| کد مطلب: ۱۸۲۷۱

سالمرگ بزرگ‌ تئاتر ایران

سالمرگ بزرگ‌ تئاتر ایران

۱۲ سال پیش که حمید سمندریان در روز ۲۲ تیرماه ۱۳۹۱ در ۸۱ سالگی صحنه را برای همیشه ترک کرد، یادنامه‌های گوناگونی برای تقدیر از این استاد مسلم تئاتر ایران منتشر شد.

اکثر نگارندگان او را «پدر تئاتر نوین ایران»، «بزرگ بزرگان قبیله تئاتر ایران» و «استادی بی‌بدیل» خواندند و ضمن اشاره به تحصیلات و فعالیت‌های تئاتری سمندریان در آلمان، از تلاش‌های او برای ارتقای هنر نمایشی در ایران قدردانی کردند و فقدان او را ضایعه‌ای بزرگ برای هنر نمایشی خواندند.

حمید سمندریان، متولد اردیبهشت‌ماه ۱۳۱۰ بود. او فعالیت‌های تئاتری‌اش را زمانی که در دوره متوسطه تحصیل می‌کرد آغاز کرد و پس از اتمام دوره‌ دبیرستان، به دانشگاه صنعتی برلین رفت و ادامه تحصیل داد، اما بعد از آن وارد کنسرواتور عالی موسیقی و هنرهای نمایشی هامبورگ شد.

سمندریان شش سال نزد ادوارد مارکس، یکی از استادان برجسته‌ تئاتر اصول و مبانی کارگردانی و بازیگری را فراگرفت و همزمان به کار حرفه‌ای تئاتر در آلمان پرداخت و پس از آن به دعوت اداره‌ هنرهای دراماتیک به ایران بازگشت.

سمندریان فعالیت‌های خود را به‌شکل پیوسته در عرصه تئاتر پی گرفت، کلاس‌های بازیگری و کارگردانی دایر کرد و این فعالیت‌ها تا آخرین روزهای عمرش ادامه داشت.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی