| کد مطلب: ۱۸۱۰۹

سران قوا و مقامات سیاسی و مذهبی به مسعود پزشکیان پیام دادند

تبریک‌ها و انتظارات

تبریک‌ها و انتظارات

گروه خبر: مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهور ایران شد. او موفق شد رای اعتماد ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار نفر از هموطنان خود را کسب کند. این موفقیت البته بعد از دو دوره انتخابات به دست آمد. او در اولین دور انتخابات که جمعه 8تیر برگزار شد تنها توانسته بود رای ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و۹۹۱ از ایرانیان را کسب کند؛ رقمی که باز هم از رقبا بیشتر بود و او را طلایه‌دار اولین دور چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری کرده بود.

پزشکیان در اولین پیام خود بعد از انتخاب به‌عنوان رئیس‌‌جمهوری ایران در شبکه ایکس نوشت:«مردم عزیز ایران انتخابات تمام شد و این تازه آغاز همراهی ماست. مسیر دشوار پیش رو جز با همراهی، ‌همدلی، و اعتماد شما هموار نخواهد شد. دستم را به سوی شما دراز می‌کنم و به شرافتم سوگند می‌خورم که در این راه تنهایتان نخواهم گذاشت. تنهایم نگذارید.»

رؤسای قوا چه گفتند؟

رؤسای قوای قضائیه و مققنه هم البته در پیام‌هایی جداگانه انتخاب پزشکیان را به‌عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران تبریک گفتند. در بخشی از پیام محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه خطاب به پزشکیان آمده است: «انتخاب جنابعالی از سوی ملت بزرگ و سربلند ایران به‌عنوان رئیس‌جمهور در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را صمیمانه تبریک می‌گویم...قوه قضائیه در راستای پیاده‌سازی اهداف بیانیه گام دوم انقلاب، اجرای سیاست‌های کلی ابلاغی، برنامه هفتم توسعه، تحقق شعار سال ناظر بر «جهش تولید با مشارکت مردم»، هم‌گرایی قوا جهت گسترش عدالت اجتماعی و مبارزه علمی و اصولی با تمامی مظاهر فساد در ساحت‌های مختلف، آمادگی همه‌جانبه خود را برای همکاری و مساعدت با دولت منتخب مردم اعلام می‌دارد. توفیقات جنابعالی که از یادگاران عرصه جهاد و شهادت و دارای سوابق ارزنده در مناصب متعدد مدیریتی، اجرایی و تقنینی می‌باشد را در دولت چهاردهم در مسیر اعتلای هر چه بیشتر نظام و پیشرفت کشور و آرامش و رفاه مردم از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌نمایم...»

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس و رقیب انتخاباتی پزشکیان در اولین دوره انتخابات ۱۴۰۳ هم در پیام تبریک خود تاکید کرد که مجلس دوازدهم خود را کنار دولت چهاردهم می‌داند و از هرگونه کمک و حمایتی فروگذار نخواهد کرد:«از ایشان تشکر می‌کنم که در تبلیغات‌های انتخاباتی، ضمن تأکید بر وحدت و اجماع داخلی، بر عمل ذیل سیاست‌های رهبری معظم انقلاب و همچنین بر اجرایی‌کردن قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور به‌عنوان برنامه اصلی خود تصریح کردند. این دو راهبرد بهترین مبنای همدلی و همکاری و تعامل بین قوا خواهد بود. نتیجه انتخابات را باید معیاری برای تنظیم رفتار و منش سیاسی و اجتماعی خود بدانیم و همه ما، از مسئولین و گروه‌های سیاسی گرفته تا مرجع‌های سیاسی و اجتماعی براساس این نتایج، باید به‌دنبال ارزیابی در رفتار و منش سیاسی خود باشیم و جهت‌گیری‌های سیاسی خود را با خواست و اراده مردم در چارچوب مبانی انقلاب هماهنگ سازیم.»

پیام ملت؛ تعامل سازنده با جهان

حسن روحانی، رئیس‌جمهور اسبق و رئیس‌ دولت‌های یازدهم و دوازدهم هم از دیگر چهره‌های سیاسی شناخته‌شده بود که این موفقیت را به پزشکیان تبریک گفت. در بخشی از پیام او آمده است:«اینک با وضوحی غیرقابل انکار، روشن شده است که اکثریت قاطع ملت ایران، چه آن‌ها که با رأی خود، سخنگویی اعتراض به روند موجود را برگزیدند و چه آن‌ها که با عدم مشارکت، اعتراض خود را نشان دادند، خواهان تحول جدی در وضعیت حکمرانی در کشورند و این تحول را در فرآیندی متین، مستمر و قانونمدار پیگیری می‌کنند. در این انتخابات، پیروز میدان، دیدگاهی شد که به جای برچسب‌زنی و تضادافکنی، ایران را برای همه ایرانیان می‌خواهد و همه ایرانیان را صاحب حق و نظر می‌شناسد و حل مشکلات کشور را از راه اقناع و اجماع جست‌وجو می‌کند. شما اعتدال و اصلاح را بر انفعال ترجیح دادید و با همه دلخوری و دلنگرانی ترجیح دادید از «حق» رأی و حق تعیین سرنوشت خود استفاده کنید و حاکمیت ملت بر سرنوشت خود را احیا کنید. از این رو، این پیروزی از آن همه ایرانیان است، چه آن‌ها که به دکتر پزشکیان رأی دادند و چه آن‌ها که خاموش ماندند یا انتخاب دیگری داشتند. پس جشن پیروزی را باید با حرکت به سمت تفاهم و تعامل ملی برپا کنیم.»

در ادامه این پیام آمده است:«یکی از محورهای بارز تقابل دو دیدگاه رقیب، حوزه سیاست خارجی کشور بود. مردم به روشنی در این همه‌پرسی ملی، به دیدگاه تعامل سازنده با جهان و بهره‌گیری از دیپلماسی هوشمندانه و عزتمندانه و احیاء توافق برجام رأی دادند. اینک فرصتی دیگر پیش آمده است که به جبران فرصت‌سوزی‌های گذشته برخاست و حق حضور عزتمندانه کشور در جامعه جهانی را بازپس گرفت. رأی روشن مردم در این انتخابات نشان داد که سیاست‌های اقتصادی و شیوه مدیریتی را که بالاترین نرخ تورم و شکننده‌ترین درجه شاخص فلاکت را در سه سال گذشته به بار آورده است نمی‌خواهند و در حوزه‌های اجتماعی هم بی‌حرمتی به زنان و سلب حق حضور فعال در فضای اجتماعی و مجازی را برنمی‌تابند. همچنان‌که کاهش مشارکت در دور اول انتخابات، پیام اعتراض به محدودسازی‌های غیرقانونی در انتخابات بود، افزایش مشارکت در دور دوم انتخابات، پیام آمادگی برای همکاری در حل مشکلات و رفع موانع را با خود داشت.»

روحانی در بخشی دیگری تاکید کرد:«باید صدای همه ملت را شنید؛ حتی صدای بی‌صدایان را. پیام نیمی از ملت که رأی ندادند و گرچه هرگز در هیچ کشوری همه ملت در انتخابات شرکت نمی‌کنند اما حاکمیت و دولت جدید ایران نباید نسبت به آرای همچنان خاموش بی‌اعتنا باشد و آنان را نادیده بگیرد و باید برای رشد مشارکت در انتخابات‌‌های بعدی با افزایش رضایت‌مندی و امید و رقابت در جامعه تلاش کرد. دولت چهاردهم، بر خلاف آنچه دروغ‌پردازان گفتند، دولت اول دکتر پزشکیان است و دولت سوم هیچ‌ کس دیگری نیست. همه آن‌ها که دل در گرو پیشرفت کشور دارند و عزت اسلام و ایران را می‌خواهند با دل و جان به دکتر پزشکیان، که با سلامت و صداقت خود، سرمایه اعتماد ملی را کسب کرد کمک خواهند کرد تا با کمک شایستگان جامعه بتواند از آلام دردمندان بکاهد و ملت ایران را به زندگی آرام و آسوده و سرافرازانه‌ای که شایسته آن است برساند. بی‌شک همه نهادهای نظام، با احترام به انتخاب ملت ایران، خود را در وظیفه کمک به رئیس‌جمهور ـ که به موجب اصل ۱۱۳ قانون اساسی، پس از مقام رهبری، عالی‌ترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز در اموری که مستقیماً به رهبری مربوط می‌شود، بر عهده دارد ـ سهیم خواهند دانست. نخستین گام، کمک به دکتر پزشکیان در تشکیل سریع دولت و آغاز خدمت خواهد بود.»

تبریک رقیب

سعید جلیلی، رقیب پزشکیان در انتخابات هم این پیروزی را به پزشکیان تبریک گفت:«پانزدهم تیرماه ملت بزرگ ایران در مشارکتی گسترده همراه با رقابتی جدی در بستری سالم و امن، بار دیگر استواری و عمق پایه‌های مردم‌سالاری دینی و جمهوریت نظام را به دنیا نشان دادند.  اکنون بر همگان است تا با احترام به منتخب مردم، ایشان را در جهت پیشرفت کشور و اعتلاء نظام مقدس جمهوری اسلامی یاری رسانند. به جناب آقای دکتر پزشکیان که موفق به جلب آراء اکثریت مردم شدند، تبریک عرض می‌کنم و همچون گذشته وظیفه‌ی خود را کمک به دولت مستقر برای عبور از مشکلات و رسیدن به نقطه مطلوب پیشرفت کشور می‌دانم.»

او ادامه داد:«از میلیون‌ها رایی که خواهان استفاده از «یک جهان فرصت» برای «یک ایران جهش» بودند، تشکر می‌کنم و به آنها اطمینان می‌دهم به پشتوانه نزدیک به ۱۴ میلیون رای شما، تمام تلاش و توان خود را بیش از گذشته، در جهت پشتیبانی از نقاط قوت و کمک به تصحیح خطاها و رفع نقص‌ها در روندهای جاری با استفاده از ظرفیت‌های مردمی، علمی، صنفی و نخبگانی به کار خواهم بست. اکنون وقت ایفاء «نقش پرشکوه هر ایرانی» با همدلی و هم‌بستگی ملی در جهت تحقق آرمان‌های بزرگ انقلاب اسلامی است.»

امید به گشودن گره حصر

آیت‌الله بیات‌زنجانی از مراجع تقلید هم در پیامی به رئیس‌جمهور منتخب تبریک گفت، در این پیام آمده است: «همان‌طور که قبل از این در گفت‌وگوی حضوری خدمت‌تان عرض کردم از قضا و به‌رغم نظر برخی منتقدان، بعد از صداقت، تأکید شما بر رجوع به نظر کارشناسان و بهره‌گیری از خرد جمعی در اداره امور، به شرط پرهیز از تناقض آراء، یکی از نقاط قوت شخصیت مدیریتی و سیاسی و از مهمترین دلایل اعتماد وثیق ما به شما و عاملی مهم در دوری از استبداد رأی و کسب اعتماد عمومی است. امیدوارم که بار سنگین امانت خدمت به این مردم اعم از موافقان و مخالفان، زنان و مردان و مسلمانان و پیروان دیگر ادیان و مذاهب را با سلامت و بهبود، به منزلی شایسته و بایسته برسانید و دعا می‌کنم که خداوند عالم به دست با کفایت جنابعالی و از مجرای حُسن تدبیرتان، به مردم عزیز ایران وسعت روزی توأم با بهجت و سرور عنایت بفرماید، همدلی موافقان‌تان را مستدام بدارد، سکینه و آرامش را در رابطه شما و منتقدان‌تان جاری سازد، معدود ستیزه‌جویان با شما را اصلاح کند، خودسران را مطیع قانون بگرداند، گفت‌وگو و مدارا با زنان و دختران، دگراندیشان و اقلیت‌ها را به جای تندی و خشونت بنشاند، گره حصر عزیزان‌مان را بگشاید و امنیت ایران، منطقه و مسلمانان سایر بلاد را ترقی بخشد و به شما هم خیر دنیا و آخرت عطا بفرماید؛ ان‌شاء‌الله.»

ملت خواهان ایجاد تغییر و تحول اساسی

مولانا عبدالحمید امام‌جمعه اهل سنت زاهدان هم با صدور پیامی، پیروزی پزشکیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را به او و ملت ایران تبریک گفت:«البته تبریک نهایی به حضرتعالی را به موفقیت‌تان در تحقق اهداف و وعده‌های‌تان که ملت ایران با ملاحظه‌ی آن وعده‌ها به صحنه آمد، موکول می‌کنم. چنان‌که مستحضرید متفاوت‌ترین انتخابات را در تاریخ جمهوری اسلامی ایران تجربه کردیم. از دیدگاه تمام کارشناسان و سیاستمداران، عدم مشارکت بیش از ۶۰ درصد از واجدین شرایط در دور اول انتخابات، اعتراض صریحی بود به وضعیت موجود و پیام روشنی بود از انزجار عمومی و فاصله‌ی ملت با اِعمال سیاست‌های غیرمتعادل و ناموزون. به‌‍رغم بسیج تمام رسانه‌ها و ارائه‌ی آمارهای ادعایی غیرواقعی در خصوص پیشرفت کشور و سامان‌یافتن زندگی مردم و نیز تلاش گسترده‌ی لایه‌های قدرت در تمام نهادها به‌منظور همراهی ملت و مشارکت در انتخابات، ملت آگاه ایران پیام خود را در ۸ تیرماه با زبان بی‌زبانی و با نشستن در خانه به رساترین شکل ممکن ارائه نمود.»

در ادامه این پیام آمده است:«البته جای تأمل و خرسندی است که تمام آگاهان و به‌ویژه قاطبه‌ زمامداران و مسئولین نظام، این پیام را به خوبی دریافت کردند. به اذعان آگاهان و فعالان اجتماعی و براساس تحقیقات میدانی، موجی که در مرحله‌ی دوم ایجاد شد و سبب افزایش میزان مشارکت رأی‌دهندگان گردید، پیام آگاهانه‌ دیگری از نوع «اعتراضی» بود؛ حاکی از اینکه ملت ایران خواهان «ایجاد تغییر و تحول اساسی» است. حضرتعالی در مناظرات مخصوصاً در مرحله‌ی دوم، مطالبات ملت عزیز ایران را آگاهانه و خردمندانه مطرح کردید؛ از اعمال تبعیض، بی‌عدالتی، عدم به‌کارگیری شایستگان و فرار مغزها و نخبه‌ها سخن گفتید و بر اجرای عدالت و تحقق آزادی و نقش اقوام و ادیان و مذاهب تاکید نمودید. ملت فهیم و آگاه ایران رویکرد نوین شما را ملاحظه نمود و با انتخاب حضرتعالی پیام دوم خویش را مبنی بر «ایجاد تغییر» ارائه کرد.»

عبدالحمید در ادامه تاکید کرد:«ملت هوشمند ایران درواقع با «تاکتیک عقب‌نشینی» در مرحله‌ی اول، و «حضور در میدان» در مرحله‌ی دوم پیام خود را داد و گل پیروزی را به ثمر رساند به نحوی که دنیا را حیرت‌زده کرد. شایان ذکر است؛ با توجه به اینکه جنابعالی تصریح کرده‌اید به هیچ حزبی وابستگی ندارید، آرایی که دریافت کرده‌اید آرای توده مردم ایران هستند. ملت ایران که از وضعیت موجود خسته شده و از فشارهای متعدد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به ستوه آمده و اقشار مستضعف، استخوان‌هایش زیر بار مشکلات معیشتی شکسته است، به فعالیت‌ها و تلاش‌های مدنی خود تا تحقق کامل خواسته‌های برحق خویش اعم از اجرای عدالت و آزادی، رفع تنگ‌نظری‌ها، بهبود وضع معیشت، تحقق اقتصاد پویا، بازگشت عزت و اعتبار بین‌المللی و دست‌یافتن به منافع و حقوق ملی ادامه داده و مطالبه‌گری خواهد کرد.»

او خطاب به پزشکیان خاطرنشان کرد:«مطمئن باشید که این ملت فهیم، حضرتعالی را در راه رسیدن به خواسته‌های بحق خود و تحقق آرمان‌های والای ملی تنها نخواهد گذاشت و در تمام عرصه‌ها از آن‌جناب حمایت خواهد کرد. عهد و میثاق جنابعالی در پیگیری مطالبات بحق ملت ایران و آغاز تغییرات مورد نظر، از حافظه‌ی این ملت آگاه فراموش نخواهد شد و طبیعی ا‌ست با آغاز به کار دولت، در اولین فرصت، مردم ایران در انتظار پایبندی به عهد و میثاقی که با ملت بستید خواهند بود و روشن است تغافل و نادیده‌گرفتن این مهم از سوی تیم حضرتعالی، باری دیگر امیدها را به یأس، زبان‌ها را به نقد، و شور و شوق را به نارضایتی و سرخوردگی تبدیل خواهد کرد. امیدوارم با توکل بر الله تعالی و توجه به مشکلات مردم خوب ایران موفق و مؤید باشید.»

ایران برای همه ایرانیان

سیدحسن خمینی هم از دیگر افرادی بود که به مسعود پزشکیان تبریک گفت. در بخشی از پیام آمده است: «نباید فراموش کنیم که ایران متعلق به همه ایرانیان است. هیچ بخشی از این ملت نه قابل حذف است، نه قابل نادیده‌گرفته‌شدن. مطمئنم این فرصت را باید غنیمت شمرد و همه مردم و ارکان نظام اسلامی دولت برگزیده را برای تقویت انسجام ملی، چه در عرصه داخلی و چه عرصه بین‌المللی، حمایت کنند تا دوباره در فضایی بانشاط به تمرین هم‌فکری، تضارب آرا، همراهی حداکثری مردم در توسعه و پاسخگویی حداکثری همه دولتمردان بپردازیم.»

علی‌اکبر ناطق نوری از دیگر افرادی بود که به دنبال  پیروزی پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری به او تبریک گفت: «پس از حمد و ثنای خداوند و شکر فضل و انعامی که درحق بندگانش روا داشته، این حماسه مردمی را به رهبر فرزانه انقلاب و ملت شریف ایران تبریک می‌گویم.»

در ادامه این پیام آمده است:«حضور هوشمندانه و باشکوه مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری، نشانه دغدغه‌مندی و نیک‌خواهی برای ایران و فردای فرزندان این مرز و بوم است. این مشارکت فعال را به فال نیک گرفته، به عزم و اندیشه متعالی ملت ایران فروتنانه عرض احترام می‌کنم. به گواه تاریخ و تجربه، با همدلی مسئولانه و وفاق حداکثری، می‌توان به اهداف بلند‌مدت دست یافت.اکنون زمان وحدت نیروهای مخلص و خبره از گرایش‌های مختلف سیاسی و اجتماعی است به منظور نیل به مقاصد کلان و این مهم جز با اخلاق‌مداری و واقع‌نگری دست‌یاب نخواهد بود. با امید به این اتحاد و همدلی و همچنین آرزوی توفیق در خدمت، انتخاب برادر ارجمند و اخلاق‌گرا،جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان را خدمت ایشان تبریک عرض کرده و از خداوند منان سلامت و عزت و روشن‌بینی برایشان مسألت می‌نمایم. با امید به آینده‌ای روشن و سزاوارِ این مرز و بوم کهن.»

صداقت و راستی با ملت

محمدرضا عارف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم ضمن تبریک به ملت ایران و مسعود پزشکیان نوشت: «همگان قدر این پیروزی را بدانیم و آن را مقدمه‌ای برای پیروزی‌های بزرگتر تبدیل کنیم. امید به اصلاح از درون، گفت‌وگوی ملی و حل مسائل کشور از طریق مشارکت عمومی بار دیگر در سپهر سیاسی کشور طنین‌افکن شد. ملت شریف ایران بزرگترین برنده این میدان بوده است.»

در بخش دیگری از این پیام آمده است:«حفاظت منتخب ملت و جریان ِ سیاسی ِحامی ایشان از این پیروزی، رسالتی ملی و تاریخی است. امیدوارم به درایت و تجربه دریافته باشیم که حفاظت از اعتماد عمومی نیازمند درجه‌ای از صداقت و راستی با ملت شریف و نجیب ایران است و حفاظت از این سرمایه‌ی اجتماعی وظیفه‌ای سترگ می‌باشد. منتخب ملت ایران، به شرط وفاداری به اصول ِ بنیادین ِ هویت ساز گفتمانی ِ خویش و محافظت از این سرمایه‌ی اجتماعی ملی در برابر ِ آسیب‌هایی چون فرصت‌طلبی‌ها، افراط و تفریط‌ها می‌تواند آغازگر  توسعه همه‌جانبه در داخل، رفع ِ تحریم و انزوای بین‌المللی، گشایش‌گری در سپهر ِ سیاسی کشور و برسازنده‌ی اجماعی ملی، وحدت و انسجام ملت و حاکمیت، برای غلبه بر ناملایمات و مخاطرات باشد.»

در پیام تبریک محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری هم آمده است:«با تبریک حضور آگاهانه در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به مقام معظم رهبری،‌ نامزدهای محترم این دوره از انتخابات و به‌‌ویژه خالق اصلی این حماسه، ملت بزرگ ایران، به رئیس‌جمهور منتخب، دکتر پزشکیان نیز تبریک گفت و برای وی در انجام این رسالت عظیم آرزوی توفیق کرد.»

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در دولت روحانی هم سیاستمدار دیگری بود که پیروزی پزشکیان را تبریک گفت:«نیمی از ملت به صحنه انتخابات آمدند و نیمی دیگر نیامدند؛ هر دو صاحب حق هستند. پیروزی جنابعالی یعنی پیروزی تفکری که به مردم تکیه می‌کند و تحول، تغییر، توسعه، پیشرفت و تعامل با جهان را به رسمیت می‌شناسد.»

این حضور نیمی از ملت بود

سیدحسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی هم در شبکه ایکس نوشت:«این پیروزی دلنشین بر ملت بزرگ ایران مبارک باد. توجه داشته باشیم که این نتیجه حضور نیمی از ملت ایران بود و یک‌بار دیگر خدا را باور کنیم.»

آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات هم نوشت:«پیروز این انتخابات ملت بزرگ ایران است. چه آنها که با آمدن، تلاش جمعی خود را برای تغییر و اصلاح به‌کار بستند و چه آنها که با نیامدن صدای اعتراض خود را به مدنی‌ترین شکل ممکن به گوش حکمرانی رساندند. ما برای ایران و طی مسیر پرنشیب جامعه مدنی قدرتمند و دولت توانا کنار هم هستیم.»

امید به حفاظت کشور از دروغ،‌ جنگ و خشکسالی

سپنتا نیکنام، رئیس انجمن زرتشتیان یزد و عضو سابق شورای این شهر در پیام تبریک خود نوشت:«با شادباش این پیروزی امیدوارم اهورامزدا به شما یاری برساند تا با صلح‌اندیشی و گفت‌وگو، این کشور را از ‎جنگ با رویکرد محیط زیستی و توجه به کارشناسان، این کشور را از ‎خشکسالی و با انتخاب مسئولین نیک‌اندیش، راست‌گفتار و درست‌کردار، این کشور را از ‎دروغ دور بدارید.»

علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبری، علی لاریجانی، احمدرضا رادان، فرمانده فراجا، پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما، محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و جعفر کوشا، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) هم از دیگر افرادی بودند که پیروزی پزشکیان را تبریک گفتند.

طرح: هادی حیدری، هم‌میهن / بر اساس عکسی از حسین سپهوند

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی