| کد مطلب: ۱۷۰۸۹

اعلام مواضع انتخاباتی اصلاح‌طلبان

اعلام مواضع انتخاباتی اصلاح‌طلبان

جبهه اصلاحات ایران به فاصله چند ساعت پس از اینکه به‌صورت رسمی اعلام کرد که «عباس آخوندی، اسحاق جهانگیری و مسعود پزشکیان» سه نامزد این جبهه در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم هستند، نشست مطبوعاتی خود را برگزار کرد تا آخرین مواضع جبهه پیش از اعلام تاییدصلاحیت‌ها از سوی آذر منصوری، رئیس جبهه اعلام شود.

در ابتدای این نشست خبری، آذر منصوری اظهاراتش را با ابراز تأسف مجدد از حادثه پیش‌آمده برای بالگرد سیدابراهیم رئیسی و همراهانش آغاز کرد و گفت: «یکبار دیگر لازم می‌دانم موضوع حملات وحشیانه اسرائیل به اردوگاه پناهندگان غزه را محکوم کنم. این یکصدایی باید در تمام مدافعان حقوق بشر وجود داشته باشد. آنجا که کسی ظلم می‌کند باید از حقوق مظلوم دفاع شود، این جنایت و این رفتار دولت اسرائیل مصداق بارز جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی محسوب می‌شود و همه مدافعان حقوق بشر باید یکصدا در دفاع از مظلوم متحد شوند و همچنان اعلام می‌کنم راهکار توقف این تجاوز به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطین خواهد بود.»  

چرا کاندیدا معرفی کردیم؟

منصوری در ادامه درباره انتخاب سه نامزد نهایی جبهه اصلاحات توضیح داد: «اینکه در این شرایط ویژه اصلاح‌طلبان تصمیم گرفته‌اند در انتخابات شرکت کنند، بستگی مستقیم به رفتار جامعه دارد. بهترین حالت برای همه جریان‌های سیاسی این است که رقابت آزاد، عادلانه و منصفانه باشد. هر قدر دایره انتخاب مردم محدود شود، امکان استفاده از فرصت‌ها و سرمایه‌های کشور را برای اداره کشور محدود می‌کنیم. ما با این نوع نگاه، عملاً بخشی از ظرفیت‌های مؤثری که می‌توانند در اداره کشور نقش بهتر ایفا کنند را محروم می‌کنیم و جامعه هم از این محرومیت آسیب می‌بیند.»

راه رفته را تکرار نخواهیم کرد

رئیس جبهه اصلاحات در ادامه اظهاراتش گفت: «هر نیرویی در داخل کشور به دنبال این است از طریق مسالمت‌جویانه و خشونت‌پرهیز، جامعه از طریق آن مطالبات خود را از راه انتخابات پیگیری کند. اگر ظرفیتی برای جامعه وجود داشته باشد اصلاحات می‌تواند از آن استفاده کند اما راه رفته را دوباره تکرار نخواهیم کرد. ما در راهبرد جبهه اصلاحات اعلام کرده‌ایم که زیر بار کاندیدای نیابتی نمی‌رویم. یعنی جریان اصلاحات باید کاندیدای خود را داشته باشد؛ نامزدی که خودِ تشکیلات جمعی اصلاح‌طلبان به آن رسیده است. این شورای نگهبان نیست که بخواهد برای جریان اصلاحات نامزد معرفی کند.

یک جریان سیاسی که می‌خواهد حضور فعال در انتخابات داشته باشد، با جامعه حرف بزند و رای آنها را جلب کند باید خودش این امکان را داشته باشد که کاندیدا معرفی کند و بعد از آن خودش پاسخگوی عملکرد کاندیدا باشد. ما کاندیداهای خودمان را معرفی کرده‌ایم و ستادهای انتخاباتی‌مان هم در استان‌ها راه‌اندازی می‌شود. با توجه به تمامی محدودیت‌ها و رفتارهایی که مشاهده کرده‌ایم، عزم خودمان را برای مشارکت نشان داده‌ایم. کاندیداهایی را معرفی کرده‌ایم که نشان‌گر عزم ماست. این گوی و این میدان که در اختیار شورای محترم نگهبان است که نشان دهد چقدر به لوازم مشارکت حداکثری در انتخابات پایبند است.»

به لوازم مشارکت حداکثری پایبند باشید

منصوری در ادامه پاسخ به سوال هم‌میهن گفت: «نکته مهم این است که باید به نسبت جامعه با صندوق رای توجه ویژه داشت. ما در راهبرد انتخاباتی که نوشته‌ایم، تاکید کرده‌ایم که علاوه بر نسبت جامعه با صندوق رای، این مسئله بسیار برای‌مان مهم است که کاندیدای خودمان را داشته باشیم و بتوانیم در عرصه رقابت کنیم. هیچ ادعایی هم نداریم که ممکن است بتوانیم مشارکت همه مردم را در این انتخابات جلب کنیم و نتیجه هم حتماً به نفع ما خواهد شد. اما مسئله مهم این است که صحنه رقابت به گونه‌ای چیده شود که رقابتی بودن از این صحنه معنا پیدا کند.

 عکس:  مرتضی زنگنه/ ایسنا

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی