| کد مطلب: ۱۲۶۲

کنشگر سیاسی یا فوتبالیست؟

کنشگر سیاسی یا فوتبالیست؟

نگاهی به دیروز تا امروز علی کریمی که این روزها چهره‌اول رسانه‌ها است

نگاهی به دیروز تا امروز علی کریمی که این روزها چهره‌اول رسانه‌ها است

علی کریمی بازهم خبرساز شد؛ این بار نه به‌خاطر فوتبال؛ که برای حمایت از اعتراضاتی که پس از درگذشت مهسا امینی شکل گرفت. مردم معترض به فوت دختر 22ساله به خیابان‌ها آمدند و اعترضات‌شان را نسبت به برخورد گشت ارشاد با دختران ایرانی بیان کردند. علی کریمی که چندی‌پیش به کشور امارات مهاجرت کرده، در اقدامی کم‌سابقه در توئیتر چهره‌ای‌متفاوت از خودش را نشان داد. هرچند بابت همراهی او با مردم کسی شگفت‌زده نشد، چراکه پیش‌تر نیز بارها رخ داده بو، اما توئیت‌های او باعث شد تا واکنش‌های متفاوتی نسبت به رویکرد کریمی شکل بگیرد. علی کریمی «همیشه» از محبوبیت «فرافوتبالی» برخوردار بوده؛ به‌خاطر کارهای خیری که انجام می‌داد تا واکنش‌هایی که در حمایت از مردم نشان می‌داد. دقیقا 14سال پیش در چنین روزی بیش از 90هزارنفر «فقط» به‌خاطر بازگشت علی کریمی به پرسپولیس، به ورزشگاه آزادی آمدند تا باردیگر لباس‌سرخ را بر تن او ببینند. بازگشت رویایی بعد از 10سال، او را تبدیل به اولین و تنهاترین فوتبالیست ایرانی کرد که توانسته بیش از90هزارنفر را در ماه‌رمضان آن سال به آزادی بکشاند.

اولین «کنش سیاسی کریمی»

27خردادماه 1388 اولین واکنش سیاسی علی کریمی در زمین فوتبال رخ داد. بعد از انتخابات 1388که محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان کاندیدای پیروز معرفی شد، فضای ملتهبی در خیابان‌های تهران و سایر شهرهای ایران به نتیجه انتخابات شکل گرفت. هم‌زمان، تیم‌ملی ایران مسابقات مهمی را در انتخابی جام‌جهانی 2010 داشت و در تاریخ 27خردادماه آن‌سال، در ورزشگاه سئول میهمان کره‌جنوبی بود. در این مسابقه بیش از هفت‌بازیکن ایران ازجمله علی کریمی، مهدی مهدوی‌کیا، جواد نکونام، محمد نصرتی، آندو تیموریان و... با مچ‌بند سبز وارد زمین شدند تا به‌نوعی حمایت‌شان را از جنبشی موسوم به جنبش‌سبز اعلام کنند. حواشی حمایت بازیکنان تیم‌ملی از جنبش‌سبز چنان گسترده شد که در بین دونیمه، مهدی تاج، نایب‌رئیس وقت فدراسیون فوتبال از بازیکنان درخواست می‌کند که این مچ‌بندهای سبز را باز کنند که علی کریمی و مهدی مهدوی‌کیا قبول نمی‌کنند مچ‌بند را باز کنند و فقط یک پارچه‌سفید روی مچ‌بندها می‌بندند. روایت مرحوم پورحیدری، سرپرست وقت تیم‌ملی دراین‌باره جالب است: «بازیکنان تیم‌ملی برای رسیدن به پیروزی برابر کره‌جنوبی و صعود به جام‌جهانی، مچ‌بندهای سبزی را با نیت نذر حضرت ابوالفضل(ع) بسته بودند. بنده خودم ۲۰سال است سبز نذری حضرت ابوالفضل (ع) را چه در دورانی که فوتبال بازی می‌کردم، چه در دوران مربیگری بر دست می‌بندم». بعد از این مسابقات بود که محمود احمدی‌نژاد به تمرین تیم‌ملی آمد، اما بی‌تفاوتی علی کریمی به حضور رئیس‌جمهور، سوژه رسانه‌های ایران و جهان شد.

فوتبالی‌ها تنهایش گذاشتند

علی کریمی هرچقدر بین مردم محبوبیت دارد، اما برای یک‌بار به خودش ثابت شد که خود فوتبالی‌ها براساس منفعت او را تنها می‌گذارند. کمتر از دوسال‌پیش، علی کریمی برای ریاست فدراسیون فوتبال ثبت‌نام کرد، اما فقط 9رای آورد و شهاب‌الدین عزیزی خادم توانست با اقتدار به پیروزی برسد. در همان روز رای‌گیری مشخص شد احسان حاج‌صفی، کاپیتان این روزهای تیم‌ملی ایران هم حتی به علی کریمی رای نداده و به‌نفع مصطفی آجرلو، رای‌اش را به صندوق انداخته است. علی کریمی بعدها در مصاحبه‌ای گفت، می‌خواستم فساد در فوتبال را جمع کنم، اما ظاهرا خیلی از فوتبالی‌ها هم تمایلی به جمع شدن فساد در این رشته ندارند.

آغاز چالش علی کریمی

هم‌زمان با شایعه مهاجرت علی کریمی به امارات، شماره‌هشت محبوب با انتشار یک‌استوری در صفحه شخصی اینستاگرامش درخصوص نذری‌های ایام‌محرم انتقاد کرد که اولویت خرج‌کردن می‌توانست در جای دیگری باشد. یکی از روحانیون در نطقی به‌شدت علیه علی کریمی موضع گرفت و در پایان، کریمی با انتشار استوری دیگری اعلام کرد به‌هیچ‌عنوان قصدش توهین به افراد معتقد و مذهبی نبوده و صرفا اولویت‌بندی هزینه‌ها در این ایام، منظورش بوده است. انتقادات علی کریمی به مسائل اقتصادی و بعضا سیاسی ادامه داشت تااینکه اتفاق ناگوار اخیر برای مهسا امینی رخ داد تا با علی کریمی جدیدی رو‌به‌رو شویم. او با رویکردی کاملا تند و افراطی واکنش‌هایی نشان ‌داد که او را به مثابه لیدر اصلی اعتراضات‌خیابانی معرفی ‌کرد. توئیت‌های اعتراضی تند علی کریمی، واکنش‌های متفاوتی را در برداشت؛ موافق و مخالف نسبت به «توئیت‌های جدید» کریمی او را نکوهش و احیاناً تمجید می‌کردند.

افزایش چشمگیر فالوئر تا مصادره اموال کریمی

توئیت‌های علی کریمی که از دید هوادارانش «همراهی مردم» و از دید منتقدانش «رفتاری ساختارشکنانه» بود، باعث شد دنبال‌کننده‌های او چندین‌برابر شوند. پیش از شروع اعتراضات‌مردمی در خیابان و آغاز توئیت‌های کریمی، توئیتر او 40هزار دنبال‌کننده داشت، اما حالا علاوه بر دریافت «تیک آبی»، دنبال‌کننده‌های او تا لحظه نوشتن این یادداشت، به 593هزارنفر در توئیتر رسیده است. بِلا استثنا تمام توئیت‌های کریمی «فیواستار» می‌شود که در نوع خودش شگفت‌انگیز است. همچنین اینستاگرام او از هشت‌میلیون فالوئر طی کمتر از یک‌هفته، به 12میلیون و 500هزار دنبال‌کننده رسیده است. استوری‌های اینستاگرامی کریمی اما به‌مرور روندی معتدل‌تر به خودش گرفت و در واکنش به اعتراضات مخالفینش هم برخورد بازدارنده‌ای نداشت. دوشنبه‌شب اما خبرگزاری‌فارس نظرسنجی را منتشر کرد که در آن حدود 97هزار نفر خواستار برخورد با علی کریمی شدند. کاپیتان سابق تیم‌ملی ایران و باشگاه پرسپولیس در تقابل با این نظرسنجی، در توئیتر خودش این نظرسنجی را بازنشر کرد تا نظر مخاطبان خودش را بداند. اکثریت طرفدارانش اعلام کردند، موافق واکنش‌های علی کریمی طی این‌مدت بوده‌اند. بعد از توهین‌های حسن عباسی، یکی از چهره‌های تندروی اصول‌گرا به فوتبالیست‌ها و علی کریمی، در اینستاگرام کمپینی در حمایت از «هشت محبوب» راه افتاد و در کمتر از 24ساعت، بیش از یک‌میلیون‌نفر از او حمایت کردند که رکورد کم‌نظیری در اینستاگرام محسوب می‌شود. کریم باقری، مهدی مهدوی‌کیا و سایر فوتبالیست‌های سابق و حال‌حاضر نیز در حمایت از علی کریمی با انتشار استوری به حسن عباسی حمله کردند. در ادامه حمید رسایی، نماینده مجلس نهم نیز، در گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی پیشنهاد کرد، اموال علی کریمی به‌خاطر توهین به کشور و ایجاد آشوب، مصادره شود. در کمتر از یک‌ساعت ویدئویی در فضای‌مجازی منتشر شد، مبنی بر مصادره منزل علی کریمی در لواسان. علی کریمی در پاسخ به این رفتار اعلام کرد «خانه بدون خاک ارزشی ندارد». هرچند به چندساعت نکشید که خبرگزاری‌فارس اعلام کرد، اموال علی کریمی مصادره نشده و این حرکت صرفا از سوی نیروهای خودسر بوده است. همچنین عکسی در فضای‌مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه، دولت ایران درخواست استرداد علی کریمی را از پلیس اینترپل کرده که مشخص شد این عکس نیز فتوشاپ بوده است.

علی کریمی هنوز هم دریبل می‌زند

علی کریمی هنوز هم با دریبل‌هایش مردم را شگفت زده می‌کند. از تغییر ناگهانی ورزشکاری که انتقاداتی را به سیاسیون و مقامات‌مسئول مطرح می‌کرد و همیشه حمایت مادی و معنوی‌اش شهره خاص‌وعام بود تا فردی که با مطرح‌کردن صریح‌ترین نقدهای ممکن، خودش را در قامت یک‌فرد جریان‌ساز سیاسی معرفی کرده است. درکل، در مواجهه با کنش‌های علی کریمی دوطیف قرار دارند؛ عده‌ای که می‌گویند او بدون پشتوانه و دانش سیاسی وارد بازی خطرناکی شده و خودش را سوزانده و عده‌ای که می‌گویند در هرصورت او از تریبونی که داشته استفاده کرده و همین باعث‌ شد جریانی در میان ورزشکاران آغاز شود که بدون ترس، عقاید خودشان را در فضای‌مجازی بیان کنند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی