| کد مطلب: ۱۱۰۹۴

خبرسازان

abdi_alireza علیرضا ادبی

۹۸ درصد باسوادند

براساس اعلام معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، توسعه سواد در ایران به ۹۸ درصد رسیده و فاصله بین توسعه سواد بین زنان و مردان به ۶ درصد کاهش یافته است. به گزارش ایسنا، علیرضا عبدی گفت: «جریان نهضت سوادآموزی در سال ۵۸ با صدور پیامی توسط امام خمینی(ره) آغاز شد. آن زمان در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، ما ۴۷ درصد باسواد داشتیم و فاصله‌ ۲۳ درصدی بین توسعه سواد زنان و مردان و فاصله 9/34درصدی بین سواد در مناطق شهری و روستایی داشتیم. درحال‌حاضر وضعیت سواد در ایران در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال به نزدیک ۹۸ درصد رسیده و فاصله باسوادی زنان و مردان به ۶ درصد کاهش یافته است. همچنین اختلاف سواد در مناطق شهری و روستایی به ۱۱ درصد رسیده است.»

momeni_ehsan احسان مومنی

جریمه نیم‌میلیونی برای تلفن‌همراه

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، از جریمه 500 هزار تومانی برای صحبت کردن با تلفن همراه خبر داد و گفت: «از ابتدای سال تاکنون با حدود ۵۰۰ هزار راننده که با تلفن همراه در حال صحبت بودند، برخورد شده است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد، ۵۰ درصد از تصادفات در شهر تهران نیز به‌دلیل ‌بی‌توجهی به جلو رخ می‌دهد.» به گزارش ایسنا، احسان مومنی با اعلام اینکه از ابتدای امسال، حدود 4۰۰ هزار راکب موتورسیکلت که از کلاه ایمنی استفاده نکرده بودند اعمال قانون شدند، افزود: «متاسفانه ۹۰ درصد موتورسوارانی که در صحنه تصادف فوت کرده‌اند، از کلاه ایمنی استفاده نکرده بودند.» او با اعلام اینکه در 8 ماه امسال، تصادفات جرحی و فوتی در معابر پایتخت افزایش یافته، گفت: «آمارهای ما نشان می‌دهد که ۳۹ درصد از تصادفات منجر به فوت در شهر تهران دقیقاً در دوشب پنج‌شنبه و جمعه رخ داده است. یعنی ۳۹ درصد در دو شب و ۶۱ درصد نیز در پنج‌شب دیگر است. همچنین با بررسی دقیق‌تر دریافتیم که ۶۲ درصد از تصادفات پنج‌شنبه و جمعه بین ساعات ۲۲ تا ۲ بامداد رخ داده است.»

hormozi هرمزی

«تراموا» در انتظار تایید

مدت‌هاست که شهرداری تهران در راستای مدیریت سفر، به‌دنبال راه‌اندازی «تراموا» به‌عنوان یک مُد حمل‌ونقلی ریلی در پایتخت است و حالا آنگونه که معاون شهردار تهران می‌گوید، مدیران شهری تا برآورده‌شدن این خواسته تنها دو هفته فاصله دارند. محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره سرانجام احداث «تراموا» در تهران به ایسنا می‌گوید: «طراحی روسازی «تراموا» را تمام کردیم و از آنجایی که در طرح جامع به این موضوع پرداخته شده است و طرح جامع را نیز برای بررسی و تصویب در اختیار وزارت کشور و شورایعالی ترافیک کشور قرار داده‌ایم؛ امیدواریم در دو هفته آینده، طرح جامع تأیید شود که این مهم در قالب تفاهم‌نامه با وزارت دفاع اجرایی شود.» او ادامه داد:«اگر بتوانیم تأییدیه وزارت کشور برای طرح جامع حمل‌ونقل را بگیریم، باتوجه به اینکه مطالعات فاز یک را نیز انجام داده‌ایم، استارت شروع پروژه «تراموا» را ظرف یک‌ماه آینده خواهیم زد.» او ادامه داد: «سه کریدور برای «تراموا» در نظر گرفته شده است که احداث این مد حمل‌ونقل را در مسیر تهرانپارس‌ ـ آزادی پیگیری می‌کنیم.» 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی