| کد مطلب: ۱۸۶۷۸

سیاست خارجی آمریکا دوباره شکست خورد

سیاست خارجی آمریکا دوباره شکست خورد

دولت بایدن نه‌تنها به اسرائیل اجازه داد تا جنایات غیرقابل تصوری را با زیر پا گذاشتن هنجارهای قانونی و اخلاقی در غزه مرتکب شود بلکه اسرائیل را قادر ساخته است تا تنش را نه‌تنها علیه حوثی‌ها، بلکه علیه حزب‌الله لبنان و ایران نیز تشدید کند. اکنون که بایدن تصمیم تاریخی خود را برای عدم کاندیداتوری مجدد گرفته است، به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده که باعث یکی از بدترین بحران‌ها در تاریخ اخیر در خاورمیانه شد، در تاریخ ثبت خواهد شد.

در ۲۰ ژوئیه، نیروی هوایی اسرائیل به بندر حدیده یمن که تحت کنترل شبه‌نظامیان انصارالله یمن، معروف به حوثی‌ها است، حمله کرد. رسانه‌های محلی از انفجار مهیب در انبار سوخت و نیروگاه برق و کشته‌شدن دست‌کم شش نفر خبر دادند. این حمله هوایی در تلافی حمله پهپاد دوربردی که در ۱۹ ژوئیه از خاک یمن پرتاب شد و یک نفر را در تل‌آویو کشت، صورت گرفت.

حوثی‌ها در جریان این حمله به یک پیروزی فناوری و نمادین دست یافتند چراکه این گروه موفق شد به خاک اسرائیل نفوذ کرده، سیستم دفاع هوایی اسرائیل را دور بزند و برای اولین بار از زمان آغاز جنگ در اکتبر ۲۰۲۳ خسارت وارد کند. این تحولات نه‌تنها شکست کمپین بمباران ایالات متحده در بازدارندگی و تنزل توانایی حوثی‌ها در حمله به اسرائیل و کشتیرانی دریای سرخ بلکه ناتوانی ایالات متحده در جلوگیری از جنگ منطقه‌ای را نیز نشان می‌دهد که این کشور آن را اولویت اصلی دیپلماتیک خود از اکتبر ۲۰۲۳ اعلام کرده است.

حمله حوثی‌ها به اسرائیل در ۹ماه گذشته و از آغاز مداخله آنها در کنار حماس و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطینی که با نیروهای اشغالگر اسرائیل می‌جنگند، صورت گرفت. در ۱۹ اکتبر، آنها موشک‌ها و پهپادها را به سمت خاک اسرائیل پرتاب کردند و خواستار پایان دادن به تهاجم اسرائیل به غزه شدند. پرتابه‌ها نتوانستند به هدف خود برسند زیرا توسط سامانه دفاع موشکی آرو (پیکان) اسرائیل رهگیری شدند.

اندکی پس از آن، حوثی‌ها حملات خود را علیه کشتی‌هایی که آنها مرتبط با اسرائیل یا هر یک از متحدان خارجی آن می‌دانستند، گسترش دادند و در نتیجه یکی از پرترددترین خطوط کشتیرانی جهان را مختل کردند. در ماه دسامبر، ایالات متحده و برخی از متحدان غربی آن اعلام کردند که عملیاتی را در دریای سرخ برای جلوگیری از حملات به کشتی‌ها از خاک یمن و ایمن کردن مسیرهای کشتیرانی آغاز می‌کنند اما این کمپین تا حد زیادی در ماموریت خود شکست خورده است. حملات حوثی‌ها با سرعت ثابتی ادامه دارد و هیچ نشانه‌ای از کاهش نشان نداده است.

در ۱۰ ژانویه، این گروه ۱۸ پهپاد، ۲ موشک کروز ضدکشتی و یک موشک بالستیک ضدکشتی پرتاب کرد که همگی توسط نیروهای آمریکایی و بریتانیایی رهگیری شدند. دو روز بعد، نیروهای متحد با حملات هوایی علیه اهداف نظامی حوثی‌ها در یمن پاسخ دادند. با این حال، حملات به خطوط کشتیرانی پس از آن ادامه یافت و منجر به آسیب و از دست دادن تعدادی از کشتی‌ها شد. موشک‌های پرتاب‌شده از یمن همچنان اسرائیل را هدف قرار می‌دهد. در اواسط ماه مارس، یک موشک کروز از دفاع هوایی اسرائیل عبور کرد و در یک منطقه باز نزدیک به بندر ایلات اسرائیل منفجر شد.

در ماه آوریل، این گروه در حمله موشکی و پهپادی خود به اسرائیل در پاسخ به ترور مقامات ایرانی در سوریه به ایران پیوست. این واقعیت که پهپاد حوثی‌ها در ۱۹ ژوئیه به عمق خاک اسرائیل نفوذ کرد، در صنعا به عنوان یک پیروزی نمادین حتی در پس‌زمینه انتقام خونین اسرائیل تلقی می‌شود. چنین موفقیت‌های نظامی در حال ارتقای اعتبار این گروه نه‌تنها در یمن، بلکه در سطح منطقه است. درحالی‌که به نظر می‌رسد در صنعا دلیلی برای جشن وجود دارد، در واشنگتن شکست‌های بزرگی باید مورد تامل قرار بگیرد. کمپین هفت‌ماهه آمریکا علیه حوثی‌ها نتایج زیادی به همراه نداشت، با این حال، هزینه زیادی داشته است.

از ژانویه ۲۰۲۴، ایالات متحده موشک‌هایی با هزینه هر یک از ۱ تا ۳/۴ میلیون دلار را علیه اهداف حوثی‌ها پرتاب کرده است. این حملات پرهزینه باعث شد که سناتور جک رید، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای ایالات متحده خطاب به جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده بگوید: «بنابراین شما این موضوع را مدنظر دارید که تا چه زمانی می‌توانیم به شلیک موشک‌های گران‌قیمت ادامه دهیم».  بایدن اعتراف کرده است که حملات علیه حوثی‌ها کارساز نیست.

با این حال، او از متوقف کردن آنها خودداری کرده است، حتی در شرایطی که کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که «عدم اقدام استراتژیک» ممکن است در واقع مؤثرتر باشد. او همچنین از استفاده از مؤثرترین راه برای توقف حوثی‌ها خودداری کرده که همان فشار بر اسرائیل برای پایان دادن به نسل‌کشی در غزه است. 

دولت بایدن نه‌تنها به اسرائیل اجازه داد تا جنایات غیرقابل تصوری را با زیر پا گذاشتن هنجارهای قانونی و اخلاقی در غزه مرتکب شود بلکه اسرائیل را قادر ساخته است تا تنش را نه‌تنها علیه حوثی‌ها، بلکه علیه حزب‌الله لبنان و ایران نیز تشدید کند.

اکنون که بایدن تصمیم تاریخی خود را برای عدم کاندیداتوری مجدد گرفته است، به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده که باعث یکی از بدترین بحران‌ها در تاریخ اخیر در خاورمیانه شد، در تاریخ ثبت خواهد شد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی