| کد مطلب: ۲۲۸۹۷

آغاز عملیات فتح 1

آغاز عملیات فتح 1

عملیات فتح ۱ یا عملیات وحدت، اولین عملیات نامنظم رزمندگان جمهوری اسلامی ایران در خاک عراق، پس از شروع جنگ تحمیلی بود و به‌طور مشترک توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای پیشمرگه اتحادیه میهنی کردستان، در محور کرکوک به‌صورت نامنظم انجام شد.

عملیات فتح ۱ یا عملیات وحدت، اولین عملیات نامنظم رزمندگان جمهوری اسلامی ایران در خاک عراق، پس از شروع جنگ تحمیلی بود و به‌طور مشترک توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای پیشمرگه اتحادیه میهنی کردستان، در محور کرکوک به‌صورت نامنظم انجام شد. پیشینه اجرای این عملیات به اواخر سال ۱۳۶۴ بازمی‌گردد؛ وقتی که قرارگاه رمضان موظف شد به منظور گشودن جبهه‌ای در مناطق کردنشین شمال عراق، همکاری با حزب دموکرات عراق را افزایش داده و همکاری جدیدی با جلال طالبانی، رهبر اتحادیه میهنی کردستان عراق آغاز کند.

در پی این تصمیم‌گیری و اقداماتی که انجام شد، سلسله‌عملیات‌های فتح طراحی شد. عملیات فتح ۱، در تاریخ ۱۹ مهرماه ۱۳۶۵ به فرماندهی سپاه پاسداران آغاز شد و دو روز به‌طول انجامید. در این عملیات که به‌طور غافلگیرانه و پارتیزانی انجام شد، تأسیسات نفتی جنوب کرکوک، پالایشگاه کرکوک و نیروگاه این شهر به‌همراه یک پادگان نظامی، توسط نیروهای سپاه و پیشمرگه‌های کردستان عراق مورد حمله قرار گرفت و بخش‌های زیادی از این تأسیسات تخریب شد. حدود ۶۰۰ نفر از نیروهای ارتش عراق نیز کشته یا زخمی شدند ولی از طرف مقابل تلفاتی در برنداشت

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی