| کد مطلب: ۱۳۳۶۸

طرح جدید معماران جنگ عراق برای غزه

طرح جدید معماران جنگ عراق برای غزه

چندین نفر از معماران حمله آمریکا و اشغال عراق در 21 سال پیش حالا طرحی را برای بازسازی و رادیکال‌زدایی جمعیت بازمانده غزه ارائه داده‌اند که همچنان اطمینان حاصل می‌کنند اسرائیل آزادی عمل برای ادامه عملیات‌های خود علیه حماس و جهاد اسلامی خواهد داشت.

این طرح که در قالب گزارشی از سوی نومحافظه‌کاران تندرو  «بنیاد یهودی امور امنیت ملی»  یا JINSA و ائتلاف وندنبرگ منتشر شد، خواستار تشکیل یک نهاد خصوصی به‌نام «اعتماد بین‌المللی برای بازسازی و کمک به غزه» شد که به‌رهبری «گروهی از کشورهای عربی مثل عربستان سعودی، مصر و امارات متحده عربی» باشد و از سوی آمریکا و دیگر کشورها حمایت شود. در مورد مشارکت فلسطینی‌ها، گزارش «گروه ویژه آینده غزه» هیئت مشاوره‌ای را پیش‌بینی می‌کند که عمدتاً از افرادی از غزه، کرانه باختری و مهاجران خارج از کشور تشکیل شده که عضویتی در حماس نداشته باشند. علاوه بر آن، تشکیلات خودگردان که در کرانه باختری بنا شده، باید بازسازی شود و از اعتمادسازی علناً حمایت کند.

این طرح علاوه بر مجوز صادر کردن برای اسرائیل برای مداخله علیه حماس و جهاد اسلامی در داخل غزه، از رهبران اعتمادسازی و «نیروهای توانمند در کشورهای خارج از منطقه که روابط نزدیکی با اسرائیل دارند» و همچنین فلسطینی‌های اهل غزه که مورد بررسی قرار گرفته باشد، می‌خواهد تا امنیت را تامین کنند. براساس این گزارش طرح اعتمادسازی همچنین باید تقویت شود تا «پیمانکاران خصوصی امنیتی با شهرت خوب در میان نیروهای نظامی غربی» که با نیروهای امنیتی اسرائیل هماهنگی نزدیکی دارند، استخدام کند.

گروه ویژه‌ای که این گزارش را منتشر کرده 9 عضو دارد، 4 نفر از آنها نقش مهمی در سیاستگذاری‌های دوران جورج دبلیو بوش و پیش و پس از حمله فاجعه‌بار به عراق در سال 2003 داشتند.

رئیس این گروه جان هاناست که معاون مشاور امنیت ملی «دیک چینی»، معاون رئیس‌جمهور از سال 2001 تا 2005 بود  و از سال 2005 تا 2009 مشاور امنیت ملی «چینی» و جانشین «لوئیس اسکوتر لیبی» شد که پس از اتهام به شهادت دروغ استعفا داده بود. «لیبی» که بعداً از سوی دونالد ترامپ مورد عفو قرار گرفت هم یکی از اعضای گروه ویژه غزه است.  یکی دیگر از اعضای این گروه ویژه بنیانگذار و رئیس ائتلاف وندنبرگ، «الیوت آبرامز» است که از سال 2002 تا 2009 مدیر ارشد امور خاور نزدیک و آفریقای شمالی در شورای امنیت ملی در دوران بوش بود و اخیراً در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ فرستاده ویژه آمریکا در ونزوئلا و ایران بود. آبرامز که مدیر ارشد دموکراسی در شورای امنیت ملی بود پس از پیروزی حماس در انتخابات فلسطینی‌ها در سال 2006 نقش مهمی در حمایت از  تلاش‌ها برای کودتای مسلحانه فتح، رقیب اصلی حماس در سال 2007 ایفا کرد. این تلاش برای کودتا منجر به وقوع جنگ داخلی کوتاه اما خون‌باری در غزه شد و درنهایت تقویت قدرت حماس در نوار غزه را در پی داشت. اریک ادلمان، چهارمین عضو این گروه ویژه از سال 2001 تا 2003 معاون مشاور امنیت ملی دیک چینی بود و سپس از سال 2005 تا 2009 به‌عنوان معاون وزیر دفاع در امور سیاست، سمت شماره سوم پنتاگون، در زمان رامسفلد و جانشین او رابرت گیتس و زمانی خدمت کرد که سربازان آمریکایی برای مهار مقاومت اصلی سنی در مقابل حمله آمریکا در عراق دچار چالش شده بودند.

علاوه بر همکاری آنها در دوران دولت بوش، این 4 نفر مدت‌های طولانی است که با گروه‌های شدیداً نومحافظه‌کار حامی اسرائیل مرتبط بوده‌اند و در هیئت مدیره‌ها یا سمت‌های مشاوره‌ای برای چنین سازمان‌ها و اندیشکده‌هایی مثل مؤسسه هادسون، بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، مرکز سیاست امنیتی و همچنین ائتلاف وندنبرگ و جینسا خدمت کرده‌اند. چنین گروه‌هایی سیاست‌هایی را ترویج کرده‌اند که با آن‌دسته از افراد حزب لیکود به‌رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل همسو بوده‌اند. براساس این گزارش، گروه اعتمادسازی پیشنهاد می‌کنند که باید ایالات متحده و کشورهای مربوطه را که نقش اسرائیل در منطقه را می‌پذیرند مشارکت دهند. کمک‌های بشردوستانه فراهم شوند و ارسال خدمات اساسی و بازسازی جامعه مدنی در غزه در ماه‌های بعدی انجام شود. فعالیت‌های این گروه باید به‌وسیله هیئتی بین‌المللی متشکل از 3 تا 7 نفر از نمایندگان کشورهای کلیدی که گروه اعتمادسازی را حمایت می‌کنند، از جمله عربستان، امارات و دیگران هدایت شود. اما این گزارش نام قطر را از فهرست خود حذف کرده است؛ کشوری که  در یک دهه گذشته ده‌ها میلیون دلار کمک‌های مالی به غزه کرده است.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی