| کد مطلب: ۱۱۲۴۹

یک روز پس از اظهارات سخنگوی سپاه و در مراسم تشییع شهید سیدرضی موسوی عنوان شد:

تاکید فرمانده سپاه بر ارتباط نداشتن عملیات حماس با انتقام ترور سردار سلیمانی

مراسم تشییع پیکر سردار شهید سیدرضی موسوی، مسئول پشتیبانی جبهه مقاومت و از مستشاران نظامی کهنه‌کار ایران در دمشق که عصر روز دوشنبه ۴ دی‌ماه در حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به منطقه زینبیه دمشق به شهادت رسید، روز پنجشنبه در میدان امام حسین(ع) تهران برگزار شد. پیکر این سردار شهید که پیش از این شامگاه چهارشنبه در حرم حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) طواف داده شده بود، با حضور مردم تهران و برخی مقامات کشوری و لشکری در میدان امام حسین (ع) آغاز و تا میدان شهداء تشییع شد. در این مراسم، رهبری با حضور در کنار پیکر سردار شهید سیدرضی موسوی و قرائت فاتحه، بر پیکر آن شهید سرافراز نماز اقامه کردند. آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با تسلیت به خانواده شهید و قدردانی از جهاد خستگی‌ناپذیر شهید سیدرضی موسوی برای این شهید همنشینی با اوصیاء و اولیاء الهی و علو درجات مسئلت کردند.

اما موضوع خبرساز در جریان مراسم تشییع، سخنان سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران بود که در بخشی از سخنان خود درباره اظهارات بحث‌برانگیز روز قبل سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه، توضیحاتی ارائه کرد. در اظهاراتی که از نشست خبری روز چهارشنبه شریف منتشر شده بود، وی عملیات طوفان‌الاقصی را انتقام ایران از ترور سردار شهید قاسم سلیمانی عنوان کرده بود. شریف در شرایطی این مطلب را عنوان کرد که در پی ترور سیدرضی موسوی موجی از نوشته‌ها و مطالبات نیروهای وفادار و حامی جریان حاکم در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد که در آن، خواستار انتقام سریع و قوی از اسرائیل شده بودند. حملات هرازچندگاه اسرائیل به مقر نیروهای ایرانی یا مورد حمایت ایران در سوریه طی سال‌های اخیر و خودداری ایران از پاسخ نظامی به آن، موضوعی است که پیش از این در محافل درونی جریان انقلابی مورد انتقاد بود و با ترور سیدرضی موسوی، ناگهان سر باز کرد. کار به جایی رسید که فعالان مجازی این طیف وزیر امورخارجه و فرمانده سپاه را مورد انتقاد قرار دادند و جمعی از آنان درحالی‌که کفن بر تن داشتند، ساعتی پس از انتشار خبر ترور جلوی ساختمان شورای‌عالی امنیت ملی تجمع کردند و شعار «جمهوری اسلامی، انتقام، انتقام» سر دادند. این درحالی بود که بسیاری از تحلیلگران و صاحبنظران سیاسی اعتقاد داشتند عملیات ترور سیدرضی موسوی با هدف تحریک ایران از سوی اسرائیل و با هدف بهانه‌جویی برای گسترش ابعاد جنگ غزه صورت گرفته است؛ چراکه برخلاف انتظار تل‌آویو و حامیان تندرو آمریکایی آن که سال‌هاست رویای جنگ و نابودی ایران را می‌بینند، مقامات ایران و نیز حزب‌الله لبنان در پی حملات حماس، از خود خویشتن‌داری نشان دادند و بهانه اسرائیل برای گسترش ابعاد جنگ و مظلوم‌نمایی در افکارعمومی جهان را از بین بردند. در چنین شرایطی بود که اظهارات منتشرشده از سردار رمضان شریف، خیلی زود بازتاب گسترده بین‌المللی پیدا کرد و حتی حماس در واکنش به آن بیانیه صادر کرد و هرگونه ارتباط عملیات هفتم‌اکتبر با کشورهای دیگر و غیرفلسطینی‌ها را منتفی دانست. همین واکنش‌ها بود که سخنگوی سپاه را واداشت تا درباره سخنان خود توضیحاتی منتشر کند و گرفتن انتقام ترور سردار سلیمانی را صرفاً «یکی از نتایج» و نه «هدف عملیات» ذکر کند.

 

هنوز انتقام ترور سردار سلیمانی را نگرفته‌ایم

بااین‌حال، اهمیت مسئله چنان بود که فراتر از شخص سخنگوی سپاه، فرمانده‌کل سپاه نیز لازم دید درباره آن توضیح دهد. چنین بود که سردار سلامی در بخشی از مراسم تشییع مستشار نظامی ایران، به‌صراحت تاکید کرد: «به‌عنوان خادم سپاه می‌گویم عملیات طوفان‌الاقصی کاملاً یک عملیات فلسطینی بود. طراحی و اجرا توسط فلسطینیان انجام شد و در خارج از فلسطین تصمیمی گرفته نشد». وی توضیح داد: «از قول سخنگوی سپاه مطرح شد که عملیات طوفان‌الاقصی انتقام از شهادت حاج قاسم بود؛ اما بنده عرض می‌کنم طوفان‌الاقصی مستقل عمل کرد و توسط فلسطینیان انجام شد. مقاومت در عراق اگرچه بخشی از جبهه مقاومت است، اما خودش مستقل عمل می‌کند. در لبنان نیز حزب‌الله مستقل عمل می‌کند. ما هنوز انتقام ترور شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی را نگرفته‌ایم. ما به وقتش این کار را انجام می‌دهیم. ما صادقانه کاری را که انجام می‌دهیم، اعلام می‌کنیم و نمی‌ترسیم». وی تاکید کرد: «می‌خواهم بگویم این دو موضوع از هم مستقل‌اند، طوفان‌الاقصی مستقل از حرکت ما برای انتقام حاج قاسم است؛ انتقام حاج قاسم در فضای خاص خود صورت خواهد گرفت و در آنجا ما با عاملان و آمران شهادت حاج قاسم و ابومهدی‌المهندس و همراهان آنان کار داریم». فرمانده کل سپاه گفت: «سخنگوی سپاه به من گفت قصدم از عبارتی که گفتم این بود که بگویم گرفتن انتقام حاج قاسم نتیجه این بود نه انگیزه آن. بنابراین، من رسماً اعلام می‌کنم طوفان‌الاقصی کاملاً فلسطینی بود و هست، فلسطین خود توانمند است و حماس و جهاد در درون غزه سلاح تولید می‌کنند و پایان ندارد و هر شهیدی بر زمین می‌افتد، ده‌ها جوان سلاح او را به دست می‌گیرند، در همان‌جا سلاح تولید می‌شود، آنها توانا هستند، صهیونیست‌ها جنگ را هرچه می‌خواهند ادامه دهند. ما مطلعیم این مقاومت پایان ندارد؛ آنچه پایان دارد تحمل و طاقت و توان رژیم صهیونیستی برای ادامه کار است». سردار سلامی از شهید سیدرضی موسوی به‌عنوان «صحابه آن سردار فراموش‌نشدنی حاح قاسم سلیمانی»، یاد کرد که «در ۴۵ سال زندگی جهادی هرگز میدان جهاد را ترک نکرد. او از حضرت علی(ع) آموخت هر قومی لباس جهاد از تن درآورد، ذلیل می‌شود».

 

واکنش وزیرخارجه سوریه

از سوی دیگر، فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه، با حضور در مراسم بزرگداشت شهید سیدرضی موسوی که در سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق برگزار شد، گفت: «این جنایت، جنایتی دیپلماتیک بوده و مغایر با قوانین بین‌المللی است». وی تاکید کرد: «مشهور است که شهید رضی همواره حامی آرمان‌ها و حقوق امت اسلامی است، به همین دلیل موشک‌های رژیم جنایتکار صهیونیستی او را هدف قرار داد؛ رژیمی که نه به قوانین و نه به معاهدات پایبند نیست». وزیر خارجه سوریه خاطرنشان کرد که «این جنایت با مشارکت آمریکا انجام شد و ما تاکید می‌کنیم که آمریکا بخش جدایی‌ناپذیر ماشین کشتار و تجاوز در غزه، سوریه و منطقه است». مقداد تاکید کرد: «این امر ثابت می‌کند که هیچ راهی جز مقاومت و دفاع نداریم. بار دیگر به نیابت از دولت سوریه شهادت سیدرضی موسوی را به برادران ایرانی، نیروهای مسلح ایران و سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق تسلیت می‌گویم».

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی