| کد مطلب: ۴۱۴۴

کمبود نان و ترس از تکرار زلزله

کمبود نان و ترس از تکرار زلزله

همزمان با سفر روز گذشته معاون اول رئیس‌جمهوری به خوی مطرح شد

همزمان با سفر روز گذشته معاون اول رئیس‌جمهوری به خوی مطرح شد

بعد از گذشت حدود چهار شبانه‌روز از وقوع زلزله 5.9 ریشتری شهرستان خوی از توابع استان آذربایجان‌غربی زلزله‌زدگان علاوه بر کمبود امکانات در مقابل سرما با کمبود موادغذایی به‌ویژه نان نیز مواجه هستند. مسئول ستاد بازسازی مدیریت بحران شهرستان خوی درباره شرایط کنونی زلزله‌زدگان به هم‌میهن گفت: «برخی از زلزله‌زدگان در ماشین می‌خوابند و امکانات موجود پاسخگو نیست.» در همین ارتباط نیز یکی از شهروندان این شهرستان عمده‌نگرانی مردم را رفتن به خانه‌های ترک‌خورده آن‌هم با پس‌لرزه‌های بسیار عنوان کرد.
در همین حال روز گذشته محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری از روند امدادرسانی به زلزله‌زدگان، در شهر خوی بازدید و ضمن شنیدن دغدغه‌ها و مطالبات مردم، دستورات لازم را جهت کمک‌رسانی و تأمین نیازها به مسئولان استان صادر کرد. وی آنان را مکلف کرد با فوریت نسبت به رفع مشکلات زلزله‌زدگان اقدام کنند. مخبر با اشاره به سرمای شدید هوا، بر تأمین هرچه بیشتر امکانات اسکان و لوازم گرمایشی تأکید کرد و ضمن تسلیت به خانواده‌های جان‌باختگان و آرزوی شفای عاجل برای مصدومان، به مردم اطمینان داد که دولت با جدیت و با تمام توان خسارات وارده به منازل مسکونی و لوازم‌خانگی آنها را جبران خواهد کرد.‌

بعضی زلزله‌زدگان در ماشین می‌خوابند

اژدر طالبی، مسئول ستاد بازسازی مدیریت بحران شهرستان خوی درباره آخرین وضعیت زلزله‌زدگان خوی به هم‌میهن گفت: «حجم کار زیاد است. کل شهروندان شهرستان 350 هزارنفری خوی، ‌تحت تأثیر وضعیت زلزله قرار گرفته‌اند. پس‌لرزه‌های زلزله هم معمولاً 4.5 یا 5 ریشتر هستند. این مسئله باعث شده مردمی که خانه‌های‌شان سالم است از ترس زلزله به خانه مراجعه نکنند که درست هم هست. سیستم توان این را ندارد که برای تمام خانوارهای ساکن در شهرستان چادر تأمین کند. به‌صورت شفاف نمی‌گویند نمی‌توانند این مقدار را تأمین کنند اما ارسال قطره‌چکانی چادر گویای همین مسئله است.» او با بیان اینکه شاید 10 درصد خانه‌ها به‌صورت کامل ریزش کرده است،‌ بیان کرد: «بنابراین مردم خانه‌های‌شان را در اختیار دارند. مسئولان تمام تلاش خود را می‌کنند که از آلام مردم بکاهند‌ اما کافی نیست. به‌ویژه تأمین چادر در داخل شهر مشکل است و مدیریت بحران تلاش می‌کند با ایجاد کمپ‌های تجمیعی شرایط مردم را بهبود ببخشد. تا‌کنون توانسته‌ایم فقط حدود 20 هزار نفر را در کمپ‌ها اسکان بدهیم. حدود هزارتخته چادر هم بین مردم توزیع شده است که خارج از کمپ‌ها هستند. حدود 10 هزار نفر هم چادر گرفته‌اند و در حیاط منازل‌شان در چادر مستقر شده‌اند. سعی می‌کنیم که سوخت این خانواده‌ها را تأمین کنیم تا در سرما شرایط بهتری داشته باشند.» طالبی تأکید کرد: «از نظر غذا ما روزانه فقط می‌توانیم پنج‌هزار پرس غذای گرم تهیه کنیم و با اضافه کردن کمک‌های خیرین این میزان فقط به 10 هزار پرس می‌رسد اما تأکید می‌کنم که مردم امکانات خانه خود را دارند و می‌توانند ‌غذای خود را تأمین کنند. روزانه پنج تا 10 هزار بسته نان و غذاهای کنسروی اهدایی مردم توزیع می‌شود. مناطق روستایی شرایط خوبی دارند اما در مناطق شهری به‌دلیل کثرت خانوارها و انبوه جمعیت با کمبود امکانات مواجه هستیم. نمی‌گویم دوستان تعلل می‌کنند اما مانند تمام مناطق کشور برای مدیریت بحران برنامه مدونی ندارند.» او تصریح می‌کند: «بعضی از شهروندان در خودرو روزگار می‌گذرانند اما آنها که ماشین ندارند اغلب در کمپ‌ها اسکان یافته‌اند، اما می‌توان گفت بیش از 50 درصد مردم شهر خوی در ماشین می‌خوابند. حدود 50هزار نفر هم به‌دلیل ترس به شهرهای همجوار رفته‌اند. تلاش می‌شود اما نواقص وجود دارد. تلاش ما این است که همه‌چیز درست شود.»

آخرین وضعیت زلزله‌زدگان خوی

یکی از زلزله‌زدگان که خود را بازنشسته دادگستری معرفی می‌کند از شرایط شهروندان بعد از این زلزله گلایه می‌کند. او در این‌باره به هم‌میهن گفت: «امکاناتی که در دست بخشی از مردم است خوب اما کم است. در حال حاضر نان بسیار کم است و نانوایی‌ها پخت ندارند. هلال احمر نان می‌دهد. اما بدترین شرایط را افرادی دارند که در کوچه‌ها و خیابان‌ها مانده‌اند. ما در کمپ هستیم و نان و غذا بین ما توزیع می‌شود. اما به خانواده‌هایی که به‌دلیل کمبود جا،‌ نتوانستند در کمپ‌ مستقر شوند واقعاً چیزی نمی‌رسد و در مضیقه قرار دارند.» او ادامه داد: «بین ما که در کمپ هستیم علاوه بر چادر، بخاری‌برقی توزیع شده است. اگر به شهر ما بیایید خواهید دید که به‌ویژه در شهرک ولیعصر مردم در خیابان هستند و اکثراً از چادرهای شخصی استفاده می‌کنند. در حال حاضر هوا برفی است و مردم در سرما مانده‌اند و به‌شدت به چادر و غذا نیاز دارند. زلزله‌زدگان تا چند روز پیش مانند همه مردم خانه و کاشانه داشته‌اند اما الآن همه را از دست داده‌اند.» این فرد حادثه‌دیده اضافه کرد: «اینجا مداوم زمین می‌لرزد. همین الآن که با شما صحبت می‌کنم زلزله آمد‌. مردمی که خانه‌های‌شان خسارت جزئی دیده است می‌ترسند در منازل‌شان بمانند و با هر پس‌لرزه‌ هم میزان خسارات وارد شده به ساختمان‌ها و منازل بیشتر می‌شود.» او با اشاره به اینکه به افرادی که در خیابان مانده‌اند غذا نمی‌رسد،‌ گفت: «از شهرهای اطراف میان افرادی که نتوانسته‌اند وارد کمپ شوند شیرینی و... توزیع می‌شود اما از نظر غذا در مضیقه هستند. ما از هموطنان‌مان در سراسر ایران انتظار داریم که به زلزله‌زدگان کمک‌رسانی کنند. استرس زیاد است. زلزله‌ مکرراً می‌آید و مانند آن است که با قایق در میان دریای طوفانی و مواج گرفتار شده‌ایم.»

ارزیابی واحدهای خسارت‌دیده

جعفر برزگر، مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان غربی درباره شرایط کنونی، گفت: «طبق ارزیابی کارشناسان بنیاد مسکن تاکنون سه‌هزار و ۵۰ واحد مسکونی خسارتی بین ۲۰ تا ۸۰ درصد در این زلزله دیده‌اند. ارزیابی میزان خسارت واحدهای مسکونی مناطق زلزله‌زده خوی توسط کارشناسان ارزیابی بنیاد مسکن به‌صورت سه شیفت ادامه دارد. با افزایش تیم‌های کارشناسی ارزیابی این بنیاد به ۸۹تیم، ارزیابی میزان خسارات وارده به واحدهای مسکونی در ۷۰ روستای متأثر از زلزله و دو شهر خوی و فیرورق ادامه دارد. ۱۲ تیم از کارشناسان فنی بنیاد مسکن نیز با حضور در روستاهای بخش مرکزی شهرستان خوی به ادامه روند بازسازی واحدهای مسکونی احداثی در زلزله ۱۳ مهرماه در این شهرستان نظارت دارند. با توجه به برودت هوا و شرایط منطقه، بنیاد مسکن با تمامی توان در ارزیابی واحدهای خسارت‌دیده مناطق زلزله‌زده روستایی و شهری پای کار است و به خدمات‌رسانی به شهروندان زلزله‌زده خواهد پرداخت.»

اسکان موقت و شروع آواربرداری

اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن نیز در این‌باره گفت: «عملیات امدادرسانی و آواربرداری برای زلزله‌زدگان توسط نیروها و ماشین‌آلات بنیاد مسکن در حال انجام است و زلزله‌زدگان به‌طور موقت در دانشگاه‌ها، مساجد و ساختمان‌های عمومی اسکان داده شدند. ارزیابی‌های زمین‌لرزه خوی توسط نیروهای مستقر در مناطق زلزله‌زده در حال انجام است. هم‌اکنون برای سرعت دادن به عملیات آواربرداری و امدادرسانی به زلزله‌زدگان نیروهای بنیاد مسکن از استان‌های همجوار شامل آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان و زنجان به‌همراه ماشین‌آلات در منطقه حضور دارند. عملیات آواربرداری در مناطق مختلف زلزله‌زده اولویت‌بندی شده و پس از ارزیابی‌ها تا روز شنبه ۱۵ بهمن آمار نهایی تخریب و تعمیر به مسئولان ارشد برای اخذ تصمیم ارائه می‌شود.» او درباره روند اسکان موقت زلزله‌زدگان خوی، توضیح داد: «اسکان موقت زلزله‌زدگان از جمله وظایف اصلی جمعیت هلال‌احمر است که ما در جریان فعالیت‌ها هستیم. در حال حاضر هلال‌احمر و وزارت کشور در همکاری با بسیج، سپاه، ارتش، استانداری، فرمانداری و بنیاد مسکن و سایر نهادها در حال کار هستند و با توجه به اینکه همه مسئولان پای کار هستند امیدواریم کار با سرعت مناسب‌تری پیش برود. عموماً برخی از ساختمان‌های عمومی و دولتی در مناطق زلزله‌زده از جمله مسجد، بیمارستان و سایر ساختمان‌ها که مقاومت بالاتری داشته‌اند محل اسکان برخی از زلزله‌زدگان شده است. همچنین کسب‌وکارها در خوی و اطراف مناطق زلزله‌زده به‌منظور خدمات‌رسانی کار را از سر گرفته‌اند. نانوایی‌ها، مراکز تولیدی، مراکز خدماتی از جمله این مراکز هستند که فعالیت را از سر گرفته‌اند و شهر در حال بازگشت به حالت عادی است. وزیر کشور نیز مرتب پیگیر امدادرسانی، اسکان موقت و بازسازی هستند. استاندار آذربایجان غربی نیز در مناطق زلزله‌زده خوی حضور یافت و اعلام کرد که هر کمکی لازم باشد برای این استان‌ و امدادرسانی به زلزله‌زدگان انجام خواهد داد.»

ارومیه میزبان مردم خوی

سرهنگ عیوضلو، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه ارومیه نیز از اسکان ۷۵۰نفر از افراد زلزله‌زده خوی در مساجد ارومیه خبر داده و گفت: «این افراد در سیستم سپاه ارومیه ثبت شده‌اند در چهار مسجد الله‌اکبر، سیدجواد، موسی‌بن‌جعفر و لطفعلی‌خان ارومیه اسکان داده شده‌اند. 10 مسجد نیز جهت اسکان احتمالی در ارومیه رزرو شده است.»

بسته‌های غذایی در راه خوی

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر از بارگیری محموله‌ ۲۴۰ تنی بسته‌های غذایی ۷۲ ساعته از تهران به مقصد خوی خبر داده و در تشریح آخرین اقدامات انجام‌شده در پی زلزله ۵.۹ ریشتری خوی گفت:‌ «تاکنون ٢٥ هزار بسته غذایی ۷۲ ساعته در بین متاثرین از زلزله خوی توزیع شده است و امروز نیز ۲۴۰ تن مواد غذایی از تهران بارگیری شده و از طریق زمینی و هوایی در راه شهرستان خوی است. تا ظهر دیروز، تعداد ۱۹ هزار و ۲۰۰ تخته چادر توزیع و ۴۰ اردوگاه اسکان اضطراری در شهر خوی و روستاهای آسیب‌دیده برپا شده که بر این اساس ٧٦ هزار و ٨٠٠ زلزله‌زده اسکان داده شده‌اند. تاکنون ٢٨ هزار و ٣٤٠ تخته پتو و ١٩ هزار و ٨٥٠ تخته موکت شش‌متری در اختیار زلزله‌زدگان قرار گرفته است.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی