| کد مطلب: ۵۹۵۶۹

ترامپ علیه بابانوئل/ چگونه تعرفه‌گذاری دولت آمریکا هزینه‌های خرید کریسمس را بالا برد؟

کارشناسان اقتصادی در ایالات متحده می‌گویند که تعرفه‌های دونالد ترامپ قیمت طیف وسیعی از کالاهای محبوب تعطیلات کریسمس را افزایش داده و کارکرد تعداد زیادی از شرکت‌های کوچک را با مشکل مواجه کرده است.

ترامپ علیه بابانوئل/ چگونه تعرفه‌گذاری دولت آمریکا هزینه‌های خرید کریسمس را بالا برد؟

کارشناسان اقتصادی در ایالات متحده می‌گویند که تعرفه‌های دونالد ترامپ قیمت طیف وسیعی از کالاهای محبوب تعطیلات کریسمس را افزایش داده و کارکرد تعداد زیادی از شرکت‌های کوچک را با مشکل مواجه کرده است. بر اساس گزارش «اداره کسب و کارهای کوچک» دولت ایالات متحده، شرکت‌ها امیدوارند که فروش بالا در تعطیلات، تاثیر یک سال سخت همراه با تعرفه‌های بالا را کاهش دهد. اما بسیاری چندان به این موضوع امیدوار نیستند.

جوآن کارتیگلیا، مالک شرکت اسباب‌بازی‌سازی کوئینز ترژرز در نیویورک، در یک نشست مطبوعاتی که توسط ائتلافی از کسب و کارهای کوچک به نام «ما تعرفه‌ها را پرداخت می‌کنیم» برگزار شد، گفته بود: «من و همسرم بخش زیادی از پول بازنشستگی خود را در این کسب و کار سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و اکنون مطلقاً هیچ امیدی به بازنشستگی نداریم». او که ۶۴ سال دارد افزود: «صادقانه احساس می‌کنم دولت دارد مرا از کار بیکار می‌کند».

دعاوی حقوقی، مخالفت شرکت‌های بزرگ و درخواست کمک از سوی واردکنندگان کوچک، نتوانسته دولت ترامپ را متقاعد کند تا در استراتژی تهاجمی خود در مورد تجارت با خارج از کشور بازنگری کند؛ استراتژی‌هایی که به ادعای رئیس‌جمهور آمریکا تریلیون‌ها دلار برای دولت فدرال درآمد خواهد داشت. ترامپ ادعا کرده است که مخالفان تعرفه‌ها «در خدمت منافع خصمانه خارجی هستند».

بر اساس گزارش روزنامه گاردین، کسب‌وکارهای کوچک، به‌ویژه در صنعت خرده‌فروشی، معمولاً به شدت به تجارت فصل تعطیلات وابسته هستند، اما با افزایش هزینه‌ها، اختلال در زنجیره تامین، مسائل لجستیکی و عدم قطعیت ناشی از تعرفه‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. تعرفه‌ها به برخی از کسب‌وکارهای کوچک به‌شدت ضربه زده‌اند، زیرا اغلب حاشیه سود کمتری دارند و کمتر قادر به جذب هزینه‌ها یا کسب معافیت نسبت به شرکت‌های بزرگ‌تر هستند.

به‌عنوان مثال شرکت نه‌چندان مطرح  Village Lightingدر وست ولی‌سیتی یوتا، که در زمینه چراغانی و تزئینات کریسمس تخصص دارد تخمین می‌زند که هزینه‌های تعرفه‌اش تاکنون در سال جاری به یک میلیون دلار نزدیک شده است. مدیرعامل این شرکت می‌گوید: ما از «کار برای سود» به «کار برای تعرفه‌ها» تغییر جهت داده‌ایم. ما فقط برای پرداخت بدهی تعرفه‌های خود فعالیت می‌کنیم. برخی پیش‌بینی‌ها بر این باورند که تازه این روزهای خوش کسب‌وکارهای کوچک است و مشکل احتمالاً بدتر خواهد شد.

به باور فعالین حوزه تزئینات کریسمس، اگر تخفیف تعرفه برای فصل ۲۰۲۶ اعمال نشود، هر افزایش قیمتی که امسال در صنعت تعطیلات برای درخت‌های کریسمس، چراغ‌ها و سایر تزئینات دیده می‌شود، در مقایسه با سال آینده ناچیز خواهد بود. فعالین این حوزه می‌گویند تولیدکننده‌های آمریکایی هرگز کالاهای کریسمس تولید نکرده‌اند بنابراین مسئول از بین رفتن هیچ شغلی نیستند. هر چه بوده واردات بوده است و بس.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند: زنجیره تامین اقلام کریسمس بسیار پیچیده است و میلیاردها دلار در طول دهه‌ها برای ساخت زیرساخت‌های لازم برای انتقال تولید این اقلام به ایالات متحده لازم است و حتی اگر این کار را هم انجام دهید، نیروی کار برای پشتیبانی از آن کافی نیست.  یک نظرسنجی از ۱۰۴۸ کسب‌وکار کوچک که توسط سازمان «کسب‌وکارهای کوچک برای آینده آمریکا» انجام شد، نشان می‌دهد که ۷۱ درصد از صاحبان کسب‌وکارهای کوچک انتظار دارند در این فصل تعطیلات تعرفه‌ها تاثیر منفی بر هزینه‌های مصرف‌کننده داشته باشند و ۴۴ درصد پیش‌بینی کرده‌اند تاثیر این تعرفه‌ها بسیار منفی است. حدود ۴۴ درصد از کسب‌وکارهای کوچک مورد بررسی، افزایش قیمت‌ها به دلیل تعرفه‌ها را گزارش کردند و ۷۴ درصد نگران بقای کسب‌وکار خود در ۱۲ ماه آینده بودند.

اما کوش دسای، سخنگوی کاخ سفید می‌گوید: «دولت همواره تاکید کرده است که هزینه تعرفه‌ها در نهایت توسط صادرکنندگان خارجی پرداخت خواهد شد که به دسترسی به اقتصاد آمریکا، بزرگترین و بهترین بازار مصرفی جهان، متکی هستند. درحالی‌که تعرفه‌ها، معاملات تجاری جدید و تریلیون‌ها سرمایه‌گذاری برای ایجاد و استخدام در آمریکا را تضمین می‌کنند، دولت همزمان در حال اجرای یک دستور کار طرفدار رشد شامل کاهش مالیات، مقررات‌زدایی و فراوانی انرژی برای مشاغل بزرگ و کوچک است تا دوباره مانند دوره اول ریاست‌جمهوری ترامپ رونق بگیرند».

چرا تعرفه‌ها بر بازار کریسمس در سال نو میلادی چنین تاثیری داشته است؟ 

برای پاسخ به این سوال باید از ایالات متحده به آن سوی اقیانوس آرام یعنی چین و به شهری به نام ایوو برویم. شهری که پایتخت تزئینات کریسمس و احتمالاً پایتخت تزئینات هر نوع جشنی ا‌ست، چه کریسمس باشد برای مسیحیان، چه جشن ماه رمضان باشد برای مسلمانان. همه این جشن‌ها به نوعی به ایوو وصل می‌شوند. این شهر همه‌ آن چیزهایی را تولید می‌کند که در هر گوشه جهان به‌عنوان ملزومات یک جشن، حالا با هر عنوانی، تلقی می‌شوند.

یک تجارت 5/1 میلیاردی

ایوو در شرق چین پایتخت کریسمس جهان است. پنج منطقه اصلی که بازارهای عمده‌فروشی آن را در خود جای داده‌اند، هر کدام ساختمان‌های تجاری وسیعی دارند که کیلومترها امتداد یافته‌اند. در بیشتر سال انبوهی از غرفه‌های این بازارها به فروش لوازم کریسمس اختصاص دارند: درختان، زیورآلات، کلاه‌ها، تاج‌های گل، لباس بابانوئل، خود بابانوئل حتی، شاخه‌های توت قرمز مخصوص کریسمس، آب‌نبات‌های عصایی، روبان‌های بسته‌بندی کادوها و هدایا و خیلی اقلام دیگر که نام بردن از تک‌تک آنها از حوصله این گزارش خارج است.

در ماه‌های تابستان این شهر بسیار آرام به‌نظر می‌رسد اما در دل این آرامش، کالاهای تولیدی این شهر در 11 ماه اول سال 2025 به مازاد تجاری رکوردشکن یک تریلیون دلاری چین کمک کرده‌اند.

به گزارش هفته‌نامه اکونومیست، چین از نظر ارزش، بر صادرات تزئینات کریسمس جهان تسلط دارد. در گذشته‌ای نه‌چندان دور، یعنی همین سال‌های قبل از ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، آمریکا بیش از نیمی از آنچه را که چین تولید می‌کرد خریداری کرده است. اما امسال در ده ماه منتهی به اکتبر، چین 5/1 میلیارد دلار از این خرده‌ریزها را صادر کرد که نسبت به 5/8 میلیارد دلار در مدت مشابه در سال ۲۰۲۴ کاهش یافته است.

باعث و بانی این کاهش فروش ایالات متحده‌ی دونالد ترامپ بوده زیرا حدود ۹۴۰ میلیون دلار کمتر از سال گذشته از چین کالاهای جشن وارد کرده است. این افت واردات آمریکا از چین به لطف جنگ تجاری ترامپ و اعمال تعرفه‌هاست که اگرچه از اوج خود کاهش یافته، اما هنوز برای کالاهای چینی ۲۰ درصد است. بنابراین بسیاری از بازرگانان در واکنش به این موضوع به بازارهای دیگر روی آورده‌اند. داده‌های جهانی نشان می‌دهد که صادرات تزئینات جشن از چین به آلمان و هلند به ترتیب ۲۲ و ۱۶ درصد افزایش یافته است. 

البته راه‌هایی نیز برای دور زدن تعرفه‌های آمریکا وجود دارد: تولیدکنندگان چینی بابانوئل را قطعه قطعه می‌کنند و بعد سر، دست و پا و تنه او را جداگانه به جنوب شرق آسیا می‌فرستند. سرهم کردن دوباره بابانوئل، برچسب زدن دوباره به آن و فروشش به آمریکا گویا لذت‌بخش‌تر است. تاجران ایوو با خریدارانی از همه‌جای دنیا از هند، خاورمیانه و روسیه صحبت می‌کنند. زبان‌های عربی، اسپانیایی و سایر زبان‌ها در میان غرفه‌های آن شنیده می‌شود. انتقاد از ترامپ به زبان‌های مختلف با گزندگی بالایی در جریان است.

و البته مشکل فقط ترامپ نیست. فروشندگان این شهر شاکی‌اند که «جنگ در اوکراین واقعاً برای ما دردسرساز بوده است». تقاضا در روسیه کاهش یافته است و ارتباط این فروشندگان با مشتریان‌شان در اوکراین قطع شده است. زنی چینی که فروشنده پیراهن است و در کل خاورمیانه تجارت می‌کند می‌گوید که شعله‌ور شدن آتش اختلافات بین اسرائیل و ایران او را بسیار عصبی کرده است چون برای صادرات کالاهایش مشکل ایجاد شده است.

با این حال تولید در شهر متوقف نمی‌شود. بازرگانان این شهر برای اعیاد مسیحی، مسلمان و دیگر ادیان تزئینات درست می‌کنند. یکی از فروشندگان زن می‌گوید به تازگی ارسال چند محموله تزئینات مختص ماه رمضان را به پایان رسانده است. بعد چه؟ البته سال نوی چینی در راه است. اما تنها ایوو نیست که کاهش تجارتش با ایالات متحده کریسمس گرانی برای آمریکایی‌ها به ارمغان آورده است.

کریسمسِ شیرینِ گران 

آمریکایی‌ها امسال نه‌تنها برای تزئینات کریسمس بلکه برای اسباب‌بازی‌ها و شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های تعطیلات هم هزینه بیشتری پرداخت می‌کنند. تورم مداوم مواد غذایی به این معنی‌ است که آنها برای بخش محبوب دیگری از فصل تعطیلات، یعنی کالاهای خانگی و سایر خوراکی‌های شیرین، هزینه زیادی می‌کنند.

طبق گزارش سرویس تحقیقات اقتصادی وزارت کشاورزی، قیمت شکر و شیرینی در ماه اوت 2025، 5/3 درصد بیشتر از اوت 2024 بود. فعالین این صنعت تعرفه‌های دولت ترامپ را عامل کلیدی افزایش هزینه مواد اولیه پخت و پز کریسمس می‌دانند.

ایالات متحده سال گذشته نزدیک به 205 میلیارد دلار محصولات غذایی وارد کرد و این نشان می‌دهد این کشور به شدت به کشورهای دیگر متکی است تا کالاهایی را تامین کند که نمی‌توانند به صورت مقرون به صرفه در تمام طول سال یا به تعداد کافی برای تامین تقاضای مناسبت‌های خاص در داخل کشور تولید کنند. این کالاها دربرگیرنده بسیاری از مواد اولیه پخت و پز و اقلام با کیفیت بالاتر مانند کره اروپایی و دانه‌های وانیل ماداگاسکار هم می‌شود.

به‌عنوان مثال ایالات متحده هر ساله بیش از 5 میلیارد دلار کاکائو و محصولات شکلاتی وارد می‌کند که از آنجایی که تقریباً هیچ کاکائویی در داخل آمریکا کشت نمی‌شود، واردات این محصولات ضروری است. لورا شومو، مدیر اجرایی انجمن تجارت ادویه آمریکا، در ماه آوریل گفته بود که وانیل، دارچین و جوز هندی همگی محصولاتی هستند که برای کشت نیاز به شرایط گرمسیری دارند و نمی‌توان آنها را در مقیاس تجاری در داخل ایالات متحده کاشت. برخی میوه‌ها، روغن‌ها و شیرین‌کننده‌ها هم اغلب وارداتی هستند و به‌ویژه در برابر تعرفه‌ها آسیب‌پذیرند.

به این معنی که تجارت جهانی به آمریکایی‌ها اجازه می‌دهد مواد لازم برای تهیه یک دسته کلوچه زنجبیلی یا یک قرص نان طعم‌دار را در آشپزخانه خود داشته باشند و از سویی جایگزین‌های داخلی موجود یا مقرون به صرفه‌ برای بسیاری از اقلام موجود در فهرست پخت‌وپز تعطیلاتِ مناسبت‌های ویژه جمعیت بزرگ ایالات متحده وجود ندارد.

نشریه صنعتی، Milling & Baking News، با استناد به داده‌های انجمن نانوایان آمریکا می‌نویسد از ژانویه تا ژوئن، نانوایان تجاری 182 میلیون دلار تعرفه برای مواد اولیه، مواد تشکیل‌دهنده، تجهیزات و لوازم پخت نان پرداخت کرده‌اند، درحالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 70 میلیون دلار بوده است.

در همین مدت برای تقریباً ارزش کالای یکسانی، تعرفه‌های واردات مواد غذایی پخته‌شده ۱۳۲ میلیون دلار، یعنی ۱۱۰ میلیون دلار بیشتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۴ بوده است.

هرچند که در آستانه کریسمس رئیس‌جمهور آمریکا طیف وسیعی از محصولات کشاورزی از جمله قهوه، کاکائو، موز و برخی ادویه‌ها را از تعرفه‌های بالای خود معاف کرد اما تعرفه‌های ثبت‌شده هنوز گسترده هستند و همچنان بر بسیاری از محصولات غذایی وارداتی و اجزای بسته‌بندی مواد غذایی مانند آلومینیوم و فولاد تاثیر می‌گذارند.

از طرفی سی‌ان‌بی‌سی آب پاکی را روی دستان کسانی می‌ریزد که می‌گویند چند ماده غذایی از تعرفه‌ها معاف شده‌اند: مواد غذایی و کالاهایی که قیمت آنها افزایش یافته است، تحت تعرفه‌های بالاتر خریداری و وارد شده و در انبارها نگهداری شده‌اند و امکان کاهش قیمت آنها وجود ندارد. از طرفی خرده‌فروشان برای جبران هزینه‌ها باید خریدهای خود را با قیمت‌های بالاتر بفروشند، به این معنی که افزایش قیمت‌ها و هرگونه کاهش قیمت مرتبط با معافیت تعرفه‌ای زمان می‌برد تا اثرگذار باشد.

آلن دبلیو. ام. ولف، عضو ارشد مؤسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون بر این باور است که: خیلی سخت است که یک خریدار عادی بداند کدام محصولات مشمول تعرفه‌های اضافی هستند و کدام‌ها نیستند، زیرا معافیت‌های گمرکی برای همه مواد غذایی نیستند. به‌عنوان مثال، پنیر و عسل در فهرست معافیت‌ها قرار ندارند.

او به طعنه ادامه می‌دهد: «شاید بهتر باشد در خرید مواد غذایی خود با یک کارگزار گمرکی مشورت کنید که می‌داند چه تعرفه‌ای بر چه چیزی اعمال شده است». سی‌ان‌بی‌سی می‌نویسد؛ یک چیز واضح است: تعرفه‌ها قیمت انواع محصولاتی را که آمریکایی‌ها می‌خواهند و نیاز دارند برای کریسمس در آشپزخانه خود داشته باشند افزایش داده است. این می‌تواند به معنای کاهش شور و شوق تعطیلات در آشپزخانه امسال باشد. 

عبور طوفان تعرفه از همه محصولات

طبق نظرسنجی ماه دسامبر از مرکز تحقیقات امور عمومی آسوشیتدپرس-NORC، اکثریت قریب به اتفاق بزرگسالان آمریکایی می‌گویند که در ماه‌های اخیر شاهد قیمت‌های بالاتر از حد معمول برای مواد غذایی، برق و هدایای تعطیلات بوده‌اند.

به نوشته فورچون، شاخص گالوپ که ارزیابی‌های آمریکایی‌ها از شرایط اقتصادی فعلی را خلاصه می‌کند، در ماه نوامبر به پایین‌ترین حد خود در ۱۷ ماه گذشته رسید. مصرف‌کنندگان اشتیاق کمتری هم برای خرج کردن پول جهت هدایای تعطیلات نشان دادند. بودجه تخمینی هدیه آنها بین اکتبر و نوامبر ۲۲۹ دلار کاهش یافت: بزرگترین کاهشی که گالوپ در آن مقطع از فصل خرید تعطیلات ثبت کرده است.  با این حال به اعتقاد فورچون بدترین تاثیر بر قیمت‌های مصرف‌کننده که بسیاری از اقتصاددانان از سیاست‌های تعرفه‌ای دولت ترامپ پیش‌بینی کرده بودند، محقق نشده است. اما برخی از محصولات بیشتر از سایرین تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. 

طبق گزارش گروه تجارت صنعتی «انجمن اسباب‌بازی»، محصولات مرتبط با بازی‌ و اسباب‌بازی‌ به ویژه در معرض افزایش قیمت‌های مرتبط با تعرفه‌ها قرار داشتند، زیرا اکثر این محصولاتی که در ایالات متحده فروخته می‌شوند، ساخت چین هستند. نرخ تعرفه‌ای که دولت ترامپ بر کالاهای چینی اعمال کرد به شدت افزایش یافت و از ۱۰ درصد اضافی شروع شد و به ۱۴۵ درصد رسید و در نهایت به ۴۷ درصد کاهش یافت.

بر اساس گزارش فورچون، این عدم قطعیت، تصمیم‌گیری در مورد سفارش در تعطیلات را برای فروشگاه‌های اسباب‌بازی دشوار کرد. تولیدکنندگان چینی که اسباب‌بازی‌فروشی‌های آمریکایی از آنها اسباب‌بازی می‌خرند، هزینه‌های تعرفه خود را به یکباره منتقل نکرده‌اند، اما آمریکایی‌ها شاهد افزایش قیمت این محصولات با هر سفارش مجدد بوده‌اند. تخمین زده می‌‌شود که قیمت عمده‌فروشی ۸۰ درصد از موجودی اسباب‌بازی‌های موجود در انبارهای آمریکایی از ۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است. عروسکی که سال گذشته ۲۰ تا ۲۵ دلار فروخته می‌شد، اکنون تا ۳۵ دلار قیمت دارد.

تنها اسباب‌بازی‌ها نیستند که کریسمس پرتلاطمی دارند. لوازم الکترونیکی مصرفی دنیا عمدتاً در چین و سایر کشورهای آسیایی ساخته می‌شوند. طبق گزارش گروه تجاری انجمن فناوری مصرف‌کننده، در سال ۲۰۲۳، چین ۷۸ درصد از واردات گوشی‌های هوشمند و ۷۹ درصد از واردات لپ‌تاپ و تبلت به ایالات متحده را به خود اختصاص داده بود.

خرده‌فروش لوازم الکترونیکی آمریکایی بِست‌بای در ماه مه اعلام کرد که به دلیل تعرفه‌ها، قیمت‌ها را افزایش می‌دهد. کنسول‌های بازی هم همیشه یک کالای محبوب تعطیلات بوده‌اند اما امسال سازندگان کنسول با اعلام افزایش قیمت‌ها خبرساز شدند. سونی در ماه اوت پس از افزایش قیمت کنسول‌های بازی مایکروسافت و نینتندو، قیمت پلی‌استیشن ۵ را ۵۰ دلار افزایش داد و به ۵۵۰ دلار رساند.

اگر از اسباب‌بازی و هدیه و تزئینات و شیرینی بگذریم، نوبت می‌رسد به جواهرات. به گفته دیوید بناپارت، رئیس و مدیرعامل گروه تجاری جواهرفروشان آمریکا، خریداران جواهرات شاهد افزایش قیمت‌ها خواهند بود، اما این موضوع تاکنون بیشتر به افزایش قیمت طلا مربوط شده تا تعرفه‌ها.

نرخ‌های مالیاتی متغیری که ترامپ برای کشورهایی تعیین کرده است که میزان کالای وارداتی‌شان از ایالات متحده ارزشی کمتر از آن چیزی دارد که به ایالات متحده صادر می‌کنند به طرق مختلف بر جواهرات تاثیر گذاشته است. به عنوان مثال ساعت‌های سوئیسی از ۳۱ ژوئیه مشمول تعرفه ۳۹ درصدی بودند تا اینکه این کشور ماه گذشته با دولت ترامپ به توافقی برای کاهش نرخ مالیات واردات محصولات خود به ۱۵ درصد رسید.

هند که پالایش بسیاری از الماس‌های فروخته شده در ایالات متحده را بر عهده دارد، قبل از اعمال تعرفه ۵۰ درصدی بر محصولات این کشور در ۲۷ اوت، محموله‌های سنگ‌های قیمتی را با عجله به آمریکا رساند. به گفته مدیرعامل گروه تجاری جواهرفروشان آمریکا قیمت‌های بالاتر جواهرات ساخته شده با الماس‌های ارسالی از هند احتمالاً در سال ۲۰۲۶ احساس خواهد شد. «اگر این تعرفه‌ها پابرجا بمانند، احتمالاً قیمت‌ها افزایش خواهند یافت».

و همان‌طور که پیتشر نوشتیم تزئینات دکوراسیون کریسمس هم از این قاعده مستثنی نیست به‌ویژه که بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده این تزئینات چین است. گل‌های مصنوعی، حلقه‌های گل و تزئینات میز و درخت کریسمس، مجسمه‌ها و حتی لباس بابائونل و روبان بسته‌بندی هدیه‌های کریسمس همگی در این گروه قرار دارند. خرده‌فروشی این اجناس با افزایش قیمت بالایی مواجه بوده‌اند. ساقه‌های توت قرمز مصنوعی که از اقلام تزئیناتی محبوب کریسمس است به دلیل افزایش هزینه‌های واردات، از 8/95 دلار در سال گذشته به 10/95 دلار افزایش یافته است.

هدیه‌ها هم کمتر می‌شوند

آمریکایی‌ها در این کریسمس به دلیل سیاست‌های تجاری و فشارهای اقتصادی گسترده‌تر که بودجه خانوارها را تحت فشار قرار می‌دهد، در حال کاهش هدایای خود برای خانواده و دوستانشان هستند. این موضوع یکی از گزارش‌های اقتصادی هفته‌نامه نیوزویک بود. این هفته‌نامه بر اساس یک نظرسنجی جدید از بازار وام آنلاین LendingTree، نوشت که ۴۵ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند به دلیل تعرفه‌ها قصد دارند امسال هدایای کمتری بدهند و ۴۶ درصد هم پاسخ داده‌اند که قیمت‌های بالاتر، روحیه تعطیلات آنها را تضعیف کرده است.

به نوشته نیوزویک هزینه‌های مصرف‌کننده امسال همچنان قوی بوده است و داده‌ها نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در جمعه سیاه و آخر هفته شکرگزاری خرید بالایی داشته‌اند. با این حال، برخی از کارشناسان، افزایش فروش را به تورم و هزینه‌ها در میان مصرف‌کنندگان مرفه‌تر مرتبط دانسته‌اند؛ روندهایی که ممکن است مشکلات مالی اساسی پیش روی اکثر مصرف‌کنندگان آمریکایی را پنهان کند. طبق گزارش LendingTree که در اواسط دسامبر از بیش از ۲۰۰۰ مصرف‌کننده نظرسنجی کرده است، ۳۷ درصد پاسخ‌دهنده‌ها برای پوشش هزینه‌های این فصل تعطیلات به قرض گرفتن متکی بوده‌اند.

در نتیجه، آمریکایی‌ها به طور متوسط ​​۱۲۲۳ دلار «بدهی تعطیلات» انباشته ثبت کرده‌اند که نسبت به ۱۱۸۱ دلار سال گذشته افزایش یافته و بالاترین میزان از سال ۲۰۲۲ است. نظرسنجی LendingTree دریافت که ۶۲ درصد از این بدهی مربوط به کارت‌های اعتباری است، درحالی که ۳۵ درصد ناشی از وام‌های «حالا بخر بعداً پرداخت کن (BNPL)» و ۳۲ درصد مربوط به کارت‌های اعتباری فروشگاه‌ها است.

این نظرسنجی نشان داد که ۴۹ درصد از پاسخ‌دهندگان انتظار داشتند که بدهی تعطیلات داشته باشند، ۴۱ درصد گفتند که هنوز در حال پرداخت بدهی‌های تعطیلات سال گذشته هستند و ۶۳ درصد پیش‌بینی کردند که هزینه‌های امسال سه ماه یا بیشتر طول بکشد تا پرداخت شود.

نظرسنجی LendingTree در مورد تعرفه‌ها  نشان می‌دهدکه نگرانی‌ها در مورد افزایش قیمت‌های مرتبط قابل پیش‌بینی بود. با این حال بر اساس گزارش نیوزویک فدراسیون ملی خرده‌فروشی (NRF) تخمین زده که ۲۰۳ میلیون مصرف‌کننده در طول تعطیلات آخر هفته پنج روزه شکرگزاری خرید کردند و Adobe Analytics که داده‌های مصرف‌کنندگان را تحلیل می‌کند دریافته که آمریکایی‌ها 14/25 میلیارد دلار فقط در دوشنبه مجازی خرید داشته‌اند که کمی بیشتر از انتظارات بود (دوشنبه مجازی روز پر از تخفیف برای کالاهای فروشگاه اینترنتی است که خرده‌فروشان آنلاین در جهت فروش بیشتر و انبارگردانی همانند روز جمعه سیاه برروی کالاهای خود تخفیف قرار می‌دهند و مردم می‌توانند به راحتی با دسترسی به اینترنت کالای مورد نیاز خود را در این روز تهیه کنند).

 اما همین تحقیقات هم نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان احتمالاً با کاهش ۱۱ درصدی در تعداد و کاهش ۶ درصدی هزینه‌های هدیه مواجه خواهند شد.

به کانال تلگرام هم میهن بپیوندید

مطالب ویژه
دیدگاه

ویژه اقتصاد
پربازدیدترین
آخرین اخبار