| کد مطلب: ۱۳۸۸۶

مطبوعات / مردم‌سالاری؛

بی‌توجهی دولت‌مردان به سبد معیشت به اوج خود رسید

بی‌توجهی دولت‌مردان به سبد معیشت به اوج خود رسید

روزنامه مردم‌سالاری در گزارشی، به وضعیت تعیین دستمزد سال ۱۴۰۳ پرداخت.

به گزارش هم‌میهن آنلاین، مردم‌سالاری نوشت:

به چند روز پایانی سال ۱۴۰۲ رسیدیم و هنوز دولت به جمع بندی تعیین میزان دستمزد کارگران در سال آینده نرسیده است. اگرچه در هفته ای که سپری شد چند جلسه در خصوص تعیین دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ تشکیل شده اما تا امروز (شنبه) نتیجه‌ای در بر نداشته است. به گزارش «مردم‌سالاری»، تعیین سبد معیشتی و توجه تصمیم گیران دولتی و کارفرمایی به حداقل نیازهای معیشتی کارگران مهمترین محل اختلاف اعضای شورای عالی کار برای به جمع بندی رسیدن در تعیین دستمزد کارگران در سال آینده است . بر اساس اخرین اخبار قرار بر این است که روز جاری (شنبه ۲۶ اسفند ماه) بار دیگر اعضای این شورا دور یک میز بنشینند و برای تعیین تکلیف حقوق و دستمزد کارگران تصمیم گیری کنند. گروه کارگری معتقد است سبد معیشت کارگران که مبنای تعیین افزایش مزد در مذاکرات دستمزد است باید بر مبنای نرخ‌گذاری عادلانه تعیین شود در حال حاضر هر دو گروه روی تورم بهمن ماه که از سوی بانک مرکزی ۴۲.۳ درصد اعلام شده است و بعد خانوار ۳.۳ نفر توافق دارند.در یکی از جلسات انستیتو تغذیه به نمایندگی از وزارت بهداشت دو سبد را در خصوص هزینه معیشت ارائه کرد که یکی سبد مقرون به صرفه و یکی سبد مطلوب بود.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته گروه کارفرمایی سبد مقرون به صرفه را پیشنهاد داده و بر مبنای محاسبات خود به عدد ۱۶ میلیون تومان به عنوان هزینه سبد معیشت دست یافته است.گروه کارگری از سبد مطلوب استقبال کرده و بر مبنای آن ارقام سبد معیشت کارگران را محاسبه کرده و عدد ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان را استخراج کرده است.علیرغم برگزاری چند جلسه با محور تعیین سبد معیشت تاکنون هیچ توافقی روی این موضوع صورت نگرفته و جلسات دستمزد بدون اجماع بر سر رقم سبد معیشت بدون نتیجه بوده است.در این خصوص یکی از نماینده‌های کارگران در شورای عالی کار در تشریح جزییات نشست شورای عالی کار گفت: در جلسه رو چهارشنبه هفته گذشته روی بحث سبد معیشت توافقی صورت نگرفت و هر یک از طرفین در خصوص سبد معیشت روی عدد پیشنهادی خود پافشاری کردند.علیرضا میرغفاری افزود: از روز شنبه وارد مذاکرات دستمزد خواهیم شد اما ملاک برای تعیین مزد سبد معیشت خواهد بود. البته هیچ‌یک از طرفین توافق نکردند. گروه دولت و کارفرما عدد خودشان را ملاک می دانند و ما به عنوان نمایندگان کارگری از موضع خود درباره رقم سبد معیشت کوتاه نمی آییم.نماینده کارگران در شورای عالی کار ادامه داد: وزارت کار اعلام می‌کند در بحث تعیین دستمزد موضع بی‌طرفی را دنبال می‌کند، ما هم در جلسات انتظار داریم کمترین مداخله صورت گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا درباره درصد افزایش دستمزد و مزایای جانبی مزد پیشنهاد و درصدی به میان آمد یا خیر؟ گفت:در جلسه اخیر هیچ درصدی در خصوص افزایش دستمزد مطرح نشد و اساساً موضوع با بحث سبد معیشت خانوار کارگری ادامه یافت. موضع ما در خصوص عدد هزینه سبد ۲۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و رقم پیشنهادی گروه کارفرمایی ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود. البته این رقم پیشنهاد وزارت اقتصاد بود و هنوز مورد قبول کارفرمایان‌ها و نمایندگان دولتی واقع نشده است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: تاکید ما این است که سبد معیشت حتماً تعیین شود و پس از آن وارد مذاکرات جدی مزد شویم‌ اما معتقدیم که معیشت کارگران حتی با افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی هم رونق نمی گیرد و تکافوی هزینه‌های زندگی را نمی کند.میرغفاری تاکید کرد: شنبه ۲۶ اسفند ماه جلسه بعدی شورای عالی کار با حضور شرکای اجتماعی برگزار خواهد شد و نمی‌توان پیش بینی کرد که در این جلسه رقم دستمزد سال آینده مشخص خواهد شد یا نه؟

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی