| کد مطلب: ۶۰۸۳

خبرسازان

خبرسازان

افزایش مصرف دخانیات نوجوانان

jandaghi jafar

افزایش مصرف دخانیات نوجوانان

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به افزایش مصرف دخانیات در نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ساله، گفته است که دلیل اصلی افزایش شیوع مصرف دخانیات در گروه نوجوانان و جوانان، ترویج و تمایل به مصرف قلیان است. جعفر جندقی دراین‌باره گفت: «حدود ۳۸درصد مردان و ۴درصد زنان در منطقه مدیترانه شرقی دخانیات مصرف می‌کنند و در برخی از کشورها ۵۷درصد مردان و ۲۹درصد زنان مصرف‌کننده دخانیات هستند. در منطقه مدیترانه شرقی شیوع مصرف دخانیات در پسران ۴۲درصد و در دختران ۳۱درصد، در گروه سنی ۱۳ تا ۱۵سال گزارش می‌شود و این یک زنگ خطر جدی است که در آینده مصرف‌کنندگان مواد دخانی افزایش خواهد یافت.» او ادامه داد: «دلیل اصلی افزایش شیوع مصرف دخانیات در گروه نوجوانان و جوانان، ترویج و تمایل به مصرف قلیان است.»

tavakoli

مصدومیت ۱۰نفر در آتش‌سوزی

سرپرست اورژانس استان تهران از مصدومیت ۱۰نفر شامل دو آتش‌نشان و دو عابرپیاده در پی حادثه حریق رخ‌داده در خیابان رازی تهران خبر داد. محمد اسماعیل توکلی دراین‌باره گفت: «وقوع حادثه آتش‌سوزی در این محل حوالی ساعت ۱۱:۳۰ به سامانه ۱۱۵ اورژانس تهران اطلاع داده شد که باتوجه به تعداد تماس‌ها و نوع گزارش دریافتی، درمجموع شش‌دستگاه آمبولانس، پنج‌دستگاه موتورلانس و یک‌دستگاه اتوبوس آمبولانس به محل حادثه، واقع در خیابان رازی اعزام شد.» او با بیان اینکه عوامل اورژانس در محل مستقر هستند، گفـت: «تاکنون ۱۰نفر درپی این حادثه مصدوم شدند که البته هیچ‌کدام به‌طور مستقیم ناشی از حریق نبود. دو نفر از مصدومان، آتش‌نشان بودند که یکی خدمات‌درمانی را در محل دریافت کرد و دیگری به مرکزدرمانی منتقل شد. همچنین دونفر دیگر از مصدومان نیز از عابران‌پیاده و تماشاگران محل حادثه بودند.»

ghobadi omid

۲۵هزار نفر در انتظار پیوند عضو

نایب‌رئیس انجمن اهدای‌عضو ایرانیان می‌گوید که بیش از ۲۵هزارنفر، ردیف انتظار پیوند در ایران داریم که از این تعداد هرروز ۷ تا ۱۰نفر به‌دلیل نرسیدن عضو مناسب پیوندی فوت می‌کنند؛ یعنی هر دو، سه‌ساعت یک‌نفر که تنها راه نجات اینها استفاده از اعضای افراد مرگ‌مغزی است. امید قبادی با بیان اینکه اهدای‌عضو در ایران رسما از سال ۱۳۸۱ شروع شد، می‌گوید: «سال ۱۳۷۹ شاخص اهدای‌عضو ایران، دودهم PMP بود. در سال ۱۳۹۸ و قبل از شروع کرونا به 3/14 PMP رسید و ۷۰برابر شد و ایران در دسته‌بندی جهانی ضعیف، متوسط، خوب، بسیار خوب و عالی در زمره کشورهای خوب قرار گرفت؛ یعنی PMP ایران در سال ۱۳۹۸ بین ۱۰ تا ۱۵ بود.» او ادامه داد: «سالانه ۵ تا ۸ هزارنفر در ایران به‌دلیل مرگ مغزی فوت می‌کنند که حدود ۳هزارنفر از اینها قابلیت اهدای‌عضو دارند اما متاسفانه فقط هزارنفر از آنها به اهدا می‌رسند و مهم‌ترین دلیلش هم رضایت نداشتن خانواده‌ها به اهدای‌عضو است.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی