملات در مناظره امشب را به او داد و دیگران (از جمله قالیباف)، به رد اظهارات ظریف درباره تاثیر منفی مصوبه مجلس‌یازدهمی‌ها بر احیای برجام در ابتدای کار دولت جو بایدن پرداختند.

اما مناظره‌ها و مصاحبه‌های تلویزیونی، تنها بخش کوچکی از ادامه راه است. سفرهای استانی، دیدار پزشکیان با چهره‌های مؤثر سیاسی و فرهنگی استان‌ها و اقوام و مذاهب و اقشار مختلف، گفت‌وگوهای رودرروی حامیان به‌ویژه جوانان عضو ستادها در خیابان‌ها، معابر شهری، اماکن عمومی، تحرک بیشتر در فضای رسانه‌ای و مجازی و استفاده از هر امکانی برای کاستن از مرددین و تحریمی‌ها و انگیزه دادن برای مشارکت در انتخابات، از جمله اقداماتی است که هرکس «برای ایران» می‌اندیشد و تلاش می‌کند، باید به سهم خود در یک هفته مانده به انتخابات عمل کند تا مبادا فردای هشتم‌تیر، حسرت از دست رفتن فرصتی تاریخی برای اصلاح روند موجود و توسعه کشور، در دل‌ها و ذهن‌های دوستداران ایران و ایرانیان بماند.

ازاین‌روست که در نیمه دوم راه انتخابات، باید بیش از پیش بر شعار اصلی و اصیل پزشکیان پای فشرد و از «همه برای ایران، ایران برای همه» سخن گفت. فراموش نکنیم حق گرفتنی است و با انفعال و کنار نشستن و علیه وضع و ساختار موجود سخن گفتن، به دست نمی‌آید.

چنان‌که ظریف در سخنرانی دیروز خود در اصفهان گفت، با در خانه نشستن و رای ندادن، صرفاً و عملاً کاری نمی‌کنیم جز «رای دادن به اقلیت مدعی پرگو»یی که جز رویابافی برنامه‌ای برای اداره کشور دارد و جز طلبکاری و حمله به منتقدان، کارنامه‌ای از عملکرد سه‌ساله دولت و چهارساله مجلس در دوران یکدست‌سازی و خالص‌سازی به دست می‌دهد.

نه باید ناامید شد و نه باید کار را تمام‌شده پنداشت و نه باید از حملات اقتدارگرایان داخلی و رویاپردازان خارجی هراس داشت. این راه دشوار را باید تا به انتها رفت و باید تا جایی که توان و امکان هست، تلاش کرد. با این امید که این تلاش و حرکت ملی، نتایجی مفید و مؤثر برای ملک و ملت در پی داشته باشد...

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی