| کد مطلب: ۱۳۱۷

فعالان خصوصی

فعالان خصوصی

آخرین خبرهای اقتصادی ایران و دنیا

کاهش ۳۰ درصدی تولید مرغ

تولیدکنندگان از شرایط فعلی ناراضی هستند و به نظر می‌رسد فعالیت تولیدکنندگان حدود 20 تا 30 درصد کاهش پیدا کرده است. با افزایش قیمت جوجه یک‌روزه از دو تا دو هزار و 500 تومان به دانه‌ای 14هزار و 500 تومان در سه ماه گذشته انگیزه تولید پایین آمده است. محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با تایید خبر فروش مرغ کیلویی 75 هزار تومان، گفت: «در نرخ مرغ باید سود مرغدار و تولیدکننده نیز لحاظ شود که با احتساب سود مرغدار نرخ واقعی مرغ کیلویی 80 تا 85 هزار تومان است. البته قیمت‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که مصرف‌کنندگان نیز توان خرید داشته باشند.» بعد از حذف یارانه ترجیحی شاهد افزایش نرخ کالاهای اساسی در بازار بودیم از این‌رو دولت برای جبران افزایش نرخ‌ها یارانه چهار قلم کالای اساسی را به صورت مستقیم به مردم واگذار کرد و مقرر شد هر دو ماه یکبار ستاد تنظیم بازار قیمت تمام‌شده محصولات بررسی شود.

40 درصد بازار قاچاق است

سهم کالای قاچاق در حوزه لوازم خانگی چیزی حدود 7/1میلیارد دلار است، یعنی ۳۰ تا ۴۰ درصد بازار لوازم خانگی را کالای قاچاق تشکیل می‌دهد. این درحالی است که آمارهای قاچاق به صورت تقریبی تخمین زده می‌شود و احتمال دارد اعداد فوق بیشتر هم باشد. با وجود اینکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مدعی برخورد با عرضه‌کنندگان کالای قاچاق در فضای مجازی است، اما می‌توان با یک جست‌وجوی ساده صدها صفحه و سایت فروش لوازم خانگی قاچاق را مشاهده کرد. اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفته بود: «بسیاری از سایت‌های فروش آنلاین، کالاهای قاچاق عرضه می‌کنند. دولت بازار و صنعت لوازم خانگی را به امان خدا رها کرده است؛ سایت‌های فروش آنلاین، لوازم خانگی قاچاقی را می‌فروشد که ورودش به کشور پنج سال است ممنوع شده! سوال من این است که این سایت‌ها، محصولات خود را از کجا تأمین می‌کنند؟»

۱۰۰ میلیون دلار چادر مشکی

هر سال مبلغی بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار صرف واردات پارچه چادر مشکی می‌شود که با این پول می‌توان سالانه پنج کارخانه تولید پارچه دایر کرد. علیرضا حائری، عضو هیات‌مدیره جامعه متخصصان نساجی گفت: «در حال حاضر فقط یک کارخانه تولیدکننده پارچه چادر مشکی در کشور وجود دارد که ظرفیت تولید این کارخانه سالانه 10 میلیون مترمربع در سال است که البته ممکن است این کارخانه حدود هفت تا هشت میلیون مترمربع پارچه چادر مشکی تولید کند. در گذشته نیاز مصرفی کشور در خصوص پارچه چادر مشکی حدود 60 تا 70 میلیون مترمربع تخمین زده می‌شد، اما اکنون به علت کاهش تقاضا که بخشی از آن ناشی از گرانی پارچه چادر مشکی است، مصرف سالانه کشور حدود 50 میلیون مترمربع تخمین زده می‌شود. بنابراین بقیه 50 میلیون مترمربع یعنی بیش از 40 میلیون مترمربع باید از طریق واردات این کالای مصرفی به کشور تامین شود.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی