| کد مطلب: ۱۴۶۰۳

پاسخ ایران ممکن است به جنگ منطقه‌ای منجر نشود

دنی سیترینوویچ

دنی سیترینوویچ

پژوهشگر غیرمقیم شورای آتلانتیک

ایران با هواپیماهای بدون سرنشین، موشک‌های کروز و احتمالاً موشک‌های زمین به هوا به اسرائیل پاسخ داد.  اسرائیل و ایالات متحده به ایران هشدار داده بودند که این حمله را انجام ندهد. با این حال، به نظر می‌رسد که ایران به این نتیجه رسید که بهای حمله نکردن از خود حمله بیشتر است. چراکه ایران می‌بایست بازدارندگی خود را بازگرداند و معادله بازدارندگی را در برابر اسرائیل متعادل کند.

خیلی چیزها به نتایج این حمله بستگی دارد. اگر ادعای رهگیری شدن بسیاری از پهپادها و موشک‌ها درست باشد، این مسئله به احتمال زیاد به اسرائیل اجازه می‌دهد تا به‌طور منطقی واکنش نشان دهد تا درگیری فعلی بین دو طرف خاتمه یابد.

در هر صورت و صرف‌نظر از نتایج حمله ایران، این یک اتفاق بی‌سابقه در خصوص ایران و اسرائیل است. این پاسخ ایران ممکن است اسرائیل را وادار کند که ضرورت همکاری با شرکای خود را بیشتر درک کند.

حال اگر اسرائیل همچنان به هدف خود مبنی بر حذف حماس و آزادی گروگان‌ها اصرار داشته باشد، این ضرورت محقق نخواهد شد. این رویداد ضرورت همکاری اسرائیل با شرکای خود را در ائتلاف علیه ایران نشان می‌دهد و تنها در دفاع و همچنین هرگونه فعالیت تهاجمی به خود متکی نیست.

در هر صورت ما در مرحله مقدماتی رویداد بامداد یکشنبه هستیم و در روزهای آینده خیلی چیزها می‌تواند تغییر کند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی