| کد مطلب: ۱۹۴۶۳

پیروزی‌های ایپک دائمی نیست!

پیروزی‌های ایپک دائمی نیست!

بانفوذترین گروه لابی طرفدار اسرائیل در آمریکا، ایپک (کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل)، اخیراً از موفقیت‌های خود در انتخابات مقدماتی کنگره سرمست است. شکست کوری بوش (عضو دموکرات مجلس نمایندگان از میسوری) در 6 آگوست، دومین شکست یک عضو گروه موسوم به «جوخه» بود که در انتخابات مقدماتی در برابر یک نامزد مورد حمایت ایپک شکست خورد. پیش از آن، جمال بومن (عضو دموکرات مجلس نمایندگان از نیویورک) در 25 ژوئن در برابر رقیب خود شکست خورده بود.

ایپک و شرکای آن تاکنون بیش از ۲۴ میلیون دلار برای تأثیرگذاری بر انتخابات هزینه کرده‌اند و در طول تابستان موفقیت‌های قابل توجهی نیز به دست آورده‌اند. آن‌ها در شبکه اجتماعی ایکس با افتخار اعلام کرده‌اند که ۱۰۰ درصد از نامزدهای دموکرات که مورد حمایت آن‌ها بوده‌اند، تا به حال در انتخابات مقدماتی پیروز شده‌اند. این روایت ممکن است بسیاری از سیاستمداران تازه‌کار را به این باور برساند که نمی‌توانند با ایپک مخالفت کنند.

اما ممکن است این موضوع بیشتر ناشی از این باشد که ایپک به سادگی تصمیم گرفته است در رقابت‌هایی که احتمال پیروزی در آن‌ها کم است، مداخله نکند. حتی اگر این به معنای پیروزی منتقدان رابطه آمریکا و اسرائیل باشد.

به‌عنوان مثال، انتخابات مقدماتی این هفته نماینده الهان عمر (دموکرات از مینه‌سوتا) به نظر می‌رسد رقابتی باشد که ایپک ترجیح می‌دهد به آن توجه نکند. ایپک حمایت قابل توجهی از رقیب دموکرات عمر، دون ساموئلز، عضو سابق شورای شهر مینیاپولیس، که درخواست کمک از ایپک کرده، ارائه نکرده است و با توجه به فعالیت‌های رسانه‌های اجتماعی و بیانیه‌های عمومی ایپک، این گروه لابی‌گر به وضوح نشان می‌دهد که علاقه‌ای به این رقابت ندارد.

در واقعیت، گاهی اوقات نیز ایپک اقداماتی انجام داده و ناموفق بوده است. به‌عنوان مثال، توماس مسی (عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان از کنتاکی) که مدافع سرسخت عدم مداخله در خارج از کشور است، به شدت از میزان کمک‌های آمریکا به اسرائیل و سایر کشورها انتقاد کرده و امسال با تصویب قوانینی که در کنگره برای مبارزه با یهودستیزی پیشنهاد شده بود به دلیل نقض احتمالی ضمانت‌های آزادی بیان متمم اول قانون اساسی آمریکا مخالفت کرد. ایپک حدود ۴۰۰ هزار دلار برای شکست او در انتخابات مقدماتی ماه می‌‌هزینه کرد. اما مسی به جای تسلیم شدن در برابر تلاش‌های ایپک، با بیش از ۷۵ درصد آرا رقیب خود را شکست داد.

چند دموکرات دیگر که از رابطه آمریکا با اسرائیل انتقاد کرده‌اند نیز موفق شده بودند از خشم ایپک فرار کنند. ایپک در اولین رقابت الکساندریا اوکاسیو کورتز (عضو دموکرات مجلس نمایندگان از نیویورک) در سال ۲۰۲۰ تلاشی برای کنار زدن او انجام نداد، شاید به این دلیل که فهمید این کار یک جنگ از پیش باخته است. اوکاسیو کورتز در انتخابات مقدماتی سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۷۵ درصد آرا را به دست آورد، در سال ۲۰۲۲ بدون رقیب بود و در انتخابات مقدماتی سال ۲۰۲۴ نیز ۸۲ درصد آرا را کسب کرد.

یکی دیگر از منتقدان سرسخت اسرائیل، نماینده رشیده طلیب (عضو دموکرات مجلس نمایندگان از میشیگان) است. طلیب که اولین پیروزی انتخاباتی خود را در سال ۲۰۱۸ به دست آورد، اولین فلسطینی-آمریکایی بود که به کنگره ایالات متحده راه یافت. او در انتخابات مقدماتی سال ۲۰۲۰، برندا جونز، عضو شورای شهر دیترویت را با کسب بیش از ۶۶ درصد از آرا شکست داد، آن هم در حالی که ایپک بیش از ۶۰۰ هزار دلار برای شکست او هزینه کرده بود.

طلیب در سال ۲۰۲۲ با تقریباً ۶۴ درصد آرا، سه رقیب دیگر خود را شکست داد. یکی از رقبای او در آن سال، جنیس وینفرو، از حمایت ایپک و همچنین از یک سازمان جدید که عمدتاً توسط اهداکنندگان میلیاردر خارج از ایالت و طرفدار اسرائیل تأمین مالی می‌شد، برخوردار بود. پس از پیروزی‌هایش در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲، طلیب در سال ۲۰۲۴ بدون رقیب ماند و به نظر می‌رسد در مسیر ایمن برای یک دوره دیگر قرار دارد. اینکه ایپک دوست دارد از موفقیت‌هایش صحبت کند اما به نظر می‌رسد که این گروه لابی‌گر نیز به محدودیت‌های خود آگاه است.

پیروزی‌های انتخاباتی نمایندگانی نظیر مسی، عمر، طلیب و اوکاسیوکورتز می‌تواند به قانونگذارانی که مثلاً معتقدند ایالات متحده نباید بدون شرایط به ارائه میلیاردها دلار کمک به اسرائیل ادامه دهد، امید دهد. شاید ایپک چندان شکست‌ناپذیر هم نباشد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی