پس از اعتصاب کامیونداران در روزهای اخیر/رسیدگی به مطالبات شروع شد؟
اعتصاب برخی از کامیونداران برای رسیدگی به مطالباتشان همچنان ادامه دارد و مجلس و بسیاری از مسئولان دولتی و غیردولتی به این موضوع واکنش نشان داده و رسیدگی به مطالبات و رفع مشکلات آنها را درخواست کردند.

اعتصاب برخی از کامیونداران برای رسیدگی به مطالباتشان همچنان ادامه دارد و مجلس و بسیاری از مسئولان دولتی و غیردولتی به این موضوع واکنش نشان داده و رسیدگی به مطالبات و رفع مشکلات آنها را درخواست کردند. روز گذشته نیز محمدرضا رضاییکوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس نامهای را در رسانهها منتشر کرد که فوریتی برای رسیدگی به مطالبات کامیونداران خواستار شده و تاکید کرده بود: «تمام دستگاههای مسئول باید تا پایان روز شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ گزارش اقدامات خود را درباره حل مشکل کامیونداران بیکموکاست به کمیسیون عمران ارائه دهند.»
این نامه در تاریخ 7 خرداد امسال خطاب به سیدمحمد اتابک، وزیر صمت و فرزانه صادق مالواجرد، وزیر راه و شهرسازی و سردار رادان، فرمانده کل نیروی انتظامی ارسال شده است.
موجسواری برخی رانندهنماها
جلال موسوی، نایبرئیس کانون کامیونداران کشور نیز درباره مطالبات فعلی رانندگان اعتصابی به انتخاب گفت: «ما بیش از 50 مطالبه داریم. مطالبات رانندگان زیاد است اما در حال حاضر به رانندگان هم گفته شده که مطالبه بیش از 2 الی 3مورد قابل پیگیری نیست. ما 8 مصوبه گرفتیم که یک مورد آن متعلق به کامیونهای سوخت است. این کامیونها تعرفه بیشتری برای بیمه میدادند که حل شد. 7 مورد از مصوبهها نیز متعلق به دیگر رانندگان است. یکی از موارد «تن بر کیلومتر» بود و شاخص آن را درآوردیم. ما از سال 97 است که دنبال تن بر کیلومتر بودیم و اکنون محقق شد. سهنرخی کردن سوخت، بومیگرایی و افزایش نرخ بیمه نیز بررسی شد. بیمه احتمالاً در دو روز آینده حل میشود. قرار شد یک سیستم نوبتدهی هم درست شود و بومیگرایی را کنار بگذارند.»
او درباره نهادهای محل گفتوگو و اخذ مصوبه برای رانندگان تاکید کرد: «مصوبهها را از آقای اکبری، معاون وزیر راه و آقای خضری معاونشان گرفتهایم. به خاطر اینکه خیلی عجله وجود داشت، هنوز این مصوبهها مهر و امضا نشده است. اگر بتوان مهر و امضا آن انجام شود، در رسانهها منتشر میشود. این 7 مطالبه، جزو مهمترین مطالبات ما بود و پس از آن دیگر مطالبات هم پیگیری میشود. برخی از رانندگانی که بار فولادی میزنند، تا 6 ماه هم کرایه نگرفته بودند. قرار شد صاحب بار اگر تا 48 ساعت کرایه نداد، شرکت حمل و نقل کرایه را میدهد وگرنه جلوی فعالیت آن را میگرفتند. رانندهها از این به بعد مشکلشان در این زمینه حل میشود.»
نایبرئیس کانون کامیونداران کشور درباره اعتصاب وانتبارها افزود: «میتوان آمار دقیقی از رانندههای اعتصابی داد. رانندهها قسطهای سنگینی دارند؛ به خصوص رانندگانی که ماشین وارداتی دارند، شب و روز کار میکنند. این دسته از رانندهها راضی بودند که بار بزنند، یکسری از رانندگان هم معترض بودند، یکسری هم موجسوار بودند و اصلاً راننده نبودند. من دیروز هم گفتم هیچ حکومتی در دنیا نیست که مخالف نداشته باشد، ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم. در این قضایا برخی از رانندهنماها موجسواری کردند. راننده واقعی هیچوقت شیشه همکار خود را نمیشکند و یا کامیون آتش نمیزند.»
موسوی با اشاره به تشابه اعتصاب فعلی با اعتصاب رانندگان در سال 97،گفت: «آن زمان بیانیهای صادر نشد و خودجوش اعتصاب کردند. بیانیه امسال اثرگذار بود و چندان خودجوش نبود و عدهای خام شدند. سال 97 یک اعتصاب خودجوش بود. اگر مسئولین ما هروقت که صنف و تشکلات نظرش را میدهد، به آن گوش کنند، چنین اتفاقاتی نمیافتد. تعزیرات چطور به نرخ لاستیک و روغن ما گیر نمیدهد، بعد به 25درصد نرخ کرایه ما گیر میدهد؟ چه کسی بر قیمتها نظارت دارد؟ راننده هم میبیند روی هیچ چیزی نظارت ندارند، بعد به راننده گیر میدهند. بخشهایی غیرمربوط در کار حمل و نقل دخالت میکنند و باعث مشکل میشوند.»
لزوم اصلاح تخصیص سوخت
مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس درباره مشکل بیمه کامیونداران به ایلنا گفت: «برخی از کامیونداران از قبل بیمه شده بودند اما مشکل بیمه حدود ۲۰۰ هزار راننده کامیون حل نشده بود و کل سهم بیمه را خودشان میپردازند. در حال حاضر رانندگان از حدود بیش از یک میلیون سهم حق بیمه، حدود ۴ میلیون یعنی تقریباً دو برابر، حق بیمه میپردازند و حدود ۲۰۰ هزار راننده حق بیمه را به صورت خویش فرما پرداخت میکنند. عمده رانندگان، مالک خودرو نیستند و ماهیانه دستمزد دریافت میکنند.»
عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به نگرانیها در بحث کاهش سهمیه سوخت برای کسانی که راننده فعال هستند، تاکید کرد: «همه میپذیرند با کسانی که گازوئیل را خارج از شبکه رسمی مصرف میکند، برخورد شود اما قطعاً راننده شریفی که ماهها در جادهها در شرایط سخت آب و هوایی مشغول به کار است، در سرما و گرما مسیر را طی میکند به راحتی میتوان شناسایی کرد و باید با قاچاقچی که چند میلیون لیتر قاچاق میکند برخورد شود. رانندهای که با کامیون پیمایش دارد، گازوئیل دریافت کند بلکه دغدغه بجای رانندگان این است که تخصیص گازوئیل دقیق باشد یعنی براساس مصرف واقعی باشد.
ممکن است با توجه به کیفیت بد خودروهای داخلی مصرف گازوئیل این کامیون در یک مسیر مشخص دو برابر مصرف منطقی آن باشد. باید توجه داشت که خودروی تولید داخل از کیفیت پایینتری برخوردار است و خودروی خارجی هم بسیار گران است و راننده به ناچار امکان نوسازی ندارد بنابراین باید این افزایش مصرف سوخت را بپذیریم. باید این جدول اختصاص سهمیه سوخت بر اساس پیمایش به روز و اعداد آن واقعی شود، یعنی کامیونی که براساس پیمایش گازوئیل پر میکند باید هر دو مسیر رفت با بار و برگشت یکسر خالی در نظر گرفته شود.»
یوسفی با اشاره به آخرین وضعیت لایحه مدیریت سوخت و حمل و نقل در مجلس تاکید کرد: «این لایحه از مجلس قبل به مجلس دوازدهم تقدیم شده و ما آن را در کمیته تخصصی مجدداً مورد بررسی قرار دادیم و این لایحه مراحل پایانی خود را طی میکند و آماده است که هر چه سریعتر در دستور کار قرار دهیم. در این لایحه دو بحث را در نظر گرفتهایم؛ مدیریت واحد حمل و نقل درون شهری و برونشهری و نکته دوم نوسازی ناوگان و پرداخت یارانه برای این اقدام است، همچنین موضوع دیگر در این لایحه را پوشش بیمه اجباری و تکمیلی برای تمام رانندگان در نظر گرفتهایم.»