| کد مطلب: ۲۲۷۹۹

8 هزار ابتلا به سالک

8 هزار ابتلا به سالک

رئیس اداره کنترل بیماری‌های زئونوز (بیماری‌های مشترک میان حیوان و انسان) وزارت بهداشت درباره وضعیت بروز انواع بیماری سالک در کشور، نسبت به «کالاآزار» یا «لیشمانیوز احشایی» که از سگ‌ها به انسان منتقل می‌شود، هشدار داد.

رئیس اداره کنترل بیماری‌های زئونوز (بیماری‌های مشترک میان حیوان و انسان) وزارت بهداشت درباره وضعیت بروز انواع بیماری سالک در کشور، نسبت به «کالاآزار» یا «لیشمانیوز احشایی» که از سگ‌ها به انسان منتقل می‌شود، هشدار داد. به گزارش ایسنا، محمدرضا شیرزادی گفت: «۲۵ مورد ابتلا به این بیماری در سال جاری گزارش شده اما به‌نظر می‌رسد تعداد مبتلایان بیشتر باشد.»

او با بیان اینکه  «لیشمانیوز» یا «سالک»، یک بیماری انگلی است و دو نوع از این بیماری در کشور وجود دارد، گفت: «بیماری سالک با گزش «پشه خاکی» از منابع این بیماری یعنی «موش‌های صحرایی» و «بیماران مبتلا به سالک» به انسان‌ها منتقل می‌شود. موش‌های صحرایی، یکی از مخازن سالک هستند و انگل از بدن آنها با گزش پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود.» شیرزادی ادامه داد: «علاوه بر موش‌های صحرایی، بیماران مبتلا به سالک نیز می‌توانند بیماری را به فرد دیگر منتقل‌ کنند. اگر پشه خاکی محل زخم فرد مبتلا به سالک را بگزد، با گزش فرد سالم، بیماری را به او نیز منتقل می‌کند.»

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی