| کد مطلب: ۲۱۹۳۷

از فرماندهان نظامی تا دبیرکل

از فرماندهان نظامی تا دبیرکل

حزب‌الله لبنان در میان گروه‌های مقاومت در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا قوی‌ترین گروه از نظر قدرت نظامی (چه از نظر تعداد نیروهای آموزش‌دیده نظامی و چه از نظر تجهیزات) به شمار می‌رود و در شرایطی که جنگ در غزه جریان دارد، حملات حزب‌الله از جنوب لبنان یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های امنیتی برای اسرائیل محسوب می‌شود.

اسرائیل برای ضربه زدن به حزب‌الله لبنان کمپینی برای ترور فرماندهان نظامی و رهبران سیاسی ارشد این گروه به راه انداخت. وسام الطویل روز ۸ ژانویه ۲۰۲۴ در حمله هوایی اسرائیل ترور شد. او یکی از فرماندهان ارشد واحد رضوان به شمار می‌رفت و نقش مهمی در انتقال تسلیحات به ارتش سوریه و حوثی‌های یمن داشت. اسرائیل مدعی است که وسام الطویل در حمله‌ای که درست چند روز پیش از ترورش به جبل الجرمق (مونت مرون) در سرزمین‌های اشغالی صورت گرفت، دست داشت.

علی حسین برجی فرمانده نیروی هوایی حزب‌الله لبنان روز ۹ ژانویه ۲۰۲۴ در حمله پهپادی اسرائیل در جنوب لبنان جان خود را از دست داد. علی‌محمد الدبس، مسئول نظامی حزب‌الله در جنوب لبنان و یکی از فرماندهان ارشد واحد رضوان به همراه جانشینش حسن ابراهیم عیسی در حمله هوایی اسرائیل به جنوب لبنان در ۱۵ فوریه ۲۰۲۴ هدف قرار گرفت و به شهادت رسید. قاسم سقلاوی از فرماندهان واحد موشکی حزب‌الله در حمله هوایی اسرائیل در ۲۱ مارس ۲۰۲۴ جان خود را از دست داد. علی عبدالحسن نعیم معاون فرمانده واحد موشکی حزب‌الله لبنان در ۲۹ مارس ۲۰۲۴ هدف حمله اسرائیل قرار گرفت و به شهادت رسید.

اسماعیل علی‌الزین فرمانده یگان ضد تانک نیروی حاج رضوان در ۳۱ مارس طی حمله هوایی اسرائیل به جنوب لبنان به شهادت رسید.

علی احمد حسین از نیروی حاج رضوان در تاریخ ۸ آوریل ۲۰۲۴، اسماعیل یوسف باز فرمانده نیروی ساحلی حزب‌الله و محمدحسین مصطفی شوری، فرمانده واحد موشکی و راکتی نیروی حاج رضوان در ۱۶ آوریل ۲۰۲۴، محمد عطیه از فرماندهان نیروی حاج رضوان در ۲۳ آوریل ۲۰۲۴، حسین مکی فرمانده ارشد جبهه جنوبی حزب‌الله در ۱۵ مه ۲۰۲۴، سامی طالب عبدالله یکی از ارشدترین فرماندهان نظامی در جنوب لبنان در ۱۲ ژوئن ۲۰۲۴، عباس ابراهیم حمزه از فرماندهان نظامی در جنوب لبنان در ۲۰ ژوئن ۲۰۲۴، محمدنعمه ناصر فرماندهی که ده‌ها عملیات علیه مواضع اشغالگران را از زمان اشغال جنوب لبنان تاکنون فرماندهی کرده بود در ۳ جولای ۲۰۲۴، مصطفی حسن‌سلمان، عضو واحد موشکی در ۸ جولای ۲۰۲۴ و یاسر نمر قرنبش محافظ سابق حسن نصرالله  در ۸ جولای ۲۰۲۴ از جمله فرماندهان ارشدی بودند که توسط اسرائیل ترور شدند.

اسرائیل در ۲۰ سپتامبر ضربه مهلک بعدی را وارد کرد و ابراهیم عقیل فرمانده نیروهای ویژه حزب‌الله لبنان موسوم به یگان رضوان را ترور کرد. فرماندهانی مانند ابراهیم عقیل نقش حیاتی در توسعه و تقویت این توانمندی‌های نظامی داشته‌اند. با کمک این فرماندهان، حزب‌الله توانسته است به یک نیروی نظامی مؤثر در مقابله با اسرائیل و دفاع از مرزهای لبنان تبدیل شود.

مهم‌ترین ترور اسرائیل در سال‌های پیش از ۷ اکتبر و پس از ترور عباس‌الموسوی، ترور عماد مغنیه، فرمانده نظامی ارشد حزب‌الله در سال ۲۰۰۸ بود. ترور او در شهر دمشق پایتخت سوریه به وسیله یک بمب که به خودروی او متصل شده بود صورت گرفت. از او به‌عنوان مغز متفکر نظامی حزب‌الله لبنان نام برده می‌شد و اسرائیل انتظار داشت با هدف قرار دادن او جلوی روند پیشرفت نظامی این گروه را بگیرد اما در نهایت به هدف خود نرسید.

اسرائیل تلاش دارد ترور سیدحسن نصرالله و فقدان او را به معنای «نظم جدید» در منطقه و امنیت در شمال سرزمین‌های اشغالی تعریف کند اما به‌رغم ضربه‌ای که این فقدان بر پیکره حزب‌الله وارد می‌آورد بعید به نظر می‌رسد که بتواند اسرائیل را به هدف خود در منطقه برساند. از سیدهاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان به‌عنوان جانشین احتمالی سیدحسن نصرالله و دبیرکل بعدی حزب‌الله لبنان نام می‌برند.

درحالی‌که برخی منابع مدعی بودند صفی‌الدین در حمله اخیر اسرائیل به ضاحیه ترور شده است اما منابع داخلی حزب‌الله می‌گویند او سالم است و از حملات جان سالم به در برده است. از شیخ نعیم قاسم قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله نیز به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی جانشینی نام برده می‌شود.

یک دیپلمات اروپایی درباره این موضوع به تایمز اسرائیل گفته است: «شما یک رهبر را می‌کشید اما فردی جدید بر جای او خواهد نشست.» لینا خطیب پژوهشگر اندیشکده چتم هاوس نیز معتقد است حزب‌الله با ترور سیدحسن نصر‌الله «فرو نخواهد پاشید» اما ضربه‌ای بزرگ به روحیه این گروه وارد خواهد شد. برخی تحلیلگران معتقدند ترور سیدحسن نصرالله پس از ترور تعداد زیادی از فرماندهان ارشد نظامی می‌تواند به توان نظامی حزب‌الله نیز آسیب وارد کند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی