| کد مطلب: ۲۲۸۸۰

واکنش عراق به تهدید آیت‌الله سیستانی

واکنش عراق به تهدید آیت‌الله سیستانی

روز گذشته شبکه ۱۴ اسرائیل در پی تهدیدهای پیشین رسانه‌های عبری مبنی ترور رهبران مقاومت، تصویر آیت‌الله سیستانی مرجع شیعیان را نیز در میان اهداف پیشنهادی خود قرار داد. این شبکه متعلق به جناح راست افراطی، یک رسانه خصوصی است که در گروه حامیان دولت نتانیاهو دسته‌بندی می‌شود. این اقدام رسانه عبری، به‌عنوان تهدید مستقیم مرجع شیعیان مقیم نجف تلقی شد و واکنش رسمی دولت عراق را به دنبال داشت.

گروه خبر: روز گذشته شبکه ۱۴ اسرائیل در پی تهدیدهای پیشین رسانه‌های عبری مبنی ترور رهبران مقاومت، تصویر آیت‌الله سیستانی مرجع شیعیان را نیز در میان اهداف پیشنهادی خود قرار داد. این شبکه متعلق به جناح راست افراطی، یک رسانه خصوصی است که در گروه حامیان دولت نتانیاهو دسته‌بندی می‌شود. این اقدام رسانه عبری، به‌عنوان تهدید مستقیم مرجع شیعیان مقیم نجف تلقی شد و واکنش رسمی دولت عراق را به دنبال داشت.

به گزارش تسنیم، باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق به‌طور رسمی به این اقدام واکنش نشان داد: «پس از ورود رژیم صهیونیستی به کشتار جمعی و ارتکاب فجایع افتضاح علیه بشریت و قتل و تجاوز علنی به غزه و لبنان، رسانه‌های تحریک‌کننده و نژادپرست تلاش بیهوده می‌کنند تا به جایگاه مرجعیت عالیقدر دینی اهانت کنند. دولت عراق به شدت با هرگونه اهانت به جایگاه مرجعیت که مورد تقدیر و احترام همه ملت عراق و جهان عرب و اسلام و جامعه بین‌الملل است، مخالف است و نسبت به خطر این تلاش‌ها مبتنی بر پیش‌زمینه فکری نژادپرستانه و اصرار در اهانت به مقدسات ملت‌ها، که منجر به تشویق گسترش دامنه جنگ و تهدیدی حقیقی برای امنیت و صلح بین‌المللی می‌شود، هشدار می‌دهد.»

خبرگزاری فارس نیز به نقل از یک رهبر سیاسی عراق نوشت: «اشاره یک شبکه تلویزیونی اسرائیلی به این‌که آیت‌الله سیستانی در بانک اهداف رژیم اشغالگر است، به‌مثابه اعلان‌جنگ علیه عراق است که مستلزم واکنش دولت این کشور است. هرگونه اهانت به این مرجعیت، دارای تبعات خطرناکی است به‌ویژه که میلیون‌ها نفر آماده جان‌فشانی برای این مرجعیت هستند.»

سایت خبری فرارو دیروز در تحلیلی راجع به این اقدام رسانه عبری نوشت: «نفوذ و تاثیرگذاری کلام سیدعلی سیستانی در عراق را می‌توان از مشاهدات میدانی و همچنین فصل‌الخطاب بودن فتواهایش برداشت کرد. نقلی از فعالان جبهه مقاومت وجود دارد که پس از صدور فتوای جهاد کفایی از سوی آیت‌الله سیستانی، هجوم مردم عراق برای شرکت در جنگ به اندازه‌ای بالا رفت که نیرو‌های مسلح و گروه‌های جهادی باسابقه مثل سازمان بدر که ساختار نظامی‌شان را احیا کرده بودند، ظرفیت و امکانات تجهیز و سازماندهی آنان را در اختیار نداشتند.

با توجه به اهمیت جایگاه مرجعیت برای مردم عراق به خصوص شخص آیت‌الله سیستانی، در صورتی که این عمل شبکه ۱۴ اسرائیل (شبکه دست راستی حامی دولت نتانیاهو) در حکم زمینه‌سازی برای اقدامات آتی این رژیم باشد، سطح درگیری را به جایگاهی ناشناخته ارتقا می‌دهد. چراکه تمام آنهایی که از سوی اسرائیل ترور شدند و به شهادت رسیدند، از رهبران سیاسی و نظامی مقاومت بودند و آیت‌الله سیستانی جایگاه متفاوتی نسبت به شخصی مانند سیدحسن نصرالله دارد.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی