| کد مطلب: ۱۴۶۱۴

رضا نواز سخنگوی صنف جایگاه‌داران:

ادامه سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌ها

ادامه سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌ها

رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران کشور در گفت‌وگو با هم‌میهن به برخی سوالاتی که درباره جمع‌آوری کارت سوخت‌ها مطرح می‌شد، پاسخ داد. این‌طور که از سخنان او استنباط می‌شود، قرار نیست کارت‌های سوخت فعلاً جمع‌آوری شود اما دولت همچنان بر روش‌های غیرقیمتی برای کاهش مصرف سوخت اصرار دارد.

*‌دستورالعمل جمع‌آوری کارت جایگاه‌ها به چه شکل ابلاغ شده است؟

براساس قانون بودجه مصوب مجلس از سال ۱۴۰۲، لازم است تدابیری اندیشیده شود که ۹۰ درصد سوخت‌گیری‌ها با کارت سوخت شخصی انجام شود. در سال ۱۴۰۳ این عدد به ۹۵ درصد در قانون تبدیل شده است.

*‌قرار است کارت سوخت‌ جایگاه‌ها حذف شود؟

طبیعتاً همزمان با کاهش کارت‌های آزاد جایگاه‌ها لازم است صدور کارت سوخت به متقاضیان با سرعت انجام شود. به گفته مسئولان شرکت‌های تابعه وزارت نفت حدود بیش از ۹۵ درصد خودروها و موتورسیکلت‌ها کارت سوخت شخصی دارند. پس نیاز است خصوصاً در سوختگیری آزاد از کارت خودشان استفاده کنند. در این صورت میزان کارت‌های موجود در جایگاه‌ها کفاف افرادی که مصرف مازاد دارند یا کارت ندارند را می‌دهد.

*‌استان‌های مرزی که کارت سوخت ندارند و فاصله میان شهرهای آنان زیاد است، چه می‌شوند؟ افرادی که هنوز کارت سوخت ندارند چه؟

در استان‌های مرزی شرایط متفاوت است و انتقادات این استان‌ها برای محدودیت‌ها بیشتر است. در ایام تعطیلات عید کارت‌های آزاد جایگاه‌ها افزایش یافت و مردم هم کمترین مشکل را داشتند. در روزهای آینده وضعیت کارت‌های جایگاه‌ها به شرایط قبل از تعطیلات برمی‌گردد. البته این نوع محدودیت‌ها مشکلات مالکان جایگاه‌ها و کارکنان‌شان را افزایش می‌دهد چون امکان قانونی و فنی برای احراز افرادی که واقعاً کارت سوخت ندارند برای ایشان فراهم نیست و چون در معرض سوالات، اصرارها و پاسخگویی قرار می‌گیرند، شرایط سخت می‌شود. پس باید تدابیر بهتری برای افراد دارای مصرف مازاد بر ۱۶۰ لیتر اندیشیده شود. همچنین خودروهایی که کارت ندارند نیز باید صاحب کارت شوند، در این حالت، کسی به کارت آزاد جایگاه نیاز پیدا نمی‌کند.

*‌پس تا زمانی که این مشکلات حل نشود، جایگزین کارت سوخت جایگاه‌ها برای افراد ذکرشده چیست؟

تا آن زمان جمع‌آوری کارت‌های آزاد جایگاه‌ها انجام نمی‌شود. کارت‌های آزاد جایگاه فراخور میزان فروش و تقاضا و عرضه در اختیارشان قرار می‌گیرد و البته شارژ کارت‌ها و تعداد دفعات استفاده از آن نیز محدودیت‌هایی دارد. در روزها و هفته‌های آینده احتمالاً اطلاع‌رسانی‌های بهتری در این خصوص خواهیم داشت.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی