| کد مطلب: ۲۱۳۴۵

با تاکید بر پیام وحدت ایران به جهان و انتقاد از تفرق مسلمانان

رهبری: باید در درون متحد باشیم

رهبری: باید در درون متحد باشیم

آیت‌الله خامنه‌ای، نتیجه تفرّق مسلمانان را «سلطه دشمنان اسلام و احساس نیاز بعضی از کشورهای اسلامی به حمایت‌های آمریکا» خواندند و افزودند: «اگر مسلمانان متفرّق نبودند، می‌توانستند با پشتوانه و استفاده از امکانات یکدیگر، مجموعه واحدی را تشکیل دهند که از همه قدرت‌های بزرگ، قدرتمندتر بود و دیگر نیازی به تکیه به آمریکا نداشتند».

مقام معظم رهبری صبح دیروز همزمان با سالروز میلاد ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) و امام صادق(ع)، در دیدار جمعی از مسئولان نظام، سفرای کشورهای اسلامی و مهمانان شرکت‌کننده در کنفرانس وحدت و همچنین قشرهای مختلف مردم، درس بزرگ نبوی را «امت‌سازی» برشمردند و با تأکید بر «نقش خواص در شکل‌گیری امت اسلامی و وحدت دنیای اسلام»، گفتند: «با شکل‌گیری امت اسلامی، مسلمانان با قدرت درونی خود می‌توانند غده سرطانی و خبیث رژیم صهیونیستی را از فلسطین بردارند و نفوذ و تسلط و دخالت زورگویانه آمریکا در منطقه  را نیز از بین ببرند».

آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، میلاد پیغمبر اسلام(ص) را «مقدمه ختم نبوت یعنی نسخه نهایی و کامل سعادت بشر» خواندند و گفتند: «انبیاء الهی کاروان‌سالاران حرکت بشر در طول تاریخ هستند که هم راه را نشان می‌دهند و هم با بیدار کردن فطرت و نیروی اندیشه و خرد، به آحاد انسان‌ها قدرت تشخیص راه می‌دهند».  

ایشان شیوه دعوت پیامبران در مقاطع مختلف را متفاوت برشمردند و  با تاکید بر اینکه «سرسلسله و قافله‌سالار اصلی و نهایی کاروان عظیم تاریخ بشر وجود مقدس پیامبر اسلام(ص) بودند»، افزودند: «پیغمبر اسلام برای زندگی، درس کامل و جامع و همه‌جانبه‌ای آورده است که از بزرگ‌ترین درس‌های نبوی برای ما، امت‌سازی و تشکیل امت اسلامی است».

رهبری مبارزات ۱۳ساله پیامبر در مکه و سختی‌ها، دشواری‌ها، گرسنگی‌ها و فداکاری‌های آن دوران و پس از آن در دوره هجرت را «زمینه‌ساز پایه‌گذاری امت اسلامی» دانستند و خاطرنشان کردند: «امروز کشورهای اسلامی پُرشمار هستند و حدود دو میلیارد مسلمان در دنیا زندگی می‌کنند اما نمی‌توان روی این مجموعه نام «امت» را نهاد؛ زیرا امت مجموعه‌ای است که هماهنگ و با انگیزه به سمت یک هدف حرکت می‌کنند ولی ما مسلمانان امروز متفرّق هستیم».  

آیت‌الله خامنه‌ای، نتیجه تفرّق مسلمانان را «سلطه دشمنان اسلام و احساس نیاز بعضی از کشورهای اسلامی به حمایت‌های آمریکا» خواندند و افزودند: «اگر مسلمانان متفرّق نبودند، می‌توانستند با پشتوانه و استفاده از امکانات یکدیگر، مجموعه واحدی را تشکیل دهند که از همه قدرت‌های بزرگ، قدرتمندتر بود و دیگر نیازی به تکیه به آمریکا نداشتند».  

ایشان در برشمردن عوامل تأثیرگذار بر تشکیل امت اسلامی گفتند: «دولت‌های اسلامی در این زمینه می‌توانند اثرگذار باشند، اما انگیزه آنها قوی نیست و این وظیفه‌ی خواص جهان اسلام یعنی سیاستمداران، علما، دانشمندان، دانشگاهیان، طبقات با نفوذ و صاحب‌فکر، شعرا، نویسندگان و تحلیلگران سیاسی و اجتماعی است که این انگیزه را در دولتمردان ایجاد کنند».

رهبری خاطرنشان کردند: «اگر به مدت ۱۰سال مطبوعات جهان اسلام درباره اتحاد اسلامی مقاله بنویسند، شاعران شعر بگویند، استادان دانشگاه تحلیل، و عالمان دینی حکم صادر کنند، بدون تردید وضع به‌کلی عوض می‌شود و با بیداری ملت‌ها، دولت‌ها نیز ناچار به حرکت در مسیر خواست آنها می‌شوند».

آیت‌الله خامنه‌ای «ایجاد وحدت و تشکیل امت اسلامی» را «دارای دشمنانی سرسخت» دانستند و از «فعال کردن گسل‌های درونی امت اسلامی به‌خصوص گسل‌های دینی و مذهبی» به‌عنوان «یکی از مهمترین شگردهای خصمانه برای جلوگیری از تشکیل امت اسلامی» یاد کردند و افزودند: «علت اینکه امام بزرگوار ما از قبل از پیروزی انقلاب، این‌همه بر روی وحدت شیعه و سنی تأکید می‌کردند، این است که قدرت جهان اسلام ناشی از اتحاد است».

ایشان درخصوص پیام وحدت به جهان اسلام از ایران، به یک نکته مهم اشاره کردند و گفتند: «اگر می‌خواهیم پیام وحدت ما در دنیا صادقانه تلقی شود، باید در درون خود متحد عمل، و به سمت اهداف حقیقی حرکت کنیم و اختلاف نظر و سلیقه نباید در همدستی و هم‌بازویی ملت تأثیر بگذارد».

رهبری با اشاره به «جنایت‌های عیان و بی‌شرمانه صهیونیست‌ها در غزه، کرانه باختری، لبنان و سوریه»، گفتند: «طرف جنایت آنها مردان جنگی نیستند، بلکه آحاد مردمند و وقتی در فلسطین نتوانستند به مردان جنگی ضربه‌ای وارد کنند، خشم جاهلانه و خباثت‌آلود خود را بر سر نوزادان و کودکان و بیماران بیمارستان‌ها خالی کردند».  

آیت‌الله خامنه‌ای علت این وضعیت فاجعه‌بار را «ناتوانی جامعه اسلامی در استفاده از قدرت درونی خود» خواندند و با تاکید مجدد بر «لزوم قطع کامل ارتباطات اقتصادی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی»، افزودند: «کشورهای اسلامی باید ارتباطات سیاسی با رژیم صهیونیستی را نیز به‌کلی تضعیف و حملات سیاسی و مطبوعاتی را تقویت کنند و صریحاً نشان دهند که در کنار ملت فلسطین قرار دارند».

در ابتدای این دیدار، رئیس‌جمهور با اشاره به سیره نبوی در ایجاد اتحاد و اخوت بین مسلمانان، راه جلوگیری از تجاوزات و جنایت‌های رژیم صهیونیستی را برادری و ید واحده شدن مسلمانان دانست و گفت: «اگر مسلمانان متحد و ید واحده بودند، رژیم صهیونیستی به خود جرأت جنایات کنونی و کشتار زنان و کودکان را نمی‌داد».

مسعود پزشکیان دوران دفاع مقدس را نمونه‌ای بارز از تاثیرگذاری وحدت و انسجام دانست و خاطرنشان کرد: «در دفاع مقدس، ملت ایران با وحدت درونی خود در مقابل دشمن متجاوز بعثی که همه قدرت‌های دنیا از آن حمایت می‌کردند، ایستاد و اجازه نداد یک وجب از خاک کشور تصرف شود».

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی