| کد مطلب: ۱۷۳۶۸

استقبال قم از پزشکیان

استقبال قم از پزشکیان

گروه خبر: روز گذشته شنبه 26 خرداد 1403 مسعود پزشکیان کاندیدای اصلاح‌طلب چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برای افتتاح ستاد انتخاباتی خود در قم و همچنین دیدار با مراجع تقلید عازم این شهر شد.

در شأن مردم نیست که کمیته‌امدادی اداره شوند

او در این سفر با حضور در منزل آیت‌الله جوادی‌آملی، با او دیدار و گفت‌وگو کرد. جوادی‌آملی در بخشی از اظهارات خود در این دیدار گفت: «... ما مردم ایران، مردمی بزرگ و بزرگ‌زاده هستیم، ما نه یعنی حوزوی‌ها و دانشگاهی‌ها، بلکه تمام مردم ایران، چون شناسنامه داریم، تاریخ داریم، جغرافیا داریم و کشوری که دارای تاریخ و جغرافیا است، بزرگ است، شما در هر کجای ایران قدم بگذارید، اثری از آثار باستانی می‌بینید برخلاف کشوری مانند آمریکا که دارای جغرافیا و آثار باستانی کهن نیست، لذا شأن این مردم بزرگ این نیست که کمیته امدادی اداره شوند!»

سفر+انتخاباتی+مسعود+پزشکیان+به+قم (1)

او ادامه داد:«... با فهم، عالم را اداره و استفاده کنید. اداره جهان در هیج کجای عالم با فشار ممکن نیست، بلکه با مِهر اداره می‌شود! مردم ستون دین هستند. در فرهنگ قرآن، ملّتی که جیبش تهی و کیسه‌اش خالی است، این ملّت فقیر است. فقیر به معنای گدا نیست، فقیر به کسی می‌گویند که ستون فقراتش شکسته است. ملتی که ستون فقراتش شکسته است این قدرت قیام ندارد و نمی‌تواند روی پای خود بایستد، لذا باید با ایجاد اشتغال و کار، فقرزدایی کرد و با سر و سامان دادن به اقتصاد، کاری کرد تا این ستون محفوظ بماند و ملت بتواند روی پای خود بایستد.»

جوادی‌آملی تاکید کرد:«... وقتی دین ما حتی اجازه فریب و دروغ به حیوان را نمی‌دهد به طریق اولی اجازه فریب مردم با وعده و تبلیغ دروغ را نمی‌دهد. باید جلوی اختلاس و فساد گرفته شود، جامعه اگر ببیند که مشکلات در بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی حل شده و استقلال کشور محفوظ است، آنها نیز قانونمندانه رفتار می‌کنند و به قانون احترام می‌گذارند. لذا مسائلی مانند حجاب و این موارد با فشار حل نمی‌شود بلکه باید همه سعی کنیم که نه بیراهه برویم و نه راه کسی را ببندیم!»

به بیراهه رفتیم

دیدار+مسعود+پزشکیان+با+سید+حسن+خمینی (1)

در ادامه پزشکیان به دیدار سیدحسن خمینی رفت و درباره هدف خود از حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری توضیح داد:«هدف من «اصلاح» بر مبنای اصول «حق و عدالت» است. من نمی‌بینم در دعواهای ما در دولت و مجلس، خدمت به مردم اصل باشد. آن‌چه امام و شهدا برای ما به یادگار گذاشتند، تلاش برای حل مسائل مردم بود اما ما به بی‌راهه رفتیم.»

در این دیدار سیدحسن خمینی نیز مسئله اول کشور را مسئله اقتصادی و معیشت خانوار و مشکلات اجتماعی پیامد آن عنوان کرد و افزود: «بسیاری از این مشکلات هم ریشه در سیاست داخلی و سیاست خارجی دارد. جز یک انتخابات پرشور با حضور اقشار گوناگون مردم، نمی‌توانیم در مذاکره با طرف‌های خارجی امتیازی بگیریم. مهم‌ترین شرط برای عبور از مشکلات تشکیل یک دولت مقتدر با پشتوانه قوی مردمی است. در دهه 60 توان کارشناسی کشور به مراتب کمتر از اکنون بود اما مشکلات را بهتر حل می‌کردیم چون به تعبیر امام «همه با هم» بودیم.»

قانون اساسی ذبح شده

سفر+انتخاباتی+مسعود+پزشکیان+به+قم (4)

آیت‌الله اسدالله بیات‌زنجانی یکی دیگر از علمای ساکن قم بود که پزشکیان با او دیدار کرد. بیات‌زنجانی در این دیدار از لزوم احیای قانون اساسی گفت:«یکی از مهم‌ترین کارهای کشور اجرای کامل قانون اساسی است. من نمی‌گویم قانون اساسی قرآن خداست، نمی‌گویم هیچ ایرادی ندارد اما باید قانون اساسی را احیا کنیم. خیلی از جاهای قانون اساسی ما ذبح شده است. معتقدم اجرای کامل همین قانون اساسی بسیاری از مشکلات کشور را حل می‌کند. اصول شما احیای قانون اساسی و دفاع از حقوق مردم است.»

او تاکید کرد:«اول این‌که صادق هستید. مردم از شما بی‌صداقتی ندیده‌اند. دوم پاک‌دست هستید. ما شما را به تدین می‌شناسیم.»

بیات‌زنجانی همچنین از تخصص‌گرایی پزشکیان، تقدیر کرد: «در نظر من تخصص از تدین بالاتر است. این‌که گفتید از کارشناسان استفاده می‌کنید، ما را بیشتر به شما امیدوار کرد. روی این حرف بایستید. این نشانه صداقت شماست. کاندیداتوری شما به دلیل صداقت‌تان کار شما را سنگین می‌کند.»

او دو گمشده امروز جامعه ایران را «قانون» و «آزادی» برشمرد و از پزشکیان خواست که عهدش با مردم احیای قانون و احیای آزادی باشد. بیات‌زنجانی ابراز امیدواری کرد که پزشکیان پیروز انتخابات هشتم تیر ١۴٠٣ باشد.

تاکید بر رفع حیرانی معیشتی ملت

سفر+انتخاباتی+مسعود+پزشکیان+به+قم

در ادامه دیدارهای روز گذشته، پزشکیان همچنین با آیت‌الله کریمی‌جهرمی از علمای قم دیدار کرد. در این دیدار کریمی‌جهرمی رهاندن حیرت‌زده‌ای از حیرت را یکی از بزرگ‌ترین عبادات خواند و گفت: «در ایران امروز جوانان ما دچار حیرت شده‌اند و برای ازدواج، معیشت و کار آبرومند خود حیران هستند. جوانان دچار حیرانی روح هستند و نسل حیرت‌زده از لحاظ اخلاقی دچار مشکل شده است.»

او به حیرت‌زدگی اقتصادی جوانان اشاره و اظهار کرد: «عزیزانی که در مصدر امور قرار می‌گیرند، باید برای حیرانی جوانان و بلکه همه ملت فکر اساسی کنند. کسانی که اداره امور کشور را در دست دارند، باید تلاش کنند ملت ایران را از این حیرانی به‌خصوص در زمینه معیشت درآورند و مطمئن باشند اگر در این مسیر حرکت کنند، خداوند آنان را نصرت می‌دهد و یاری خواهد کرد».

امیدم به مردم است

سفر+انتخاباتی+مسعود+پزشکیان+به+قم (3)

آیت‌الله یثربی هم از دیگر علمایی بود که روز گذشته پزشکیان با او دیدار کرد. یثربی در این دیدار ضمن ابراز امیدواری برای مشارکت فراتر از 60 درصدی مردم در انتخابات پیش‌رو گفت:«...ان‌شاءالله با حضور شما در این رقابت‌ها، مردم به آینده امیدوار شوند. نباید بگذاریم این مردم که زحمات زیادی برای انقلاب و حفظ نظام کشیدند، آزرده‌خاطر و دل‌زده باشند.»

در ادامه این دیدار برخی از حضار و به‌ویژه چند نفر از طلاب، از فعالیت‌های تبلیغاتی ستاد پزشکیان انتقاد کردند. پزشکیان در پاسخ به این انتقادات تاکید کرد:«من بدون حزب و گروه به میدان آمده‌ام و امیدم به مردم است. ستاد من از هر کسی که علاقه، ایده و توان کمک دارد استقبال می‌کند. شما (منتقدان) هم بیایید و گوشه‌ای از کار را بگیرید.»

اراده مبارزه با فساد را نداریم

پزشکیان در جمع اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نیز حاضر شد و برخی اعضای مجمع از جمله آیات ایازی، شفیعی، یوسفی و قاضی‌زاده به نمایندگی از اعضای مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، نقطه‌نظرات خود را درباره انتخابات پیش رو عنوان کردند. پافشاری بر تخصص‌گرایی، پرهیز از عصبانیت، ادامه مشی اخلاقی، عهد بستن با مردم برای بیان همه مشکلات و از جمله سنگ‌اندازی‌ها، اعلام برنامه‌های دولت برای استفاده از ظرفیت زنان، هم‌گرا کردن همه اجزای حاکمیت برای حل مشکلات مردم، تجدیدنظر در اجزای بی‌کیفیت و کم‌کیفیت برنامه هفتم توسعه از جمله نکات مورد اشاره اساتید حوزه و دانشگاه بود.

پزشکیان نیز در این دیدار موارد مطرح‌شده از سوی برخی اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه را یادداشت کرد تا مورد بررسی قرار دهد. او همچنین گفت: «در دنیای امروز نمی‌شود میلیاردها تومان پول جابه‌جا کرد، زمین‌خواری کرد یا قاچاق کرد. اگر این اتفاق می‌افتد یا بلد نیستیم یا نمی‌خواهیم جلوی فساد را بگیریم.»

او به تجربه خود به‌عنوان نایب‌رئیس مجلس دهم اشاره کرد و افزود: «فکر می‌کردم باید قانون بنویسیم که با فساد مبارزه کنیم اما دیدم به اندازه کافی قانون داریم، اراده مبارزه با فساد نداریم. اگر مردم اعتماد کردند، آن‌چه از علم و تجربه در اختیار دارم به کار می‌گیرم تا گرهی از گره‌های زندگی‌شان را باز کنم.»

حضور بر مزار آیت‌الله منتظری

سفر+انتخاباتی+مسعود+پزشکیان+به+قم

پزشکیان همچنین پس از زیارت حضرت معصومه، بر سر قبور مراجع تقلید و علمای مدفون در این حرم از جمله آیت‌الله منتظری، آیت‌الله بهجت، شهید مطهری، آیت‌الله بروجردی، آیت‌الله موسوی‌اردبیلی و... حاضر شد و ادای احترام کرد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی