| کد مطلب: ۲۱۵۵۴

در آستانه سالگرد عملیات هفتم اکتبر اسرائیل حملات گسترده‌ای را به لبنان آغاز کرد این حملات دست‌کم ۲۷۴ شهید و ۱۰۲۴ مجروح برجا گذاشت

جنگ در جبهه شمال

جنگ در جبهه شمال

ارتش اسرائیل از صبح دوشنبه حملات وسیعی را علیه لبنان آغاز کرد. حملات هوایی اسرائیل نقاط مختلف لبنان از جمله ضاحیه جنوبی بیروت و بعلبک در شرق لبنان را هدف قرار داد. در واکنش به این حملات، حزب‌الله لبنان ده‌ها موشک به سمت نقاط مختلف سرزمین اشغالی فلسطین شلیک کرد و از جمله برای نخستین بار عمق ۱۰۰ کیلومتری از مرز شمالی فلسطین را هدف حمله قرار داد. مقام‌های اسرائیلی در روزهای گذشته اعلام کرده‌اند که جنگ وارد فاز جدیدی شده‌است. بصلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی افراطی اسرائیل دوشنبه شب گفت که اسرائیل قواعد درگیری را تغییر داده‌است.

براساس آمار منتشرشده توسط وزارت بهداشت لبنان از صبح دوشنبه تا لحظه تنظیم این گزارش ۲۷۴ شهروند لبنانی از جمله ۲۱ کودک، ۳۹ زن و ۲ امدادگر شهید و ۱۰۲۴ شهروند دیگر مجروح شده‌اند. براساس گزارش رسانه‌ها ارتش اسرائیل با پخش کردن بیانیه‌ای در جنوب لبنان به زبان عربی از ساکنان منطقه خواسته‌است تا به سرعت منطقه را ترک کنند و به مناطق شمالی‌تر کوچ کنند.

ارتش اسرائیل مدعی شده‌است که در طول روز دوشنبه به ۸۰۰ هدف حزب‌الله در لبنان حمله کرده‌است. در پاسخ به این حملات، حزب‌الله لبنان چند ده موشک به مواضع اسرائیلی در حیفا، شرق تل‌آویو و مرزهای شمالی شلیک کرد. حملات هوایی گسترده اسرائیل در پی دو عملیات تروریستی گسترده از طریق دستگاه‌های ارتباطی و چند عملیات تروریستی هدفمند برای حذف فرماندهان ارشد حزب‌الله انجام می‌شود که به عقیده کارشناسان زمینه‌سازی برای گسترش جنگ از غزه به سمت لبنان بود. دوشنبه‌شب ارتش اسرائیل اعلام کرد که بار دیگر ضاحیه جنوبی بیروت را هدف قرار داده‌است.

به نوشته رسانه‌ها هدف این حمله ترور علی کرکی یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان بود. تا لحظه تنظیم این گزارش موفقیت یا شکست این ترور تایید نشده‌است و حزب‌الله لبنان در این مورد اظهارنظر نکرده‌است. نجیب میقاتی، نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان در جلسه هفتگی کابینه این کشور گفت: «حملات مداوم رژیم اسرائیل به لبنان به تمام معنا جنگ نسل‌کشی است و یک نقشه مخرب با هدف تخریب روستاها، شهرهای لبنان و از بین بردن تمام فضاهای سبز است.»

وی گفت: «ما در تلاش هستیم تا جنگ جدید اسرائیل را متوقف کنیم و تا حد امکان از رفتن به سمت سرنوشتی نامعلوم جلوگیری کنیم.» میقاتی به دلیل آغاز حملات اسرائیل در جنوب لبنان سفر خود به نیویورک برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد را لغو کرده‌است و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هم برای نظارت بر عملیات ارتش فعلاً سفر به نیویورک را به تاخیر انداخته‌است.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی