| کد مطلب: ۴۶۴۱

سیاستمداران

سیاستمداران

تقاضای دیدار با شی جین‌پینگ سوریه به جهان عرب برگردد رویارویی نزدیک چین و آمریکا

Volodymyr Zelensky

تقاضای دیدار با شی جین‌پینگ

پس از آنکه پکن خواستار مذاکرات صلح فوری برای پایان دادن به جنگ اوکراین شد، زلنسکی گفته که قصد دارد تا با شی‌جین‌پینگ دیدار کند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین همچنین گفت که تمام تلاش خود را برای این منظور انجام می‌دهد که جلوی ارسال و تامین سلاح از سوی چین برای روسیه را بگیرد تا از خطر بروز جنگ سوم جهانی اجتناب شود. زلنسکی همچنین به خبرنگاران گفت: «من قصد دارم تا با شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین دیدار کنم. این برای امنیت جهانی بسیار مهم است.» رئیس‌جمهوری اوکراین نگفت که چه زمانی یا کجا قرار است با رئیس‌جمهوری چین دیدار کند؛ اما ابراز امیدواری کرد که پکن از صلح قطعی و اوکراین حمایت کند. زلنسکی افزود: «من واقعا بر این باورم که چین سلاح به روسیه نمی‌فرستد. این برای من مهم است.» زلنسکی نیز گفته متقاعد شده که تنها کشوری که قلمروی آن مورد حمله قرار می‌گیرد، می‌تواند هر گونه ابتکار صلحی را آغاز کند.

Mohamed Al Halbousi

سوریه به جهان عرب برگردد

رئیس پارلمان عراق از کشورهای عربی خواست که تصمیماتی اتخاذ کنند تا سوریه به جایگاه خود در میان این کشورها بازگردد. محمد الحلبوسی، روز گذشته در آغاز کنفرانس اتحادیه پارلمان‌های عربی که در بغداد در حال برگزاری است، گفت: «از کشورهای عربی می‌خواهیم که تصمیمی مبنی بر بازگشت سوریه به جایگاه خود در میان این کشورها اتخاذ کنند.» الحبوسی در بخشی از اظهارات خود تاکید کرد که تجاوز رژیم صهیونیستی به ملت فلسطین را نمی‌پذیریم. رئیس پارلمان عراق همچنین گفت که چالش‌های کنونی نیازمند همکاری‌های مشترک است. الحلبوسی گفت که این نشست گامی مهم در راستای تقویت روابط میان کشورهای عربی است. براساس این گزارش، بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه اخیرا در سفر کاری به عمان با هیثم بن‌طارق پادشاه این کشور دیدار و رایزنی کرد.

China

رویارویی نزدیک چین و آمریکا

پس از آنکه هواپیمای جاسوسی آمریکا با حضور خبرنگاران چند رسانه آمریکایی به‌طور زنده مکالمه زنده بین خلبانان این هواپیما و یک جنگنده جی۱۱ چینی را بر فراز حریم هوایی این کشور پوشش دادند، عمق تنش بین واشنگتن و پکن آشکار شد. جنگنده جی۱۱ چین یک فروند هواپیمای جاسوسی پی۸ آمریکایی را در حریم هوایی پکن شناسایی کرد و در جریان مکالمه اضطراری بین خلبانان که خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان در حال پوشش آن بود، شنیده می‌شود که خلبان جنگنده چینی به هواپیمای آمریکایی هشدار می‌دهد که از پیشروی بیشتر خودداری کند. در این مکالمه که هر لحظه خطرناک‌تر می‌شود، خلبان جنگنده چینی می‌گوید: هواپیمای آمریکایی، نیروی هوایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین صحبت می‌کند. شما به حریم هوایی چین نزدیک می‌شوید. فاصله خود را حفظ کنید در غیر این‌صورت رهگیری خواهید شد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی