| کد مطلب: ۲۲۶۳۴

در بررسی توهین‏ به عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران مطرح شد:

هتاکی راه رشد در شهرداری تهران؟

هتاکی راه رشد در شهرداری تهران؟

روز گذشته دویست و شصت و هشتمین جلسه شورای شهر تهران متاثر از پاسخ ایران به اسرائیل و برگزاری نمازجمعه نصر توسط رهبری بود. به همین دلیل برخی از اعضای این شورا به انتقادات تندی نپرداختند و سعی کردند این جلسه به آرامی پیش رود.

در همین جلسه مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران از بررسی موزه شدن «خانه ابراهیم رئیسی» رئیس دولت سیزدهم خبر داد. او از شجاعت سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه نیز تقدیر به عمل آورده و گفت: «ایشان با مقامات لبنانی و سوریه دیدار کردند و آرزوی موفقیت برای ایشان داریم و انشاالله هر چه زودتر شاهد موفقیت‌های سیاسی و جبهه نظامی باشیم. وقتی جبهه سیاسی و نظامی در کنار یکدیگر و جبهه مردمی قرار می‌گیرند، همه توطئه‌ها خنثی می‌شود. ما این عمل شجاعانه را می‌ستاییم. انشاالله دنبال سیاست‌های مقام معظم رهبری پیش بروند. اگر این راه سیاسی را دنبال کنند، موفقیت‌های شایان توجهی نصیب ملت ما خواهد شد.»

اعتراض به انتصابات جدید 

حبیب کاشانی، عضو شورای شهر تهران با این وجود نتوانست به راحتی از انتصابات اخیر علیرضا زاکانی، شهردار تهران و جابه‌جایی مجدد مدیران ارشد شهرداری پایتخت بگذرد و در مورد آن به زاکانی تذکر داده و گفت: «بحث انتصابات جدی است. نحوه انتصابات و تغییر مدیران، سیستم – شهرداری – را دچار چندگانگی کرده است. بعد از ۳ سال که اعضا و رئیس شورای شهر تهران درباره مدیریت فاوا - فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری – صحبت کردند، آقای مالکی را از سازمان گسترش به فاوا آوردند. او از بدنه فاوا بوده و سالیان سال در این سازمان فعالیت کرده است. عمر مفید مالکی اما یک هفته بود. یعنی تحمل یک فرد متخصص بیش از یک هفته نیست. بیش از ۷۰ تغییر انجام شده است.»

او افزود: «زمانی می‌گفتند اگر وزیر آموزش و پرورش تغییر کند تا مبصر کلاس‌ها هم عوض می‌شود. ما می‌خندیدیم اما گفتند وقتی وزیر عوض شود، مدیرکل‌ها، معاونان، رئیس منطقه و... عوض می‌شود تا به مبصر کلاس‌ها می‌رسد. در شهرداری تهران هم واقعاً این اتفاق در حال رخ دادن است. این روش در کارمندان شهرداری بی‌ثباتی ایجاد می‌کند. در آخرین سال شهرداران را از خارج از حوزه شهرداری انتخاب می‌کنیم. یعنی ما در این سه سال نتوانستیم در سیستم شهرداری، شهردار تربیت کنیم؟ اول قرارمان چیز دیگری بود که در مورد آن مصاحبه می‌کردیم. ناگهان همه آنها تمام شد؟ یعنی تمام آنها بازی و نمایش بود.

تاکید می‌کنم این تغییر و تحولات بهره‌وری شهرداری را کاهش می‌دهد چراکه مدیران نمی‌دانند امروز و فردا هستند یا خیر. حق شهردار تهران انتخاب شهرداران است اما این تغییرات مکرر و متعدد باعث می‌شود بی‌ثباتی مدیریتی در شهر ایجاد شود. مردم از جمع‌آوری زباله راضی نیستند. یک طرحی داده‌ایم اما نهایتاً این روش مفید نبوده است. شهرداری تهران با ۷۵۰ کیلومتر محل آزمون و خطا نیست. محلی است که دیگران در ۱۰۰ سال گذشته این کار را کرده‌اند و خواهش می‌کنم از تجربه دیگران استفاده کنیم.»

اخراج آقای هتاک از شورای شهر

اما از دیگر موضوعاتی که سه‌شنبه هفته گذشته و این هفته شورای شهر تهران با آن دست به گریبان بود، اخراج فردی بود که در فضای مجازی به سوده نجفی، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران توهین کرده بود. سوده نجفی در صفحه شخصی ایکس نوشت: «براساس بند ۲ ماده ۵۵ وظایف شهرداری‌ها جمع‌آوری زباله اصلی‌ترین وظیفه مدیریت شهری است. ولی متاسفانه شهرداری تهران در انجام این وظیفه عملکرد قابل قبولی ارائه نداده است. امید است معاون خدمات شهری جدید به این موضوع که وظیفه اصلی شهرداری است اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.»

مهدی قمی، مدیرعامل شرکت ‌پیام‌رسا – زیرمجموعه شهرداری – در پاسخ به عضو شورای شهر تهران نوشت: «زباله جمع‌شدنی هست، ولی چگونه می‌شود رذیله‌های اخلاقی بعضی از اعضاء شورای شهر تهران که باعث ایجاد شبهه و ناکارآمد نشان دادن شهردار تهران و تضعیف جبهه انقلاب می‌شود را جمع کرد؟» اگر از استفاده «ء» به جای «ی» توسط مدیرعامل شرکت پیام‌رسا که بخشی از رسانه شهرداری را در دست دارد بگذریم، بی‌پروایی در توهین یک مدیر زیرمجموعه شهرداری به برخی از اعضای شورای شهر تهران در دوران گذشته بی‌سابقه است.

سه‌شنبه هفته گذشته در جریان ارائه گزارش حسابرسی شرکت پیام‌رسا در شورای شهر تهران مهدی چمران مهدی قمی را از شورای شهر تهران اخراج کرده و گفت: «ما خبری را در فضای مجازی دیدیم که یکی از همکاران شهرداری به یکی از اعضای شورا به عنوان رذیله اخلاقی اهانت کرده و تشریف آوردند اینجا. می‌خواهم جلسه را ترک کرده و اجازه حضور به او را نمی‌دهم.» و خواست که بررسی گزارش حسابرسی پیام‌رسا با حضور یکی از معاونان مهدی قمی انجام شود. به همین دلیل روز گذشته و یکی از معاونان او در شورای شهر حضور پیدا کرد تا حسابرسی شرکت پیام‌رسا در صحن علنی شورای شهر تهران بررسی شود.

ارتقاء درجه هتاکان در شهرداری؟

البته این اولین بار نیست که یکی از مدیران علیرضا زاکانی، به اعضای منتقد زاکانی در شورای شهر تهران توهین می‌کند. محمدعلی الفت‌پور نیز این جسارت را به خود راه داد که به سوده نجفی توهین کند.

سوده نجفی، عضو شورای شهر تهران پس از برگزاری نماز عید فطر در صفحه ایکس نوشت: «کسانی که عکس شهردار تهران را در نماز عید فطر تمسخر می‌کنند قطعاً بویی از ایمان نبرده‌اند و آخرت خود را خراب می‌کنند. ناکارآمد و ضعیف است و سرجایش قرار نگرفته؛ هر نقدی به او دارید اما ورود به روابطش با خدا و تمسخر گناهی نابخشودنی است.»

محمدعلی الفت‌پور، رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران نیز به او نوشت: «وقتی ناکارآمدترین و ضعیف‌ترین‌ها که ربطی به هیچ‌گونه مدیریتی ندارند اظهارنظر می‌کنند.» پس از آن مهدی چمران اعلام کرد که قرار است با او – الفت‌پور- برخورد و توبیخ او در پرونده‌اش درج شود. اما به جای توبیخ او به عنوان شهردار منطقه ۱۵ انتخاب شد.

بی‌احترامی مختص افراد خاص نیست

سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با هم‌میهن درباره ارتقاء درجه مدیران هتاک به اعضای شورای شهر تهران تاکید کرد: «ما می‌دانیم که راه حق، هزینه و دردسر دارد. شاید نشستن و لبخند زدن به اشکالات و مسائل درون سازمان و درون شورای شهر با نگاه منفعت‌طلبانه کار راحتی باشد، ولی ما نمایندگان مردم، این رسالت را برای خودمان می‌دانیم که امانت‌دار مردم باشیم.»

او افزود: «اگر ضعف و اشکالی را در مدیریت شهری می‌بینیم، حتماً نسبت به آن انتقاد کنیم، حتی اگر این کار باعث شود که عده‌ای قلم به دست بگیرند و آنچه زیبنده افکار و اندیشه‌های خودشان هست را به اعضای شورا نسبت دهند. این هزینه را می‌پذیریم، اما تضییع و نادیده گرفتن حق مردم را هرگز نمی‌پذیریم.»

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: «وقتی به عنوان مثال، رئیس محترم شورای شهر، فردی را به دلیل اهانت به جمعی از اعضای شورا از جلسه رسمی صحن علنی شورای شهر اخراج می‌کند، حداقل انتظار این است که شهردار تهران و مدیریت شهری نسبت به این موضوعات واکنش داشته باشند تا مشخص شود نسبت به رفتارهای غلط زیرمجموعه خود حساس هستند.

اگر بین واکنش رئیس شورا و واکنش شهردار تفاوت وجود داشته باشد، این ذهنیت به وجود می‌آید که آیا به صورت ساختاریافته و سیستمی این کارها انجام شده یا به صورت خودسرانه این اتفاق رخ داده است؟ طبیعتاً اگر خودسرانه باشد، واکنش شهردار باید مشابه واکنش رئیس شورا باشد، ولی خدای ناکرده اگر این کارها به صورت سیستمی، معنادار و ساختاریافته انجام شده این تفاوت و تمایز معنادار در نحوه برخورد با این افراد را می‌توان وسیله‌ای برای عملکرد دوستان در شهرداری تهران قرار داد.»

تشکری‌هاشمی با اشاره به اینکه امیدواریم این دقت‌ها و مواظبت‌ها را بکنند، تاکید کرد: «حرمت امامزاده را باید متولی نگه دارد و اگر متولی حریم‌ها را نگه ندارد، باید بگوییم که آسیاب به نوبت است و متاسفانه این روند پایانی نخواهد داشت. مرز بی‌احترامی و نادیده گرفتن ساختارها، محدود به افراد خاص نمی‌شود و احتمال دارد این فرآیند فکری به یک رویه در سازمان بزرگی مثل شهرداری تهران تبدیل شود که به مصلحت هیچ‌کس نخواهد بود.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی