| کد مطلب: ۲۴۲۱۳

بررسی شرایط بحرانی استقلال که از هشت مسابقه فقط ۸ امتیاز کسب کرده است

وضعیت قرمز در اردوی آبی

وضعیت قرمز در اردوی آبی

جواد نکونام بعد از درگیری با مالک باشگاه استقلال و مدیرعامل این تیم، در میانه راه مجبور به استعفا شد تا درنهایت بعد از کش و قوس فراوان، پیتسو موسیمانه اهل آفریقای جنوبی به‌عنوان سرمربی جدید آبی‌ها معرفی شد.

بدترین خط دفاعی، بدون حتی یک کلین‌شیت و پنج شکست در چهار مسابقه اخیر، آمار تیمی است که هوادارانش کسب چنین نتایجی را خیلی به یاد ندارند. جواد نکونام بعد از درگیری با مالک باشگاه استقلال و مدیرعامل این تیم، در میانه راه مجبور به استعفا شد تا درنهایت بعد از کش و قوس فراوان، پیتسو موسیمانه اهل آفریقای جنوبی به‌عنوان سرمربی جدید آبی‌ها معرفی شد.

او اما در اولین گام نسبت به عملکرد شاگردانش و البته بی‌تفاوتی برخی از آنها شوکه شده و براساس شنیده‌ها، موسیمانه در رختکن حسابی گردوخاک کرده و از خجالت ستاره‌های این تیم درآمده است. در روزهایی که استقلال روزگار ناخوشی را پشت سر می‌گذارد و بعد از گذشت هشت هفته در بین تیم‌های قعرنشین لیگ قرار دارد، بررسی آنچه این تیم را وارد چنین بحرانی کرده خالی از لطف نیست.

اختلاف مدیریت با نکونام

جواد نکونام از اواسط فصل گذشته با مدیریت وقت باشگاه یعنی علی خطیر وارد چالش شد. سود این دعوا را اما باشگاه پرسپولیس کرد که توانست اوستون اورونوف ازبکستانی را جذب کند. نکونام از علی خطیر درخواست کرده بود اورونوف را در صورتی می‌خواهد که در کنار او یک بازیکن خارجی دیگر نیز جذب شود. از سوی دیگر وقتی خطیر از سمت خودش برکنار شد، جواد نکونام با انتشار یک استوری در اینستاگرام از این برکناری ابراز خوشحالی کرد.

اما حتی خود نکونام هم تصور نمی‌کرد بعدها با کسی به مشکل بخورد که به‌دلیل برکناری خطیر با او توافق کرده بود. فرشید سمیعی، مدیرعامل جدید استقلال به همان دلیلی با نکونام به چالش خورد که خطیر با آن دست‌وپنجه نرم کرده بود. نکونام درنهایت بعد از شکست در دربی پایتخت مقابل پرسپولیس، از سمت خود استعفا کرد تا سرمربی بعدی معرفی شود.

فولادی‌ها به‌خوبی خاطرشان هست که فولاد بعد از رفتن نکونام تا مدت‌ها نتوانست از شرایط بحرانی خارج شود و یحیی گل‌محمدی بود که بعد از دو سال توانست تیم فولاد در آستانه سقوط را دوباره به جمع مدعیان برگرداند. حالا استقلال دچار همین مشکل شده است. این تیم با چنان نقاط ضعف فنی حاصل دستپخت نکونام درگیر است که شاید حداقل یک فصل زمان ببرد تا سرمربی جدید استقلال بتواند آنچه مدنظرش است را پیاده و اجرا کند. 

تکرار تاریخ

استقلالی‌ها تصور می‌کنند کسب هشت امتیاز از هشت مسابقه، بدترین نتایجی است که این تیم در لیگ برتر گرفته اما چنین نیست. در لیگ هفدهم این تیم با علیرضا منصوریان بعد از هشت مسابقه، هشت امتیاز کسب کرد. هرچند فصل قبل‌اش آبی‌ها با همان مربی نایب‌قهرمان شده بودند. استقلال پس از هشت بازی، وینفرد شفر را به‌عنوان سرمربی جدید منصوب کرد.

عملکرد استقلال در آن فصل بدترین عملکرد این تیم پس از هشت بازی در تاریخ لیگ برتر بود و آبی‌پوشان تنها هشت امتیاز داشتند و تفاضل گل ۴- ثبت کردند. استقلال در تمام این فصول هیچ‌وقت دو فصل متوالی را با یک سرمربی آغاز نکرده بود تا دوباره در این فصل پس از کارنامه خوب جواد نکونام در فصل گذشته، این سرمربی برای لیگ بیست‌وچهارم هم سرمربی آبی‌پوشان باقی ماند ولی با کسب نتایج ضعیف خیلی زود عمر مربیگری نکونام به پایان رسید.

پیتسو موسیمانه یک هفته زودتر از شفر کار خود را در استقلال آغاز کرد و با شکست برابر خیبر، آماری بدتر از استقلال لیگ هفدهم به ثبت رسید. گل سوم خیبر باعث شد تا تفاضل گل استقلال ۵- باشد و بدترین عملکرد استقلال پس از هشت بازی در تاریخ لیگ برتر ثبت شود. البته نیمه پر لیوان می‌تواند برای استقلال چنین ترسیم شود که موسیمانه از این بحران عبور کرده، استقلال را بار دیگر به بالای جدول برگرداند و این تیم را به تیمی مدعی تبدیل کند.

فاجعه‌ای به‌نام خط دفاعی استقلال

استقلال تهران در این فصل نتوانسته آنطور که باید در خط دفاع عملکرد قابل‌قبولی داشته باشد. استقلال تا اینجای کار بدترین خط دفاع لیگ را داشته و حتی در یک مسابقه نیز نتوانسته دروازه‌اش را بسته نگه دارد. استقلال در دو مسابقه اخیر خود در لیگ برتر، شش‌ بار دروازه‌اش باز شده که نشان از وضعیت بحرانی این تیم می‌دهد. استقلال در لیگ‌های سوم و هفتم پس از هشت بازی موفق به بسته نگه داشتن دروازه‌اش نشده بود و در لیگ هفتم مانند این فصل در هشت بازی، ۱۴ گل خورده بود. بدترین آمار استقلال در لیگ سوم رقم خورد که در ۱۰ بازی اول کلین‌شیت نداشت و حالا باید دید استقلال این آمار بد را تکرار خواهد کرد یا خیر.

قراردادهای نجومی و اختلاف بین بازیکن‌ها

هواداران استقلال پیش از شروع فصل از «بمب نقل‌وانتقالاتی» یعنی حضور رامین رضاییان در این تیم خرسند بودند. رامین رضاییان ستاره فوتبال ایران که دو فصل قابل قبول را در سپاهان تجربه کرده بود، بعد از تماس مدیران استقلال راهی این تیم شد. افشای قرارداد رضاییان نشان می‌دهد قرارداد او چیزی در حدود ۱۰۰میلیارد تومان است چراکه طبق اسناد منتشر شده، او قسط اول قراردادش که ۳۰  درصد از اصل قراردادش بوده را به مبلغ ۳۵ میلیارد تومان دریافت کرده است. یعنی اصل قرارداد او تقریباً ۱۲۰ میلیارد تومان برای یک فصل است.

فرشید سمیعی، مدیرعامل استقلال اما در توجیه اینکه چطور رضاییان  ۳۵میلیارد تومان فقط بابت قسط اول قراردادش دریافت کرده، گفت: «این کل قرارداد رضاییان است که او در همان ابتدای فصل دریافت کرده است». موضوعی که بیشتر فکاهی است تا واقعیت داشته باشد چراکه چنین موضوعی با عقل جور درنمی‌آید که یک بازیکن رقم قراردادش را یکجا ابتدای فصل دریافت کند. در صورت مصدومیت یا حتی کسر قراردادش به‌دلیل مسائل انضباطی، باشگاه چطور می‌خواهد از بازیکن پول را کسر کند؟

یکی دیگر از این چالش‌ها، درگیری کاپیتان استقلال یعنی حسین حسینی با مالک باشگاه بود. حسین حسینی فاش کرد، این باشگاه بابت غرامت گلر بوسنیایی مبلغ ۱۰ میلیارد تومان پرداخت کرده. همین افشاگری باعث شد حسینی به‌مدت چهار روز از تمرین و ترکیب استقلال کنار گذاشته شود. فاصله بین بازیکن‌ها و مالک باشگاه باعث شده آن دلسوزی‌ای که مورد انتظار مخاطبان این تیم است، برآورده نشود.

موسیمانه و حل بحران

موسیمانه در قاره آفریقا افتخارات بسیاری را کسب کرده است. هرچند منتقدان او معتقدند که او تجربه مربیگری خارج از این قاره را آنطور که باید، نداشته و افتخارات او صرفاً محدود به آن قاره است. نشست خبری طوفانی او بعد از شکست استقلال مقابل خیبر خرم‌آباد نشان می‌دهد که بازیکن‌ها دیگر نمی‌توانند روال سابق را پیش بگیرند.

او در نشست خبری گفت، ظاهراً پیراهن استقلال برای برخی بازیکن‌ها بزرگ است و آنها درک نمی‌کنند برای چه تیم بزرگی بازی می‌کنند. براساس شنیده‌ها، موسیمانه خطاب به یکی از ستاره‌های این تیم و البته گران‌ترین بازیکن لیگ برتر گفته: «فکر نکن چون گران‌قیمت هستی قرار است فیکس بازی کنی. با ادامه این روند مطمئن باش سکونشین خواهی شد، نه نیمکت‌نشین!» باید دید سرنوشت استقلال فعلی، مشابه استقلال لیگ هفدهم خواهد شد که با حضور شفر درنهایت تبدیل به تیمی خطرناک شده و موفق شدند بعد از پرسپولیس نایب‌قهرمان لیگ شوند یا خیر. مسئولیت آتی تیم با موسیمانه است. 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی