روایتی متفاوت از تحلیل اجتماعی فیلم
کتاب «جامعهشناسی در فیلم» با زیرعنوان «کالای اعتباربخش هالیوود»، پس از جنگ با ترجمه بشیر سیاح و در پنج فصل منتشر شد.
درباره جامعهشناسی فیلم و سینما در دو دهه اخیر، چندین کتاب تألیف و ترجمه شده است اما «جامعهشناسی در فیلم» به قلم کریس کیگل بابت پرداختن به ظهور جامعهشناسی در شکل و محتوای فیلمها، جایگاه ویژهای در مطالعات سینمایی دارد و با سایر کتابهایی که سینما را از منظر جامعهشناختی بررسی میکنند، متفاوت است.
هدف آن نه جامعهشناسیِ سینما، بلکه نشان دادنِ حضورِ جامعهشناسی در فیلمهاست. کیگل بر این باور است که نفوذ اندیشه جامعهشناختی تأثیر مهمی بر شکل و محتوای فیلمها خصوصاً در سالهای پس از جنگ جهانی دوم در هالیوود گذاشته است.
بخش مهمی از فیلمهایی که در این دوره تولید شدند، تحت تأثیر بینش جامعهشناختی به مسائل و معضلات اجتماعی ازجمله نژادپرستی، فقر، بزهکاری، شهرها، نابرابری و سایر موضوعاتی میپرداختند که همزمان محل توجه جامعهشناسان در فضای دانشگاهی بود.
کتاب «جامعهشناسی در فیلم» با زیرعنوان «کالای اعتباربخش هالیوود»، پس از جنگ با ترجمه بشیر سیاح و در پنج فصل منتشر شد.
جامعهشناسی در فیلم
نویسنده: کریس کیگل
مترجم: بشیر سیاح
انتشارات: همرخ