| کد مطلب: ۱۶۱۸۶

جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور:

منتظر تصمیم ستاد تنظیم بازار هستیم

منتظر تصمیم ستاد تنظیم بازار هستیم

بعد از گذشت چند ماه از طرح مسئله قیمت بلیت و برخورد با چارترکنندگان، سازمان هواپیمایی کشور، اجرای همه تصمیم‌ها را به نظر ستاد تنظیم بازار موکول می‌کند. روابط عمومی این سازمان، تعداد هواپیماهای فعال در کشور را ۲۰۰ فروند اعلام می‌کند.

جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار هم‌میهن اظهار می‌کند: در خصوص قیمت بلیت، منتظر تصمیم ستاد تنظیم بازار هستیم و پس از اعلام این قیمت و ابلاغ آن، نظارت‌ها اعمال می‌شوند.

*موضع شما در مقابل گزارش یکی از رسانه‌ها که بر کاهش تعداد هواپیماهای فعال کشور تا هشت فروند تاکید کرده بود چیست؟

بنا بر بررسی‌های انجام‌شده، تعداد ناوگان هوایی که بتواند پاسخگوی نیاز فعلی جمعیت ایران باشد ۵۵۰ فروند هواپیما است. در حال حاضر حدوداً ۲۰۰ فروند هواپیمای فعال در کشور پرواز می‌کنند که اکنون پاسخگوی نیاز این افزایش تقاضا نیست. آمار جابه‌جایی مسافران در فرودگاه‌‌های کشور و تعداد نشست و برخاست هواپیماها نشان از رشد عرضه است اما تقاضا با عرضه متناسب نیست.

*راهکار سازمان هواپیمایی برای حل این مشکل چیست؟  

رویکرد فعلی سازمان هواپیمایی کشوری با راهبردهای چهارگانه از جمله واردات هواپیما و نهضت تأمین قطعه بر پایه پاسخ به نیاز کشور و مردم است. این تلاش‌ها به‌صورت مستمر در حال انجام است تا نیاز جامعه برطرف شود.

با وجود آنکه قیمت‌ها از سوی دولت مصوب و اعلام می‌شود ولی اغلب و یا شاید بتوان گفت همیشه بلیت هواپیما با قیمت‌های بالاتر به دست مصرف‌کننده می‌رسد. برخی حضور چارترکنندگان و برخی ایجاد یک بازار سیاه فعال را دلیل این امر می‌دانند. چرا سازمان هواپیمایی نمی‌تواند جلوی فعالیت‌های غیرقانونی در فروش بلیت هواپیما را بگیرد؟

طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری قوانین مربوط به چارتر ابلاغ شده و در چارچوب اختیارت قانونی سازمان با هرگونه تخلف برخورد می‌شود.

*چگونه با تخلف برخورد می‌شود که هم بلیت نایاب است و هم قیمت‌ها برخلاف نرخ‌های مصوب به فروش می‌رسد؟

قیمت بلیت هواپیما در شورایعالی هواپیمایی مطرح و بررسی می‌شود. سپس در مورد آن کار کارشناسی صورت می‌گیرد و برای مراجع مربوطه ارسال می‌شود. بعد از اعلام این قیمت به ستاد تنظیم بازار، قیمت‌گذاری شکل می‌گیرد.

طبق مصوبه سران قوا، مرجع قانونی اعلام قیمت‌های جدید، ستاد تنظیم بازار است. اکنون منتظر اعلام و ابلاغ ستاد تنظیم بازار هستیم تا قیمت بلیت هواپیما در چارچوب اختیارات و قوانین و وظایف اعلام شود. پس از اعلام این قیمت و ابلاغ آن نظارت‌ها اعمال می‌شوند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی