| کد مطلب: ۶۴۳۸

غرب از برنامه اوکراین برای حمله به نورداستریم مطلع بود

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست با استناد به اطلاعات فاش‌شده، گزارش داد که ایالات متحده از طرح اوکراین برای حمله به خط لوله‌های گاز طبیعی «نورد استریم»، سه ماه قبل

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست با استناد به اطلاعات فاش‌شده، گزارش داد که ایالات متحده از طرح اوکراین برای حمله به خط لوله‌های گاز طبیعی «نورد استریم»، سه ماه قبل از آسیب دیدن این خطوط انتقال در سپتامبر گذشته بر اثر انفجارهای زیر آبی مطلع شده بود. این روزنامه نوشت، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در ژوئن گذشته از طریق یک آژانس جاسوسی اروپایی متوجه شد که یک تیم شش‌نفره از نیروهای عملیات ویژه اوکراین قصد منفجر کردن پروژه خط لوله‌های گاز روسیه به آلمان را دارند. این گزارش‌های اطلاعاتی ظاهرا به دست «جک تشیرا» عضو گارد ملی هوایی آمریکا به‌صورت آنلاین در شبکه اجتماعی «دیسکورد» به اشتراک گذاشته شد. او در آوریل دستگیر شده و به افشای اسناد حساس ایالات متحده متهم است. واشنگتن‌پست گزارش داد که یک نسخه کپی از اطلاعات را از طریق یکی از دوستان آنلاین جک تشیرا به دست آورده است.
روزنامه واشنگتن‌پست نوشت که این گزارش اطلاعاتی براساس داده‌های ارائه‌شده توسط فردی در اوکراین است و ادامه داد که سیا آن را در ژوئن ۲۰۲۲ با آلمان و دیگر کشورهای اروپایی در میان گذاشته بود. این نشریه آمریکایی می‌نویسد، مقامات چندین کشور تأیید کرده‌اند که خلاصه اطلاعاتی که در دیسکورد منتشر شد، دقیقا آنچه را که سرویس اروپایی مذکور به سیا گفته بود، تایید می‌کند. جان کربی، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گفت که تحقیقات در مورد انفجارهای خط لوله‌های نورد استریم همچنان فعال است. کربی در پاسخ به سوالی درباره گزارش واشنگتن‌پست در مورد این موضوع گفت: «آخرین کاری که می‌خواهیم از پشت این تریبون انجام دهیم، این است که از آن تحقیقات پیشی بگیریم.»
به گزارش خبرگزاری رویترز، حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، اتکای اروپا به گاز طبیعی روسیه را در کانون توجه سیاسی قرار داد. تخریب خط لوله‌های نورد استریم مراجعه به سایر تامین‌کنندگان حامل‌های انرژی را تسریع کرد. نورد استریم ۱ و نورد استریم ۲ که هرکدام از دو لوله تشکیل شده است، توسط شرکت دولتی گازپروم روسیه ساخته شد تا سالانه ۱۱۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به آلمان پمپاژ کند. واشنگتن‌پست گزارش داد، با اشاره به خطراتی که برای منابع خبری خود و عملیات‌ها وجود دارد، موافقت کرده تا نام آن آژانس اطلاعاتی اروپایی و همچنین برخی از جنبه‌های این طرح خرابکاری را به درخواست مقامات دولتی منتشر نکند.
سیا به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخی نداده است. خبرگزاری رویترز هم قادر به تایید منابع اطلاعاتی واشنگتن‌پست نیست. در سپتامبر ۲۰۲۲، چندین انفجار زیر آبی خط لوله ‌نورد استریم ۱ و خط لوله جدید نورد استریم ۲ که روسیه و آلمان را از طریق دریای بالتیک متصل می‌کند، متلاشی کرد.
این انفجارها در مناطق اقتصادی سوئد و دانمارک رخ داد. هر دو این کشورها گفتند که این انفجارها عمدی بوده، اما هنوز مشخص نشده که چه کسی مسئول این انفجارها بوده است. این کشورها در حال تحقیق هستند. واشنگتن و ناتو این حادثه را «یک اقدام خرابکارانه» خوانده‌اند. مسکو، غرب را مقصر دانسته و بازرسان را متهم کرده که وقت‌کشی می‌کنند و قصد دارند تا عاملان این حملات را مخفی نگاه دارند. به گزارش راشا تودی، درحالی‌که این گزارش کی‌یف را در این اقدام خرابکارانه دخیل می‌داند، اما این تئوری را که توسط «سیمور هرش» روزنامه‌نگار سرشناس آمریکایی ارائه شده بود، مبنی بر اینکه ایالات متحده این خط لوله‌ها را نابود کرده، رد نمی‌کند. سیمور هرش در ماه فوریه ادعا کرد که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به سیا دستور داد تا با کمک نیروی دریایی نروژ این خط لوله‌ها را منفجر کند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی