| کد مطلب: ۲۳۸۸۹

خبرنگارانی که مشمول عفو نشدند

خبرنگارانی که مشمول عفو نشدند

روز گذشته اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری، ‌به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. او در این نشست به سوال خبرنگار «هم‌میهن» درباره روزنامه‌نگاران محبوس هم پاسخ داد. سوال مبنی بر این بود که با توجه به مورد عفو قرار گرفتن برخی از زندانیان سیاسی طی عفو اعلام‌شده در اعیاد اخیر انتظار می‌رفت که روزنامه‌نگاران محبوس یعنی ویدا ربانی، سعیده شفیعی و روح‌الله نخعی و همچنین الهه محمدی و نیلوفر حامدی هم مشمول این عفو قرار گیرند؛ علت عدم اعلام اسامی این افراد در میان عفوشدگان چه بوده است؟ آیا حساسیت خاصی نسبت به عفو و آزادی روزنامه‌نگاران وجود دارد؟

روز گذشته اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری، ‌به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. او در این نشست به سوال خبرنگار «هم‌میهن» درباره روزنامه‌نگاران محبوس هم پاسخ داد. سوال مبنی بر این بود که با توجه به مورد عفو قرار گرفتن برخی از زندانیان سیاسی طی عفو اعلام‌شده در اعیاد اخیر انتظار می‌رفت که روزنامه‌نگاران محبوس یعنی ویدا ربانی، سعیده شفیعی و روح‌الله نخعی و همچنین الهه محمدی و نیلوفر حامدی هم مشمول این عفو قرار گیرند؛ علت عدم اعلام اسامی این افراد در میان عفوشدگان چه بوده است؟ آیا حساسیت خاصی نسبت به عفو و آزادی روزنامه‌نگاران وجود دارد؟

سخنگوی دستگاه قضا در این‌باره گفت: «عفو مقام معظم رهبری به‌عنوان یک عفو معیاری در سال ۱۴۰۱ و در جریان اغتشاشات مشمول متهمین و محکومانی شد که پرونده آنها واجد شرایط بود. پرونده افرادی که مشمول آن عفو می‌شدند، مختومه شد. اما پرونده تعدادی از افراد مربوط به اغتشاشات نبود بلکه مرتبط با سال‌های قبل از آن در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه‌های امنیتی بود که در سیر رسیدگی قرار داشت.» 

جهانگیر همچنین با اشاره به پرونده الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن و نیلوفر حامدی، خبرنگار شرق، عنوان کرد: «پیگیری‌های ما نشان می‌دهد آن بخش از پرونده این افراد که مربوط به ۱۴۰۱ بود مشمول عفو شد اما اتهاماتی مربوط به پیش از این زمان داشتند که امنیتی بود و به حوزه خبر مربوط نبود، این پرونده سیر مراحل اجرایی خود را دنبال و به اجرای احکام ارسال شده است.»

او درباره حساسیت نسبت به خبرنگاران هم تاکید کرد که دستگاه قضایی از سال‌های گذشته اطلاع‌رسانی و تلاش برای ایجاد شفافیت در حوزه‌های مختلف را در دستور کار قرار داده و انتقاد از این دستگاه و پیگیری برای بررسی موضوعاتی که در این حوزه صورت می‌گیرد را از خبرنگاران درخواست کرده است.

سخنگوی قوه قضائیه اضافه کرد:«نه‌تنها هیچگونه حساسیتی نسبت به خبرنگاران نبوده بلکه تاکنون حمایت‌های لازم از اصحاب رسانه صورت گرفته است زیرا ما اعتقاد داریم هرجا اصحاب رسانه و خبرنگاران در جهت تنویر افکار عمومی، حاکمیت را یاری کردند، وظایف نظارتی حاکمیت به درستی انجام می‌شود. بنابراین امیدوارم برخورد با معدود افرادی که تحت پوشش رسانه اقدام به اقدامات مجرمانه می‌کنند، همه حرکت عظیمی که برای کمک به جریان رسانه‌ای کشور، و حمایت از این جریان صورت می‌گیرد را تحت‌الشعاع خود قرار ندهد.» 

صدور کیفرخواست برای ۲۸ نفر در پرونده فرزندان معاون اول سابق

او در ادامه به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده فرزندان معاول اول سابق قوه قضائیه پاسخ داد:«قبلاً اعلام کرده‌ایم که برای رسیدگی به پرونده اشخاص منتسب به قوه قضائیه، خط قرمزی نداریم و نخواهیم داشت و خود دستگاه قضایی در این زمینه پیش‌قدم شده است. از زمان تشکیل پرونده و پیگیری‌هایی که صورت گرفته در دادسرا برای ۲۸ نفر کیفرخواست صادر شد. پرونده تعدادی از متهمان همچنان در دادسرا مفتوح است. پس از ارسال بخشی از پرونده از دادسرا به دادگاه و پس از برگزاری جلسات دادگاه و ارجاع به کارشناسی و اعلام نظر کارشناسی در نهایت تعدادی متهمین مجرم و محکوم شدند.»

جهانگیر افزود:«از تعداد ۲۸ متهم، ۲۴ متهم محکوم شدند؛ از جمله افرادی که نام بردید جزو محکومین هستند که مجازات حبس تعریزی و مصادره اموال و عواید حاصل از جرم و رد مال و پرداخت جزای نقدی و شلاق برای آنها صادر شد. ۴ نفر از متهمان حکم برائت گرفتند اما به دلیل اینکه رای غیرقطعی و بدوی است از ذکر جزئیات خودداری می‌کنیم. پس از قطعی شدن اطلاع‌رسانی دقیق می‌شود.»

۳ تذکر و ۱۶ بازداشت درخصوص اظهارنظر علیه جبهه مقاومت

سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده ولی‌الله سیف و احمد عراقچی هم گفت: «برای این افراد و هشت متهم دیگر در پرونده‌ای به اتهام اخلال در نظام ارزی محکومیت صادر شده بود که پس از اعاده دادرسی و پذیرش آن در دیوان عالی کشور، پرونده به شعبه «هم‌عرض» ارجاع شد. پرونده در شعبه پنج دادگاه ویژه جرایم اقتصادی در دست رسیدگی قرار دارد و تاکنون یک جلسه دادگاه برگزار شده و روند رسیدگی ادامه دارد.» 

او درباره «اظهارات برخی افراد علیه جبهه مقاومت» اظهار کرد:«در این شرایط حساس هم‌نوا شدن با دشمن گناه نابخشودنی است. نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی جرم بوده و مورد پیگیری قرار خواهد گرفت و به اصحاب رسانه هشدار می‌دهیم تا مراقبت کنند بهانه دست دشمن ندهند. در این رابطه به ۱۶ نفر تذکر قانونی داده شده و ۳ نفر نیز در بازداشت هستند.»

ابعاد پرونده مهرجویی روشن است

جهانگیر همچنین در پاسخ به سوالی درباره شبهات مطرح‌شده درباره پرونده «قتل داریوش مهرجویی» و ادعای وکیلش مبنی بر اینکه پای شخص دیگری در پرونده مطرح است، گفت: «مطلبی که گفتید ادعایی است که توسط وکیل پرونده مطرح شده و تاکنون مدارک محکمه‌پسندی که پای شخص دیگری در میان است محرز نشده است. در این پرونده تحقیقات مفصلی در پلیس و دادسرا صورت گرفته و در سایه تحقیقات و اقاریر متهمان، همه ابعاد پرونده روشن است. چه در این پرونده و چه پرونده‌های دیگر چنانچه در روند رسیدگی و حتی پس از پایان رسیدگی، اسناد و مدارک جدیدی پیدا شود که نیاز به بررسی مجدد باشد راه‌های قانونی برای بررسی مجدد وجود دارد. بنابراین اگر وکیل پرونده قتل مهرجویی مدارک و مستنداتی دارد که ارائه دهد حتماً پیگیری لازم صورت خواهد گرفت.»

سخنگوی دستگاه قضایی درباره آخرین وضعیت پرونده زهره فکور بازیگر سینما هم بیان کرد: «متهم پرونده مرحومه فکور صبور، تحت تعقیب قرار گرفت و در این رابطه پرونده تشکیل شد. در این پرونده بحث کلاهبرداری علیه مرحومه مطرح بوده است. متهم پس از رسیدگی، به تحمل ۴ سال حبس محکوم شد. متهم علاوه بر ۴ سال حبس به جزای نقدی و رد مال محکوم شد که در حال حاضر در زندان به سر می‌برد.» 

جهانگیر درباره پرونده سارقین مسلح منازل شهروندان در تهران اظهار کرد: «قوه قضائیه در راستای تأمین امنیت جامعه هیچ مسامحه‌ای با مجرمین، به‌ویژه سارقین مسلح، نخواهد داشت و با اشد مجازات با آن‌ها برخورد خواهد شد. از تلاش‌های شبانه‌روزی پلیس آگاهی فراجا برای شناسایی و دستگیری سه تن از سارقین مسلح تشکر می‌کنیم. دو تن از مجرمان همچنان متواری هستند و با دستور قضایی اسامی و عکس‌های آن‌ها منتشر خواهد شد.»

او تصریح کرد:«این باند مسلح به‌صورت وحشیانه به منازل شهروندان تهرانی حمله می‌کردند و ضمن ضرب و جرح اعضای خانواده‌ها، اقدام به حبس آن‌ها و فیلم‌برداری از اعمال خود می‌کردند که بعضاً این فیلم‌ها در فضای مجازی منتشر می‌شد. اولین جلسه رسیدگی به اتهامات سه نفر از این سارقین مسلح روز گذشته با حضور ۱۹ نفر از خانواده‌های شاکیان در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار شد و جلسه بعدی امروز برگزار می‌شود. این سارقین با استفاده از سلاح گرم و سرد، رعب و وحشت گسترده‌ای در جامعه ایجاد کردند و بسیاری از خانواده‌هایی که مورد دستبرد قرار گرفتند، دچار آسیب‌های روحی و روانی و گاه جسمی شده‌اند. پس از دستگیری سارقین برای سه نفر از آن‌ها به اتهام محاربه، کیفرخواست صادر شد. سرکرده این باند نیز در بین بازداشت‌‌شده‌ها است.»

در ادامه جلسه، فیلمی از سرقت‌های این اشخاص در برخی منازل شهروندان، برای خبرنگاران رسانه‌ها پخش شد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی