| کد مطلب: ۲۴۳۳۲

دنیا از پشت ویزور من آغاز می‌شود...

درباره عکسی از کبوتر ۱۶ متری نیویورک

دنیا از پشت ویزور من آغاز می‌شود...

نام مجسمه کبوتری که در عکس می‌بینید را دایناسور گذاشته‌اند. مجسمه در نیویورک نصب شده و آرتیستش «ایوان آرگوت» فرانسوی است. دلیل انتخاب این اسم این است که می‌گویند تبار پرندگان به دایناسور‌ها بر می‌گردد. اما دلیل انتخاب کبوتر برای شهر نیویورک این است که حدود ۹ میلیون دایناسور شما بخوانید کبوتر در این شهر زندگی‌ می‌کنند.

امیر جدیدی

روزنامه‌نگار و عکاس

صفحه تلویزیون اخبار جنگ‌های جهان را برفکی نشان می‌دهد/به پشت بام می‌روم دو کبوتر روی آنتن عشق‌بازی می‌کنند دنیا از پشت بام کوچک ما آغاز می‌شود.../سارا غضنفری

عکس را که دیدم یاد شعر بالا افتادم. این روزها کارم شده صبح به صبح خبرگزاری‌ها را باز کردن و به صفحات عکس‌شان سرک ‌کشیدن. خبرگزاری‌های خارجی، جابه‌جا عکس از بمب و ویرانی و گرسنگی و... منتشر می‌کنند. داخلی‌ها از این جهت کمتر با اعصاب آدم بازی‌ می‌کنند.

هر کدام از نهاد‌ها یک خبرگزاری را مونوپول خود کرده‌اند و بیشتر در قالب پورتال سازمان متبوع‌شان اخبار و عکس منتشر می‌کنند. کارشان این است که هر شنبه و سه‌شنبه و چهارشنبه و... جلسه فلان سخنگو را عکاسی می‌کنند و به فضای ابری انتقال می‌دهند.

حقیقتاً هر چه فکر می‌کنم دلیل این استمرار و پشت‌کار را نمی‌فهمم که نمی‌فهمم. در این بین بعضی از نشست‌ها را چند خبرگزاری هم‌زمان پوشش می‌دهند. اینطور می‌شود که هر روز و هر هفته سخنگو‌ها و مسئولان مختلف از شش جهت اسکن می‌شوند و... دلم پر است و دارم از حرفی که می‌خواستم بزنم دور می‌شوم.

داشتم می‌گفتم در خبرگزاری رویترز بین عکس‌های آوارگان «خان یونس» و بی‌برقی در کوبا و بمباران «ضاحیه» و... ناگهان به عکس این کبوتر در نیویورک رسیدم.

احتمالاً «آدام گری»، عکاس این عکس هم روحیه شاعرانه داشته یا شعر سارا غضنفری را شنیده که در این شلوغی اخبار فارغ از هیاهوی دیوانگان به انتظار عبور کبوتری در آسمان نشسته و زیر لب خوانده دنیا از پشت ویزور من آغاز می‌شود. 

پی‌نوشت: نام مجسمه کبوتری که در عکس می‌بینید را دایناسور گذاشته‌اند. مجسمه در نیویورک نصب شده و آرتیستش «ایوان آرگوت» فرانسوی است.

دلیل انتخاب این اسم این است که می‌گویند تبار پرندگان به دایناسور‌ها بر می‌گردد. اما دلیل انتخاب کبوتر برای شهر نیویورک این است که حدود ۹ میلیون دایناسور شما بخوانید کبوتر در این شهر زندگی‌ می‌کنند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی