| کد مطلب: ۲۰۹۵۹

عملیات شهید مدنی

عملیات شهید مدنی

عملیات شهید مدنی، آخرین عملیات ایران در سال اول جنگ تحمیلی عراق بر ضد ایران است که در 27 شهریورماه 1360، در جنوب جاده سوسنگرد، بستان انجام شد. این عملیات به نام شهید آیت‌الله سیداسدالله مدنی، امام‌جمعه و نماینده امام خمینی در تبریز، که یک هفته قبل از اجرای عملیات، در 20 شهریورماه 1360 به دست مجاهدین خلق به شهادت رسیده بود، نامیده شد.

عملیات شهید مدنی، آخرین عملیات ایران در سال اول جنگ تحمیلی عراق بر ضد ایران است که در ۲۷ شهریورماه ۱۳۶۰، در جنوب جاده سوسنگرد، بستان انجام شد. این عملیات به نام شهید آیت‌الله سیداسدالله مدنی، امام‌جمعه و نماینده امام خمینی در تبریز، که یک هفته قبل از اجرای عملیات، در ۲۰ شهریورماه ۱۳۶۰ به دست مجاهدین خلق به شهادت رسیده بود، نامیده شد.

منطقه عملیاتی در حدفاصل غرب روستای دهلاویه و روستاهای دغاغله در شمال رودخانه نیسان قرار داشت. ساعت ۴:۳۰ بامداد ۲۷ شهریورماه ۱۳۶۰، عملیات شهید مدنی در محور دهلاویه آغاز شد.

یک‌ ساعت‌ بعد، نیروهای ایرانی ضمن‌ انهدام‌ چند تانک عراقی، سنگرهای‌ آن‌ها را پاکسازی‌ و خاکریز اول‌ دشمن‌ را تصرف‌ کردند. به‌ دنبال‌ این‌ موفقیت‌، حرکت‌ به‌ سمت‌ خاکریز دوم‌ عراق‌ ادامه‌ یافت‌. پس‌ از تصرف‌ خاکریز دوم‌، با ادامه پیشروی‌، خاکریز سوم‌ نیز تصرف‌ شد.

از مهم‌ترین دستاوردهای این عملیات، درگیر شدن عراقی‌ها در جبهه غرب سوسنگرد و کاهش فشار و توجه آن‌ها به منطقه عملیاتی شرق کارون بود. این امر موجب تسهیل در اجرای عملیات ثامن‌الائمه و شکست حصر آبادان در مهرماه ۱۳۶۰ شد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی