| کد مطلب: ۱۸۰۶۸

تبریک سران کشورهای خارجی به رئیس‌جمهور منتخب ایران

تبریک سران کشورهای خارجی به رئیس‌جمهور منتخب ایران

با اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، سیل پیام‌های تبریک از سوی سران کشورهای خارجی به مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب ایران جاری شد.

نخستین پیام‌های تبریک در ساعات اولیه صبح روز شنبه از سوی رئیس مجلس ملی پاکستان، وزیر خارجه ونزوئلا و رئیس‌جمهور پاکستان صادر شد.  الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان نیز با تبریک به مناسبت پیروزی مسعود پزشکیان از او دعوت کرد تا به باکو سفر کند.

علاوه بر رئیس‌جمهور آذربایجان، رؤسای جمهوری ازبکستان، تاجیکستان، نخست‌وزیر ارمنستان و دبیرکل سازمان همکاری شانگهای هم پیروزی مسعود پزشکیان را در انتخابات ریاست‌جمهوری تبریک گفتند.  الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان، نخستین رهبر اروپایی بود که پیروزی پزشکیان را در انتخابات ریاست‌جمهوری تبریک گفت.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز در پیامی ریاست‌جمهوری مسعود پزشکیان را تبریک گفت. در این پیام آمده‌است: «جناب آقای پزشکیان، تبریک صمیمانه من را به مناسبت انتخاب خود به‌عنوان رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران پذیرا باشید. روابط روسیه و ایران دوستانه و بر پایه حسن همجواری است. مسکو و تهران به‌طور مؤثر تلاش‌های خود را برای رسیدگی به مسائل جاری در دستور کار بین‌المللی هماهنگ می‌کنند.»

پوتین در پیام خود تصریح کرد: «امیدوارم فعالیت‌های شما به‌عنوان رئیس‌جمهور به گسترش بیشتر همکاری‌های سازنده دوجانبه در تمام زمینه‌ها به نفع ملت‌های دوست‌مان و به نفع ارتقای امنیت و ثبات منطقه باشد.»

شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هندوستان نیز در پیام‌هایی جداگانه پیروزی مسعود پزشکیان را در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران تبریک گفتند.

کشورهای عربی نیز از پیش از ظهر شنبه، پیام‌های تبریک خود را خطاب به رئیس‌جمهوری منتخب ایران صادر کردند. 

پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی، سلطان عمان، رئیس امارات متحده عربی، امیر قطر، امیر و ولیعهد کویت، پادشاه بحرین، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق در پیام‌هایی جداگانه پیروزی پزشکیان را در انتخابات ریاست‌جمهوری تبریک گفتند و برای او آرزوی موفقیت کردند.

محمد بن راشد آل مکتوم، نخست‌وزیر امارات و حاکم دُبی با انتشار پیامی به زبان فارسی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «پیروزی رئیس‌جمهور منتخب، دکتر مسعود پزشکیان را در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم جمهوری اسلامی ایران تبریک عرض می‌نماییم. امید است دو کشور، با تقویت هر چه بیشتر روابط دوجانبه به سود ملت و کشورهای خود، به گسترش صلح، ثبات و شکوفایی در منطقه یاری نمایند.»

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه نیز در پیامی ضمن تبریک به مناسبت برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخاب مسعود پزشکیان، نوشت: «کشور همواره مقاوم شما یکی از مهم‌ترین کشورهایی است که ما خواهان اوج روابط با آن هستیم زیرا این روابط ریشه‌دار طی دهه‌ها احترام متقابل و فهم مشترک و اصول ثابت به‌وجود آمده و ایران و سوریه همواره به این اصول پایبند بوده‌اند.»

بشار اسد تاکید کرد: «ما با شما در راستای تقویت روابط راهبردی سوریه و ایران و گشودن چشم‌اندازهای نویدبخش جدید برای همکاری دوجانبه فعالیت و کوشش خواهیم کرد و مقاومت همان خط مشی مشترک باقی خواهد ماند که در مسیر آن برای صیانت از عزت کشورمان و دفاع از منافع ملت‌هایمان گام برمی‌داریم.»

انور ابراهیم، رئیس‌جمهور مالزی نیز در پیامی تصریح کرد: «صمیمانه‌ترین تبریک خود را به دکتر مسعود پزشکیان به دلیل پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران می‌گویم. این نتیجه، روح پرجنب و جوش دموکراسی ایران را منعکس می‌کند و آینده‌ای نویدبخش را برای ایران انعکاس می‌دهد.»

وی در این پیام تبریک به نهمین رئیس‌جمهوری اسلامی، تاکید کرد: «ایران با تمدن غنی و کهن خود جایگاهی منحصربه‌فرد و برجسته در تاریخ جهان دارد. ظرفیت روابط مالزی و ایران بسیار زیاد و پر از امید است. ما مشتاقانه منتظر تقویت سازوکارهای دوجانبه خود برای تعمیق و گسترش همکاری بین دو کشور هستیم.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی