| کد مطلب: ۱۴۱۰۲

ایران پیش از حمله مسکو به روسیه هشدار داده بود

به گفته سه منبع آگاه، ایران پیش از قتل‌عام داعش در سالن کنسرت در نزدیکی مسکو در ماه گذشته، روسیه را در مورد احتمال انجام یک «عملیات تروریستی» بزرگ در خاک این کشور، مطلع کرده است.

ایران پیش از حمله مسکو به روسیه هشدار داده بود

به گزارش هم‌میهن آنلاین:

در مرگبارترین حمله ۲۰ سال اخیر در داخل روسیه، افراد مسلح در ۲۲مارس در تالار شهر کروکوس با سلاح‌های خودکار به سوی شرکت‌کنندگان در کنسرت تیراندازی کردند. در این حمله که گروه شبه‌نظامی دولت اسلامی مسئولیت آن را بر عهده گرفت، دست‌کم ۱۴۴ نفر کشته شدند.

یک منبع به رویترز گفته: «چند روز پیش از حمله در روسیه، تهران اطلاعاتی را در مورد یک حمله تروریستی  بزرگ احتمالی در داخل روسیه یا مسکو به اشتراک گذاشت که در بازجویی از دستگیرشدگان در ارتباط با بمب‌گذاری‌های مرگبار در ایران به دست آمده بود».

وزارت اطلاعات ایران در ماه ژانویه اعلام کرد که ۳۵ نفر را در ارتباط با دو بمب‌گذاری روز ۳ ژانویه در شهر کرمان در جنوب شرقی ایران که نزدیک به ۱۰۰ کشته بر جای گذاشت، دستگیر کرده است. در ۱۹ ژانویه، این وزارت‌خانه گفت که یک فرمانده شاخص داعش خراسان مستقر در افغانستان را دستگیر کرده است. داعش مسئولیت انفجارها در ایران را پذیرفته بود. این حملات خون‌بارترین حمله تروریستی از زمان انقلاب در ایران است.

منابع امنیتی آمریکایی می‌گویند داعش خراسان مسئول هر دو حادثه سوم ژانویه ایران و ۲۲ مارس مسکو است. داعش زمانی بخش‌های وسیعی از عراق و سوریه را اشغال کرده  و حکومتی از وحشت را به این منطقه تحمیل کرده و الهام‌بخش حملات «گرگ‌های تنها» (تروریست‌هایی که به تنهایی عمل می‌کنند) در کشورهای غربی بود. حکومت داعش در سال 2017 با شکست مواجه شد. این در حالی است که داعش خراسان یکی از مخوف‌ترین شاخه‌های داعش، با خون‌ریزی‌های گسترده، بار دیگر شهرت این گروه را بالا برده است.

داعش خراسان که یک نام قدیمی برای منطقه‌ای از ایران، ترکمنستان و افغانستان است، در اواخر سال ۲۰۱۴ در شرق افغانستان ظهور کرد و به سرعت شهرت وحشیگری‌اش بالا گرفت. دومین منبع که او هم به علت حساسیت موضوع نخواست نامش فاش شود، گفته که اطلاعات مهیاشده از سوی تهران برای مسکو در خصوص حمله احتمالی فاقد جزئیات خاص در خصوص زمان و هدف مشخص بود. آن‌ها (اعضای داعش خراسان) دستور داشتند تا برای یک عملیات خاص در مسکو آماده شوند. یکی از تروریست‌ها (که در ایران دستگیر شده است) گفت که برخی از اعضای این گروه پیش‌تر به روسیه سفر کرده‌اند.

منبع سوم، که یک مقام بلندپایه امنیتی است، گفت: «با توجه به اینکه ایران برای سال‌ها قربانی حملات تروریستی بوده است، مقامات ایرانی خود را متعهد می‌دانستند که اطلاعات خودشان را به مسکو بدهند.» وزارت امور خارجه ایران و کرملین به درخواست اظهارنظر رویترز درباره این ماجرا پاسخی ندادند. کاخ سفید نیز هیچ اظهارنظری در این مورد نداشت.

یک منبع آشنا با منابع امنیتی ایالات متحده در مورد حمله قریب‌الوقوع در روسیه گفت که این حمله براساس رهگیری گفت‌وگو میان شبه‌نظامیان داعش خراسان کشف شده است. روسیه با به چالش کشیدن ادعاهای ایالات متحده، بدون ارائه شواهد گفت که معتقد است اوکراین با این حمله مرتبط بوده است. کی‌یف به شدت این ادعا را رد کرده است. با این حال، برای روسیه سخت است که اطلاعات دیپلماتیک ایران در مورد این حمله را رد کند.

ارائه این اطلاعات پرسش‌هایی را در مورد کارایی سرویس‌های امنیتی روسیه ایجاد کرده است. مسکو و تهران، هر دو تحت تحریم‌های غرب، از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، همکاری‌های نظامی و دیگر همکاری‌های خود را عمیق‌تر کرده‌اند. هر دو حمله داعش در کرمان و حومه مسکو توسط اتباع تاجیک صورت گرفته است.

کارشناسان امنیتی می‌گویند داعش خراسان به شدت از تاجیکستان، به‌عنوان جمهوری فقیر شوروی سابق، سربازگیری کرده است. برخی منابع می‌گویند ایران دغدغه‌های امنیتی خود را با مقامات تاجیکستان مطرح کرده است.

یک منبع دیپلماتیک در دوشنبه نیز تایید کرد که تهران اخیراً با دوشنبه در مورد افزایش مشارکت تاجیک‌ها در فعالیت‌های مرتبط با داعش گفت‌وگو کرده است. دولت اسلامی داعش از شیعه، مذهب مسلط در ایران و همچنین اهداف وابسته به آن در افغانستان، نفرت شدیدی دارد و شیعیان را مرتد می‌داند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی