| کد مطلب: ۱۷۲۱۶

حذف تعهد ارزی محصولات دانش‌بنیان

حذف تعهد ارزی محصولات دانش‌بنیان

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: رفع تعهد ارزی محصولات دانش‌بنیان برداشته شد.

به گزارش فارس، عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات قله موفقیت است لذا با توجه به اهمیت این موضوع در دولت موفق شدیم که رفع تعهد ارزی محصولات دانش‌بنیان را برداریم.

او افزود: در واقع موفق شدیم که ارز صادراتی کالاهای دانش‌بنیان به‌جز محصولات کامیودیتی در صورت صادرات برای صادرکننده باشد.

وزیر صمت اظهار داشت: این موضوع با بانک مرکزی مطرح و مصوب شده و دولت ابلاغ کرده و به‌زودی اجرایی می‌شود.

او افزود: به شدت معتقدم که مذموم نیست که اگر سرمایه به کشوری دیگری برود که از آن ارزش افزوده ایجاد کرد و به نفع خودتان پول تولید کنید؛ مثلاً در آفریقا کشت فراسرزمینی کنید و آن محصول تولیدی را از آنجا صادر کنید و پول آن را به کشور بیاورید و برای همیشه ایرانی بمانید.

وی در ادامه با اشاره به بسته حمایت از صادرات محصولات دانش‌بنیان اظهار داشت: براساس این بسته اگر صادرکننده محصولات دانش‌بنیان بین ۵۰ تا ۵۰۰ هزار دلار صادرات داشته باشد دو امتیاز از سوی وزارت صمت به آن تعلق می‌گیرد؛ اول اینکه از بالاترین اولویت تخصیص ارز برای واردات ماشین‌آلات و مواد اولیه برخوردار می‌شود و دوم اینکه صادرکننده به کمیسیون ماده یک مقررات صادرات و واردات جهت اعمال تعرفه بالاتر برای واردات محصولات مشابه معرفی می‌شود تا دیگر کسی نتواند آن کالا را وارد کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: اگر رقم صادرات از ۵۰۰ میلیون دلار تا یک میلیون دلار افزایش یافت حمایت‌های بیشتری مشمول صادرکنندگان می‌شود و مدیریت ثبت سفارش واردات محصولات مشابه به دفتر تخصصی می‌رود.

اخبار مرتبط
دیدگاه